Visst gör dom ju det. 157€ är helt i linje med bolag som erbjuder låga avgifter på sina awards. Att man måste betala mer poäng är helt irrelevant, för på nåt plan har LH räknat att de går att driva awardprogram med låga avgifter, och att höga avgifter har ingen beviskraft på hur lönsamt ett program är.
Skulle LH erbjuda lägre avgifter mot mer poäng ifall det var mindre lönsamt?
Och SAS säljer poäng till de som inte har tillräckligt för att boka, vilket ur ett kassaflödesperspektiv är helt identiskt med att betala höga avgifter. Om du tycker SAS avgifter och poängpris är för låga, så att uttagna awardbiljetter kostar bolaget pengar, så kan dina beräkningar inte basera sig på andra bolags poängsättning.
Det är mycket ”emotionell” argumentation och tyckande om att eftersom SAS prissättning är ovanlig (utan bevis) så måste den vara sämre (ovanlig behöver inte betyda sämre) och därför kommer Eurobonus sammansmältas med FB.
Och allt detta utan att alls ta i beaktan skillnader i marknadsandelar, partnerprogram och -kreditkort, värdet av varumärkeslojalitet och det faktum att nåt som är bra för kunden kan vara bra för bolaget.
Om jag tjänar in 165,000 Eurobonuspoäng, tillräckligt för en longhaul C, så innebär att SAS får betalt i förväg för obokade resor, vilket binder min lojalitet till SAS och skapar ett positivt kassaflöde. Speciellt då intjäningsmöjligheter hos tredje part nu växer = mer extern omsättning, inte bara interna poängköp.
Samtidigt så behöver jag inte betala 6000kr, 8000kr, 11000kr i avgifter upp till ett år innan min resa utan kan sitta med dem istället och lägga dem på hotell eller annat gott sen när resan blir av.
Och genom att sporra medlemmar att tjäna in mer poäng så de inte behöver betala cash (känns alltid bättre att få -90% än -50%) så kommer SAS få mera pax, mera kreditkortsmedlemmar och mer shopping hos sina partners.
Helt irrelevant?
Ursäkta?
Lojalitetssystemet är en bank som har två intäktskällor, kreditkortsbolagens transaktionsavgifter och flygbolagets kostnad för "utfärdande" av poäng.
Flygbolaget har därmed en fordran (inget kassaflöde) på lojalitetsbolaget. Utfärdandet sker på en fastställd växlingskurs, vilket har nämnts ovan 2-3 öre vilket är i linje med de flesta kreditkortsbolagens transaktionsavgifter. Den löpande skulden EB har till SAS ligger på runt 1.6 miljarder vilket såklart kan användas för att förränta kapitalet så man kan skruva upp växlingskursen och därmed bidra mer till SAS resultat.
När du flyger med SAS och får 1000 poäng så betalar följaktligen SAS 30 kr till Eurobonus och du får 1000 poäng i utbyte.
När du löser in dina poäng mot en biljett så skrivs fordran ner och transkationen kostnadsförs i lojaltitetsbolaget, flygbolaget får då en intäkt motsvarande poäng * växlingskurs. På en C Award till USA "får" därmed flygbolaget svindlande 3000 kr som intäkt.
3000 kr för en plats i C kan sannolikt bara täcka de variabla kostnaderna, mao det gäller att inte sälja platser som annars hade sålts. Vilket såklart förklarar tillgången och varför vissa linjer sällan/aldrig har platser.
I lufthansafallet så händer två saker. 1) Många kunder väljer att flyga mer för avgiften är hög vilket driver lojalitet 2) intäkten för platsen ökar ju i detta fall med nästan 40% Dessutom erbjuds inte avgiftsfritt på alla avgångar för alla, det verkar vara ett antal platser.
Jag vill inte ha avgifter och jag tror inte att någon annan passagerare heller vill ha avgifter, men de finns för att det går att ta ut. Kommer de dras mot LH's höga nivåer? Förhoppningsvis inte, och det vi ser nu är väl ett tecken på en harmonisering vad marknaden tål, är lojaliteten i fara så får man vara försiktig, men att översätta detta med att 0 avgift ger lojaltitet och avgift tar bort den är inte korrekt.
Om vi nu antar att växlingskursen är densamma (transaktionsavgifterna är rimligt lika i europa så varför inte) så kan jag konstatera:
* SAS får 1500 kr för en award C
* Lufthansa får mellan 1800-2400 (68000-78000 miles) för en award C + avgifter
Det är en hiskelig massa mer lojalitet SAS EB måste skapa för att det här skall bli mer lönsamt för flygbolaget. I synnerhet att ju mer lojalitet som skapas ju mer skuld får EB till SAS och vad händer när den skall inkrävas?