Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Öh? Det här är nog första gången jag har sett en diskussion om siffror ur en årsredovisning betecknas som ett "emotionellt argument". :rolleyes: Du påstod att SAS har förlorat stora pengar på att ha Eurobonus med sin nuvarande utformning och jag påpekade att du har fel, och räknade fram ungefär hur stora de externa EB-intäkterna är utgående från årsredovisningssiffror. :cool: Plocka gärna fram andra siffror som säger mer, om du vill vara mindre "emotionell".
Vad jag skrev var att hade EB t.ex. haft en liknande avgiftsstruktur på awardresor som alla andra bolag så hade flygbolaget SAS sannolikt tjänat mycket mer pengar. Som jag skrev i ett tidigare inlägg en awardresa till ORD i C med LH har "avgifter" av olika slag på 1100 euro, med SAS 744 SEK.
Det är vl ställt utom varje rimligt tvivel att hade sas kunnat ha 10000 i extra intäkter så hade SAS ekonomi varit väsentligt starkare. Självklart finns det en i detta fall okänd priselasticitet som gör att sannolikt hade färre varit med i EB men frågan är ju hur många.

Vad jag menar med emotionellt är att i praktiken alla kommentarer här är på temat "Eurobonus är så starkt", "utan eurobonus så är det slut", "sas har nog räknat på det" etc etc.

Bolaget Eurobonus AB är i sig självt inte särskilt lönsamt och det skall det såklart inte vara, det skall ju göra flygbolaget lönsamt genom att ersätta flygbolaget maximalt per utnyttjad/förfallen poäng och här kommer ju såklart kreditkorten in.

Så jag säger det än en gång så det blir tydligt.

Jag är inte emot att SAS har ett bonusprogram, men jag ställer mig tveksam till om nuvarande konstruktion (som skiljer sig väsentligt från mig veterligen alla andra större program där det är olika avgifter vid awardbokningar) är mest lönsam för SAS. Det menar jag ingen har kunnat belägga med fakta.

Edit: Ja, du har föredömligt många siffror i ditt inlägg men ingen som motbevisar min tes :)
 
Last edited:
Öh? Det här är nog första gången jag har sett en diskussion om siffror ur en årsredovisning betecknas som ett "emotionellt argument". :rolleyes: Du påstod att SAS har förlorat stora pengar på att ha Eurobonus med sin nuvarande utformning och jag påpekade att du har fel, och räknade fram ungefär hur stora de externa EB-intäkterna är utgående från årsredovisningssiffror. :cool: Plocka gärna fram andra siffror som säger mer, om du vill vara mindre "emotionell".
Då EB skulden bokförs som långfristig skuld och med antagandet att ytterst få awardresor spenderades 2021 och att den långfristiga skulden ökade med ca 1.5 miljarder så är det väl rimligt att intäkten till SAS för nyttjade poäng är 1.5 miljarder årligen.

Edit: Fast det såklart flögs nog väldigt lite, men spörsmålet är väl balansen mellan flyg/kreditkort, själv har jag alltid haft mer in på korten.
 
Att ge bort en awardbiljett är bara en kostnad och den enda vinsten är ju om den föregås av en ökad lojalitet vilket säkert kan diskuteras i evinnerlighet.
Den första är alltid gratis som man brukar säga. Det skapar ett "beroende" och folk ändrar köpvanor mm för att få sina poäng.

Antalet privatpersoner som privat flyger ihop tillräckligt med poäng för att få en awardresa är nog få i relation till de som flyger i tjänsten.
Extremt få flyger in sina poäng privat, för egen del som mest 120-130k på ett år. Däremot har jag kunnat dra in mångdubbelt detta på andra sätt att få poäng (hyrbil, shopping, kreditkort mm). Det är inte flygande som genererar poängen för 99% av de som inte reser i jobbet.

Kärnfrågan är ju vilket mervärde eurobonus som koncept har jämfört med ett annat system? Som jag har skrivit tidigare så är det ett "billigt" system för medlemmen men sannolikt dyrt för flygbolaget. Om nu EB konstruktionen var överlägsen så borde ju andra system bli mer lika EB och inte tvärtom.
Skulle vi rakt av få FB här i Skandinavien (kopplat till SAS) med deras regler och möjliga kreditkort mm skulle extremt många lägga ner detta med att samla poäng, framförallt sen stora massan som idag håller till i stora Facebook grupper.

Man ska ju även komma ihåg att många poäng brinner inne. Brukar ju vara omkring 30% av presentkort som aldrig löses in, om siffran är likvärdig för poäng låter jag vara osagt.

