Senaste nytt

Allmänna tips för hyrbil i USA

Hej,

Sitter och ska boka bil och tänkte fixa allt med försäkringar innan. Orkar inte med de jobbiga säljarna.

Har jag fått med SLI och CDW(Ser att den är med) på denna bokningen? Jag gissar at LI här är SLI eller har jag fel?

Din förfrågan inkluderar:
  • Lokal skatt (moms)
  • Skadeförsäkring (CDW)
  • Liability Insurance (LI)
  • Bilregistreringsavgift (VRF)
  • Flygplatsavgift
  • Fria mil

Jag upplever att om man bokar från Sverige ingår de nödvändiga försäkringarna men med viss självrisk. Total självriskeliminering (dyrt) ingår med vissa kort/reseförsäkringar eller som tillägg - men jag känner sällan att det är värt 100-lappar per dag.

Vad är det du upplever saknas?

Om jag förstått rätt så ingår rättsskydd i "grundutbudet" om man bokar från Sverige/anger svensk som nationalitet, vilket förefaller viktigt vad jag hört, de gillar att stämma varandra där på andra sidan pölen och enligt en amerikansk bekant så är det väldigt vanligt att man blir stämd i samband med en olycka/incident i trafiken.

Utöver det vill man gärna vara skyddad för skador på folk, fä och egendom, inklusive hyrbilen i sig, även om en viss självrisk tillkommer om man är orsakande part av någon anledning. Försäkringar för hyrbilar i USA har diskuterats en del här, men jag vet inte om vi kommit fram till något "top tip" riktigt... Sen hjälper det inte att firmorna kallar samma skydd för olika saker och i viss mån ingår olika skydd i olika "paket" mm., det är en djungel det där, men dyrt kan det bli...

Kan du få fram detaljer om vad LI inkluderar? Och vad har du mer för möjliga tillval?

Ledsen för sen feedback. Försökt hitta mer info om vad som menas (Bokningsexemplet är från Budget även tittat på Sixt).
Vill bara vara säker på att man inte hamnar i en jobbig situation om något skulle hända. Samt vill man inte bli lurad på plats med en totalt onödig kostnad.

Det viktigaste är att du har minst 1M USD i supplimental insurace, oavsett vad de kallar det. Då har du skydd ifall du blir stämd på höga belopp. CDW är bra att ha, men de flesta går inte under ifall de måste ersätta en bil, även om jag aldrig skulle råda någon att inte ta den.

Sitter och funderar på om det är överhuvudtaget möjligt att göra en bilresa från Anchorage i Alaska till Chicago. Efter att ha tittat på olika biluthyrningstjänster så får man upp inga resultat på att det är möjligt att hyra en bil för den rutten. Någon som har erfarenhet eller vet varför?

Jag anar att det är ingen populär rutt att göra till skillnad från New York - San Francisco eller Chicago - Los Angeles (Route 66).

Det är nog tyvärr svårt att köra one-way. Biluthyrarna gillar inte att bilar flyttas dit/därifrån. Ett alternativ är kanske att köpa en bil?

Sedan ska man dock tillägga att det är en riktigt tråkig väg att köra. Visst är det fint, men efter att ha kört genom skog i X timmar utan att se annat än gran, så är ma rätt less på det.

Toppen