Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Det känns lite konstigt att de börja med ARN-HNL, det hade känts mer logiskt om att de hade börjat från deras Londonbas...
Jag vet inte hur räckvidden ser ut exakt för B787, men det är trots allt drygt 400 NM längre till LGW än till ARN från HNL.

Med tanke på att TK dagligen flyger IST-LAX med 777-300ER som är 6800 miles i distans så bör man med lätthet kunna flyga ARN-HNL med en 787 då distansen är densamma.

Det är väl hyfsat troligt att de öppnar både arn, lgw och kanske osl/cph också. Det är väl så de har på ganska många andra rutter. Bara en eller två avgångar i veckan från varje "hemmaflygplats" (för baserna är väl fortfarande inte i Skandinavien), vilket resulterar i nästan en tur per dag från "bortaflygplatsen". Det blir nog betydligt billigare per avgång i handling, än att faktiskt bara ha en avgång i veckan i båda ändar.

Jag har aldrig åkt med Norwegian men blir det en direktlinje till HNL så kommer det definitivt att hända, hur dålig kan premium vara?

Instämmer. Någon tur måste det nog bli. Jag har alltid varit förundrad över varför inget charterbolag tagit en chansning på arn-hnl.

Har troligen inte för avsikt att nyttja DY för detta - men det kan förhoppningsvis sätta lite prispress på de andra bolagen. Men den måste ske i C annars är det inte riktigt intressant ;)

Instämmer. Någon tur måste det nog bli. Jag har alltid varit förundrad över varför inget charterbolag tagit en chansning på arn-hnl.
Antar att en del av förklaringen är tillgängligheten på lämpliga plan i lagom storlek med bra bränsleeffektivitet och rätt räckvidd.
Tror att vi kommer att få se en del nya rutter när 787 mfl blir vanligare.

Antar att en del av förklaringen är tillgängligheten på lämpliga plan i lagom storlek med bra bränsleeffektivitet och rätt räckvidd.
Tror att vi kommer att få se en del nya rutter när 787 mfl blir vanligare.
En annan förklaring kan vara så att Norwegian KAN ha en eller ett par flygningar från sina baser och på det viset det blir en daglig avgång till Honolulu. Men för charterflygbolag blir det för mycket overheadkostnader för 1-2 avgångar per vecka då de inte kan räkna med anslutningspassagerare.

Toppen