Senaste nytt

Allmänna tips för hyrbil i USA

(...) Fick rätt bra pris ($400 för 10 dagar och full size), så jag är inte förvånad om jag får lägga till på plats för att eliminera självrisken. (...) Blir spännande att se, priset kanske drar iväg rejält sen!
Som Motormännen skriver, Självriskelimineringen är dyr. Ibland kostar den nästan lika mycket som själva bilhyran. Flera bolag smyger undan den under rubriken "Övriga tillval" eller liknande. Några skriver inte ut priset på sin hemsida. Då får du ringa deras kundtjänst och fråga.
Läs gärna tråden http://www.businessclass.se/forum/hyrbilar/1662-kort-med-sjaelvriskeliminering-foer-hyrbil.html för tips och tricks á la bc.se.

Tack för svaret! Jag hittar inget sätt att få upp min bokning på budget.com (jag bokade direkt via Budgets svenska sida) då jag inte har några inloggningsuppgifter utan bara reservationsnummer. Fick rätt bra pris ($400 för 10 dagar och full size), så jag är inte förvånad om jag får lägga till på plats för att eliminera självrisken. Jag får nog höra med dem när jag kommer fram och se hur mycket jag kan behöva lägga till för LDW. Tänker att det kan vara värt om det inte kostar för mycket. Det står inget om Theft Protection i min bokningsbekräftelse, och det kan ju många gånger vara annorlunda än Liability Insurance i USA om jag förstått det rätt (LI används väl inte ens i Europa?).

Blir spännande att se, priset kanske drar iväg rejält sen!

Vi hyrde med budget i mars och april. Blev 17 dagar och jag bokade via svenska sidan. Mailade och frågade om självriskseliminering och fick svar att det ingår (dvs självrisk = 0) och att de beklagade att det står lite diffust på svenska sidan.

Det enda jag rekommenderades att lägga till (på plats dock) var tredjepartsförsäkring eller vad det nu kan tänkas heta för skador på andras bilar och egendom m.m. Blev lite osäker så jag la med det och fick ett tillägg på ca 100 dollar för 17 dygn. Har ännu idag inte förstått om jag behövde denna försäkring eller ej (i händelse av att något skett, nu gick det ju som vanligt bra), så tills motsatsen är bevisad tar jag med denna försäkring.

Vi hyrde med budget i mars och april. Blev 17 dagar och jag bokade via svenska sidan. Mailade och frågade om självriskseliminering och fick svar att det ingår (dvs självrisk = 0) och att de beklagade att det står lite diffust på svenska sidan.

Det enda jag rekommenderades att lägga till (på plats dock) var tredjepartsförsäkring eller vad det nu kan tänkas heta för skador på andras bilar och egendom m.m
. Blev lite osäker så jag la med det och fick ett tillägg på ca 100 dollar för 17 dygn. Har ännu idag inte förstått om jag behövde denna försäkring eller ej (i händelse av att något skett, nu gick det ju som vanligt bra), så tills motsatsen är bevisad tar jag med denna försäkring.

Det där kallas

Supplemental Liability Insurance (SLI)
...protects all authorized drivers of the rental vehicle against third-party bodily injury and property-damage claims up to USD $1,000,000 for your rental in the U.S.(excluding your injuries and your passengers' injuries) arising from your rental. Extra coverage means greater peace of mind.

Testade att boka på Budget.com och Budget.se (minsta bilen 1 vecka i Miami samma datum)

På Budget.com ser det ut såhär, ingen tvekan att rätt försäkringar ingår
Budget US.jpg

På Budget.se ser det ut såhär, det är möjligt att det är samma försäkringar som ingår
men det står ju något helt annat, dessutom är priset högre.

Budget SE.jpg

Testade men fungerade inte med de olika nummer jag hade (reservationsnummer, voucher-nummer och credential-nummer). Oavsett, att döma av Holgerssons inlägg så ingår allt utom SLI. Låter dock konstigt om SLI inte skulle ingå då det väl är det första man skaffar när man kör i USA.

Hur som helst, bra och informativa svar. Som vi ser av Homers sista inlägg så skiljer det sig rejält mellan Budget.com och Budget.se. Jag får stå på mig bara vid pick-up och enbart lägga till SLI om det inte ingår, de brukar ju alltid försöka sälja på en massa extraskit också.

LDW är det första man skaffar. Därefter tar man omedelbart SLI. Har man inte SLI så kan man råka riktigt illa ut om något händer.

Får kolla upp det!
Jag har kollat upp lite om bilbarnstol till och i USA. Det här är inte heltäckande, inte rekommendationer, utan bara något att tänka på. Jag har visserligen arbetat på utvecklingavdelningen på världens största bilsäkerhetsföretag, i en liten stad ute på landet. Men det betyder inte att detta är en absolut sanning.

I Sverige vill vi gärna ha barnen bakåtvända, så länge som möjligt. I resten av världen, och även USA, tycker de att barnen kan vara framåtvända tidigare och sitta i baksätet. Både av säkerhetskäl och hygienfaktor kan det vara bra att ta med en egen bilbarnstol från Sverige. Se till att den går att montera i säkerhetsbältet om bilen nu av någon anledning skulle sakna isofix. Det går bra att använda bilbarnstolen på flyget (kolla dock upp med ditt flygbolag), om den checkas in räknas den som ett kolli (kolla dock upp med ditt flygbolag, och packa in den ordentliga, gärna i originalförpackningen). Ta den bilbarnstol som du känner dig trygg med och som du själv har använt, så att du vet hur den monteras. När du är i USA kan du dubbelkolla monteringen på exempelvis en brandstation om du vill, sök på länken nedan.
Edit: Se till att krockkudden är avstängd vid bilbarnstolen.

Länkar
NTF Konsument
NTF Konsument - Plus Test
Folksam Trafiksäkerhetsbloggen | Vilka barnstolar är säkrast?
Resa med spädbarn - SAS
Specialbagage - SAS
Car Seats | Parents Central | Keeping Kids Safe
Parents Central | Keeping Kids Safe | NHTSA
Insurance Institute for Highway Safety | Child safety

Last edited:
LDW är det första man skaffar. Därefter tar man omedelbart SLI. Har man inte SLI så kan man råka riktigt illa ut om något händer.

Som kan ha olika namn beroende på uthyrningsfirma

LDW Loss Damage Waiver.
CDW Collision Damage Waiver
PDW Physical Damage Waiver.

LIS Liability Insurance Supplement
SLI Supplemental Liability Insurance
ALI Additional Liability Insurance

Jag har ingen erfarenhet av bilhyra i US, än så länge. Ska dock hyra bil nästa vecka några dagar i San Francisco.

Hur ofta kommer bilarna med GPS? Jag har försökt att hitta något om det på hemsidor men det står inget vad jag kan se om det är standard eller extra tillbehör.

Jag ryser av tanken på en världsatlas i knät när jag försöker hitta mig fram...

Toppen