AF/KLM har ju hintat om att eurobonus blir kvar men att valutan "poäng" går att föra mellan programmen framöver. Om nu eurobonus var "dåligt" skulle det högst troligt inte välja en sådan approach.

Jag är dock övertygad personligen att det kommer bli försämringar för oss med eurobonus inom de närmsta åren, men förhoppningsvis inte så stora försämringar.
 
Den första är alltid gratis som man brukar säga. Det skapar ett "beroende" och folk ändrar köpvanor mm för att få sina poäng.


Extremt få flyger in sina poäng privat, för egen del som mest 120-130k på ett år. Däremot har jag kunnat dra in mångdubbelt detta på andra sätt att få poäng (hyrbil, shopping, kreditkort mm). Det är inte flygande som genererar poängen för 99% av de som inte reser i jobbet.


Skulle vi rakt av få FB här i Skandinavien (kopplat till SAS) med deras regler och möjliga kreditkort mm skulle extremt många lägga ner detta med att samla poäng, framförallt sen stora massan som idag håller till i stora Facebook grupper.

Man ska ju även komma ihåg att många poäng brinner inne. Brukar ju vara omkring 30% av presentkort som aldrig löses in, om siffran är likvärdig för poäng låter jag vara osagt.

AF/KLM har ju hintat om att eurobonus blir kvar men att valutan "poäng" går att föra mellan programmen framöver. Om nu eurobonus var "dåligt" skulle det högst troligt inte välja en sådan approach.

Jag är dock övertygad personligen att det kommer bli försämringar för oss med eurobonus inom de närmsta åren, men förhoppningsvis inte så stora försämringar.
Då är vi överrens om att det är bara försämringar att förvänta, vilket är ju det jag har försökt att argumentera för.

Men vad är det FB saknar i kreditkortsväg? Ja uppenbarligen ett mastercard men det finns garanterat hugade kortbolag som snabbt som blixten hade satt upp ett FB MC för den nordiska marknaden.

Men varför skulle extremt många lägga ner poängsamlandet? Skulle de migrera till LH eller bara tvärt lägga av? Det tycker jag låter lite osannolikt.
 
Vad jag skrev var att hade EB t.ex. haft en liknande avgiftsstruktur på awardresor som alla andra bolag så hade flygbolaget SAS sannolikt tjänat mycket mer pengar. Som jag skrev i ett tidigare inlägg en awardresa till ORD i C med LH har "avgifter" av olika slag på 1100 euro, med SAS 744 SEK.
Det är vl ställt utom varje rimligt tvivel att hade sas kunnat ha 10000 i extra intäkter så hade SAS ekonomi varit väsentligt starkare. Självklart finns det en i detta fall okänd priselasticitet som gör att sannolikt hade färre varit med i EB men frågan är ju hur många.
”Det vi ställt utom varje tvivel”?
Ifall SAS hade tagit 11.000kr per longhaul award i C så hade nog ingen använt sig av dem. Den summan motsvarar 25-50% av motsvarande revenuepris.
Så ja ”ifall” SAS hade kunnat ta hutlösa avgifter på revenue och inget annat ändras så hade de haft en lite starkare ekonomi. Men sen viftar du bort priselasticiteten, och glömmer helt bort att många andra program kör samma modell som SAS eller helt utan avgifter (bara skatter). Om de är så dåligt, varför fortsätter bla United, Avianca och AirCanada köra så?
Och ifall LHs program och avgifter nu är så ypperlig kassako, varför tillåter de dig att betala mer poäng för att täcka kostnaden?

The Flex Plus award ticket allows her to pay the supplements with award miles at the time of booking. Flex Plus is bookable for domestic, European and long-haul flights with Austrian Airlines, Lufthansa and SWISS. The same ticket to the USA has these differences: Flex Award Ticket: 112,000 miles + €894 Vs Flex Plus Award Ticket: 155,000 miles + €133.


Kanske LH märkt att det är bättre att erbjuda möjligheten att köra med låga avgifter som SAS samtidigt som man inte vill officiellt höja poängpriset för awards?
Att LH erbjuder detta verkar tyda på att det finns en kraftig priselasticitet och problem med lojalitet ifall man bara erbjuder dyra avgifter, som i långa loppet tar död på programmet.

Faktum är att ifall SAS gått in för modellen med avgifter så höga som LH, så hade jag troligtvis inte satsat på EB i samma grad som nu, och definitivt inte haft två SAS kreditkort. Alternativkostnaden hade varit helt för hög.
Jag hade troligtvis också inte haft en 90%ig grad av SAS på mina årliga 35-40 legs, utan kanske kört OneWorld då deras bolag ger mig direktflyg till 90% av mina legs.
 
