coclol
Medlem
Vad jag skrev var att hade EB t.ex. haft en liknande avgiftsstruktur på awardresor som alla andra bolag så hade flygbolaget SAS sannolikt tjänat mycket mer pengar. Som jag skrev i ett tidigare inlägg en awardresa till ORD i C med LH har "avgifter" av olika slag på 1100 euro, med SAS 744 SEK.Öh? Det här är nog första gången jag har sett en diskussion om siffror ur en årsredovisning betecknas som ett "emotionellt argument".Du påstod att SAS har förlorat stora pengar på att ha Eurobonus med sin nuvarande utformning och jag påpekade att du har fel, och räknade fram ungefär hur stora de externa EB-intäkterna är utgående från årsredovisningssiffror.
Plocka gärna fram andra siffror som säger mer, om du vill vara mindre "emotionell".
Det är vl ställt utom varje rimligt tvivel att hade sas kunnat ha 10000 i extra intäkter så hade SAS ekonomi varit väsentligt starkare. Självklart finns det en i detta fall okänd priselasticitet som gör att sannolikt hade färre varit med i EB men frågan är ju hur många.
Vad jag menar med emotionellt är att i praktiken alla kommentarer här är på temat "Eurobonus är så starkt", "utan eurobonus så är det slut", "sas har nog räknat på det" etc etc.
Bolaget Eurobonus AB är i sig självt inte särskilt lönsamt och det skall det såklart inte vara, det skall ju göra flygbolaget lönsamt genom att ersätta flygbolaget maximalt per utnyttjad/förfallen poäng och här kommer ju såklart kreditkorten in.
Så jag säger det än en gång så det blir tydligt.
Jag är inte emot att SAS har ett bonusprogram, men jag ställer mig tveksam till om nuvarande konstruktion (som skiljer sig väsentligt från mig veterligen alla andra större program där det är olika avgifter vid awardbokningar) är mest lönsam för SAS. Det menar jag ingen har kunnat belägga med fakta.
Edit: Ja, du har föredömligt många siffror i ditt inlägg men ingen som motbevisar min tes
Last edited: