Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Tur att man lämnat bolaget. Synd på ett bolag som hade ganska stabil ekonomi för bara ett år sedan.... Ryanairs intåg kantade ekonomin en del, men det var ju givet att den grekiska ekonomin skulle sänka ett bolag som främst flyger inrikes.

Tyvärr tror jag det är RIP A3 innan året är slut. På den positiva sidan kommer det ju troligen innebära att andra bolag matchar A3 Guld, som normalt är svårmatchat.

Beijing Capital Airlines annonserade för en månad sen att de planerar att öppna två avgångar till CPH från Beijing respektive Hangzhou - någon som vet om det blir av? Se sa i början av juni att rutterna skulle börja i början av september... inte hittat något om det i någon tråd men kanske bara är dålig på att söka...

Beijing Capital Airlines to be China's seventh airline to fly long haul, planning European routes | CAPA - Centre for Aviation
De har nyligen fått leasad Airbus A330 från Garuda Indonesia och de kommer att köra den inrikes.

Beijing Capital Airlines to Launch A330 Service from late-July 2015 | Airline Route

Irländska Cityjet kommer enligt uppgift att flyga regionala jetlinjer för SAS fr.o.m. nästa år.

Vi vet att Blue 1 har ansetts för dyra, o kommer att avvecklas. 717 är redan ute till försäljning/ redan sålda

Enligt SAS kvartalsrapport letar man nya flygplan, o det säga bli fler CRJ900. 8st + 4 på option är ryktet.
SAS har redan 12 flygplan av given modell, o därmed kommer varumärket flyga 24crj o bli en av de största operatörerna av flygplanstypen.

Cityjet flyger redan som varumärke åt Air France, men då med AVRO. I egen regi flyger två avro o någon fokker 50.

Irländska Cityjet kommer enligt uppgift att flyga regionala jetlinjer för SAS fr.o.m. nästa år.

Vi vet att Blue 1 har ansetts för dyra, o kommer att avvecklas. 717 är redan ute till försäljning/ redan sålda

Enligt SAS kvartalsrapport letar man nya flygplan, o det säga bli fler CRJ900. 8st + 4 på option är ryktet.
SAS har redan 12 flygplan av given modell, o därmed kommer varumärket flyga 24crj o bli en av de största operatörerna av flygplanstypen.

Cityjet flyger redan som varumärke åt Air France, men då med AVRO. I egen regi flyger två avro o någon fokker 50.
Mkt intressant. Någon källa på det?

Mkt intressant. Någon källa på det?

Inte skriftligt, förutom att det nämns att man letar ersättare till 717.
Resterande är internt skvaller från anställda. Vi vet ju att det kan vara tomma rykten ibland, men väl mycket precision för att vara falsifierat kan jag känna.

Tyvärr får vi nog vänta in en officiell bekräftelse, om ingen annan här vet mer :)

Resterande är internt skvaller från anställda. Vi vet ju att det kan vara tomma rykten ibland, men väl mycket precision för att vara falsifierat kan jag känna.

Tyvärr får vi nog vänta in en officiell bekräftelse, om ingen annan här vet mer :)
Sägs i vart fall vara nära.

SAS tæt på aftale med regional jet-operatør

CityJet to Take Delivery of 15 Superjet SSJ100
Kan det bli ryska SuperJets i Sverige?

Troligen inte, då det står i artikeln att det blir charter och linjer från LCY. Annars hade det kanske inte varit en så dum idé, förutom att jag personligen är livrädd för ryska plan oavsett statistik och logik som visar på att riskerna är låga.
Och vi vet redan idag att det blir wetlease av CRJ900; 8 till antalet :) 10 säten färre/avgång, gentemot SSJ100

Toppen