Men vad är det FB saknar i kreditkortsväg? Ja uppenbarligen ett mastercard men det finns garanterat hugade kortbolag som snabbt som blixten hade satt upp ett FB MC för den nordiska marknaden.
2-4-1 voucher på amex, vilket är den förmån som flest är ute efter. Många har dessutom gått upp till Elite nu enbart för att kunna nyttja till Business, art familjen "Svensson" skaffar ett kort för 6000 per år skulle "aldrig" ske utan dessa vouchers.
Det är inte på långa vägar lika enkelt att tjäna poäng med nuvarande FB Amex kort som med sas varianter.

Men varför skulle extremt många lägga ner poängsamlandet? Skulle de migrera till LH eller bara tvärt lägga av? Det tycker jag låter lite osannolikt.
Alla de nytillkomna som kommit senaste 5 åren som knappt flyger men spelar "eurobonus spelet" kommer högst troligt lägga ner. De skulle inte flytta till någon annan allians heller utan skulle helt enkelt sluta dra in poäng på shopping, kreditkort, hotell mm.
Utan möjlighet att få in poäng för att kunna resa med familjen kommer dessa personer lägga ner, och vi pratar 1000-tals personer och kanske tom 10.000-tals personer (FB gruppen är just nu omkring 40k).

Titta den danska marknaden där de inte har amex och jämför med Sverige och Norge som har SAS Amex och jämför det med hur många "vanliga" personer som håller på med att samla poäng för familjen. Väldigt sällan man ser/hör en dansk om detta, men kryllar av svenskar och norrmän.
På jobbet har vi ett tiotal personer som håller på med eurobonus, ingen av oss flyger i jobbet och alla kör med kreditkorten för att tjäna poäng.
 
”Det vi ställt utom varje tvivel”?
Ifall SAS hade tagit 11.000kr per longhaul award i C så hade nog ingen använt sig av dem. Den summan motsvarar 25-50% av motsvarande revenuepris.
Så ja ”ifall” SAS hade kunnat ta hutlösa avgifter på revenue och inget annat ändras så hade de haft en lite starkare ekonomi. Men sen viftar du bort priselasticiteten, och glömmer helt bort att många andra program kör samma modell som SAS eller helt utan avgifter (bara skatter). Om de är så dåligt, varför fortsätter bla United, Avianca och AirCanada köra så?
Och ifall LHs program och avgifter nu är så ypperlig kassako, varför tillåter de dig att betala mer poäng för att täcka kostnaden?




Kanske LH märkt att det är bättre att erbjuda möjligheten att köra med låga avgifter som SAS samtidigt som man inte vill officiellt höja poängpriset för awards?
Att LH erbjuder detta verkar tyda på att det finns en kraftig priselasticitet och problem med lojalitet ifall man bara erbjuder dyra avgifter, som i långa loppet tar död på programmet.

Faktum är att ifall SAS gått in för modellen med avgifter så höga som LH, så hade jag troligtvis inte satsat på EB i samma grad som nu, och definitivt inte haft två SAS kreditkort. Alternativkostnaden hade varit helt för hög.
Jag hade troligtvis också inte haft en 90%ig grad av SAS på mina årliga 35-40 legs, utan kanske kört OneWorld då deras bolag ger mig direktflyg till 90% av mina legs.

Jag tvivlar på att priselasticiteten är så hög att ingen hade bokat awardresor med såpass höga avgifter.
Varför skulle ingen vara nöjd med att flyga business för halva priset jämfört med hela?
Såklart superentusiast användarna som sitter på varenda kreditkort du kan föreställa dig kommer säkert att renodla, men det behöver inte vara olönsamt i sig.

Varför United inte byter är inte nödvändigtvis ett bevis på modellens överlägsenhet utan en rädsla vad försämringar innebär, det finns ju ändå rätt många relativt likvärdiga bolag att byta till. Om nu modellen med låga/inga avgifter varit mest lönsam, varför hade inte alla bolag infört den?

Vad gäller LH exemplet så finns det väl många förklaringar, en högst rimlig förklaring är väl att låta medlemmar "köpa" mellanskillnaden om man inte kommer upp i den högsta poängen som krävs. Gjorde det själv senast till Sydamerika då jag inte bedömde det sannolikt att flyga in 40000 miles till.
En använd resa är ju för mig bättre än en inte använd.
 
2-4-1 voucher på amex, vilket är den förmån som flest är ute efter. Många har dessutom gått upp till Elite nu enbart för att kunna nyttja till Business, art familjen "Svensson" skaffar ett kort för 6000 per år skulle "aldrig" ske utan dessa vouchers.
Det är inte på långa vägar lika enkelt att tjäna poäng med nuvarande FB Amex kort som med sas varianter.


Alla de nytillkomna som kommit senaste 5 åren som knappt flyger men spelar "eurobonus spelet" kommer högst troligt lägga ner. De skulle inte flytta till någon annan allians heller utan skulle helt enkelt sluta dra in poäng på shopping, kreditkort, hotell mm.
Utan möjlighet att få in poäng för att kunna resa med familjen kommer dessa personer lägga ner, och vi pratar 1000-tals personer och kanske tom 10.000-tals personer (FB gruppen är just nu omkring 40k).

Titta den danska marknaden där de inte har amex och jämför med Sverige och Norge som har SAS Amex och jämför det med hur många "vanliga" personer som håller på med att samla poäng för familjen. Väldigt sällan man ser/hör en dansk om detta, men kryllar av svenskar och norrmän.
På jobbet har vi ett tiotal personer som håller på med eurobonus, ingen av oss flyger i jobbet och alla kör med kreditkorten för att tjäna poäng.

Inte på långa vägar?

Tycker nog att FB Amex platinum inte är helt pjåkigt.
20 FB miles på 10 euro? 60 XP per år. Fly now pay later är nog attraktivt för många. Plus cashback.
Visst, vouchern är bra den är mycket uppskattad.

Men varför skulle inte folk vilja spela flyingblue-spelet?
 
Jag tvivlar på att priselasticiteten är så hög att ingen hade bokat awardresor med såpass höga avgifter.
Varför skulle ingen vara nöjd med att flyga business för halva priset jämfört med hela?

För att arbetet för att skrapa ihop poängen, och alternativkostnaden av att samla den är för hög. Om jag bara får 50% rabatt så kanske det är bättre att köra non-brand Amex, eller cashback kort, optimera mina flyg och vara illojal för att istället prioritera bra deals på dagen. Visst, "ingen" är väl att ta i, men tillräckligt många så att Eurobonus troligtvis skulle vissna.

Såklart superentusiast användarna som sitter på varenda kreditkort du kan föreställa dig kommer säkert att renodla, men det behöver inte vara olönsamt i sig.

Varför United inte byter är inte nödvändigtvis ett bevis på modellens överlägsenhet utan en rädsla vad försämringar innebär, det finns ju ändå rätt många relativt likvärdiga bolag att byta till. Om nu modellen med låga/inga avgifter varit mest lönsam, varför hade inte alla bolag infört den?

Vad gäller LH exemplet så finns det väl många förklaringar, en högst rimlig förklaring är väl att låta medlemmar "köpa" mellanskillnaden om man inte kommer upp i den högsta poängen som krävs. Gjorde det själv senast till Sydamerika då jag inte bedömde det sannolikt att flyga in 40000 miles till.
En använd resa är ju för mig bättre än en inte använd.

Och varför LH erbjuder sina dyra award är inte heller ett bevis på modellens överlägsenhet? Om nu modellen med höga avgifter är mest lönsam, varför har inte alla bolag den? Din argumentation faller på att den är lika värd åt andra hållet. Och att LH börjat erbjuda låga avgifter tyder ju på att det finns stöd för den modellen!
Och de fakto kan man ju på SAS också betala mer kontant och det gör man genom att köpa saknade EB-poäng. Om det SAS tjänar på flygresorna är EB-poäng eller kontanter är ju sist och slutligen helt egalt, och fördeler ligger ju i att SAS/EB får pengar för poängen direkt de trillar in på medlemmens konto, oberoende av vad som sedan sker med poängen. Varje gång SEB och AMEX betalar ut poäng så klirrar det i SAS kassa, utan att en enda bokning behöver ske eller en enda kostnad uppstå för SAS. Kassaflödesmässigt är det vettigt.
 
Fast alla bolag har väl just relativt höga avgifter för awardbokningar? Min senaste med KLM gick på 2500 per person, med BA till Karibien för några år sedan var det åtskilliga tusenlappar. Så normen är väl ändå att det är avgifter? Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har upplevt SAS som uteliggaren i Europa.

Att LH erbjuder en genväg ut ur höga avgifter kan ha flera grunder. Man kanske har för många utestående miles och vill att folk skall bränna dem och till syende och sist är det bättre för flygbolaget att så få resor som möjligt bokas. Kan man maximera spenderingen för den bokningen så är det definitivt intressant då produktionskostnaden är densamma. Vi får väl utgå ifrån att hela systemet bygger på att det i möjligaste mån är platser som ändå inte hade sålts för pengar som görs tillgängliga för awards.
 
Toppen