Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Inte på långa vägar?

Tycker nog att FB Amex platinum inte är helt pjåkigt.
20 FB miles på 10 euro? 60 XP per år. Fly now pay later är nog attraktivt för många. Plus cashback.
Visst, vouchern är bra den är mycket uppskattad.

Men varför skulle inte folk vilja spela flyingblue-spelet?
De flesta betalar inte vad FB Amex Platinum kostar utan håller sig till billigare kort. Utan vouchers krävs dubbelt så mycket poäng och kortet är dyrare. Där försvinner direkt många personer.

Tar du sedan bort sas online shopping och lite annat som inte finns hos FB i samma utsträckning försvinner ännu fler.

Awards är dessutom dyrare i poäng hos FB, även om tillgången är bättre för de med status. Majoriteten av personerna som samlar poäng enbart via kreditkort hos sas har inte status.

Om FB var likvärdigt Eurobonus i dagsläget skulle man ha fler som redan gått dit. Men i dagsläget är eurobonus bäst för 99% av alla "Svensson" som samlar poäng.

Fast alla bolag har väl just relativt höga avgifter för awardbokningar? Min senaste med KLM gick på 2500 per person, med BA till Karibien för några år sedan var det åtskilliga tusenlappar. Så normen är väl ändå att det är avgifter? Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har upplevt SAS som uteliggaren i Europa.

Att LH erbjuder en genväg ut ur höga avgifter kan ha flera grunder. Man kanske har för många utestående miles och vill att folk skall bränna dem och till syende och sist är det bättre för flygbolaget att så få resor som möjligt bokas. Kan man maximera spenderingen för den bokningen så är det definitivt intressant då produktionskostnaden är densamma. Vi får väl utgå ifrån att hela systemet bygger på att det i möjligaste mån är platser som ändå inte hade sålts för pengar som görs tillgängliga för awards.
2500 kr per person i skatter och avgifter, eller mer för den delen, är inte ovanligt för en SkyTeam award bokad genom eurobonus heller. Men visst, på SAS egna flyg kan man komma undan billigare.

De flesta betalar inte vad FB Amex Platinum kostar utan håller sig till billigare kort. Utan vouchers krävs dubbelt så mycket poäng och kortet är dyrare. Där försvinner direkt många personer.

Tar du sedan bort sas online shopping och lite annat som inte finns hos FB i samma utsträckning försvinner ännu fler.

Awards är dessutom dyrare i poäng hos FB, även om tillgången är bättre för de med status. Majoriteten av personerna som samlar poäng enbart via kreditkort hos sas har inte status.

Om FB var likvärdigt Eurobonus i dagsläget skulle man ha fler som redan gått dit. Men i dagsläget är eurobonus bäst för 99% av alla "Svensson" som samlar poäng.

Men som någon skrev tidigare, FB kan nog såväl både behöva utvecklas och kan komma att utvecklas.
Jag har inte påstått att FB är likvärdigt EB, min huvudtes är att EB är "för gynnsamt" för medlemmen och därmed kommer det nog bara bli sämre framöver.
Allt faller tillbaka på elasticiteten, jag tror människor är rätt tåliga mot förändringar och "besparingen" på en bonusresa kommer locka folk även i framtiden.

Vi får väl helt enkelt vara glada att vi fick vara med på den guldåldern man ändå kan kalla det.

Fast alla bolag har väl just relativt höga avgifter för awardbokningar? Min senaste med KLM gick på 2500 per person, med BA till Karibien för några år sedan var det åtskilliga tusenlappar. Så normen är väl ändå att det är avgifter? Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har upplevt SAS som uteliggaren i Europa.

Att LH erbjuder en genväg ut ur höga avgifter kan ha flera grunder. Man kanske har för många utestående miles och vill att folk skall bränna dem och till syende och sist är det bättre för flygbolaget att så få resor som möjligt bokas. Kan man maximera spenderingen för den bokningen så är det definitivt intressant då produktionskostnaden är densamma. Vi får väl utgå ifrån att hela systemet bygger på att det i möjligaste mån är platser som ändå inte hade sålts för pengar som görs tillgängliga för awards.
Har du tagit i beaktan flygskatter? Speciellt UK har höga flygskatter för premiumklasser på resor som avgår UK.
British Airways har likt LH awardbiljetter med lägre avgifter:

With Avios award travel often costing travelers so much out-of-pocket, the Avios program loses a lot of value. Of course, there have always been ways to navigate around British Airways' carrier-imposed surcharges. However, these hefty fees have always been quite burdensome when trying to redeem Avios for long-haul award travel.

Luckily, British Airways has made changes to the airline's Reward Flight Saver option, which could potentially save travelers hundreds each way on Avios award travel.

Notera skribentens åsikt: Höga avgifter gör sänker programmets värde, och därför har man infört award-prissättning som liknar SAS.

Så är LHs avgiftsfria awards bra, men SAS är dåliga?

Nej alla bolag har inte höga avgifter. Att det är dyrt med BA är ju delvis för att de prossätter per segment men också för att UK APD är väldigt hög. Detsamma för resor som startar i Frankrike om jag kommer ihåg rätt.

Mina bokningar med Aegean har kostat under 1000-lappen i avgifter, och det är fortsatt ett av de bästa programmen om man billigt vill nå status.

Avgifter är det definitivt på de flesta awards som bokas, men inte enbart lågt hos SAS.

2500 kr per person iskatter och avgifter, eller mer för den delen, är inte ovanligt för en SkyTeam award bokad genom eurobonus heller. Men visst, på SAS egna flyg kan man komma undan billigare.

Just precis och "märkligt" nog så bokade jag ändå. För i mitt fall 2500 kr för en businessclass biljett till Karibien är en trevlig "vinst" jämfört med att betala 45000. Tom billigare än en economybiljett som kostat 13000.

Just precis och "märkligt" nog så bokade jag ändå. För i mitt fall 2500 kr för en businessclass biljett till Karibien är en trevlig "vinst" jämfört med att betala 45000. Tom billigare än en economybiljett som kostat 13000.
Ja absolut, men om de exempel du lyfter fram som "dyrare avgifter" är likvärdiga med om du bokat samma biljett genom SAS och eurobonus förstår jag inte längre vad din poäng är. Eller menar du bara avgifterna på SAS egna bonusresor?

Har du tagit i beaktan flygskatter? Speciellt UK har höga flygskatter för premiumklasser på resor som avgår UK.
British Airways har likt LH awardbiljetter med lägre avgifter:

Notera skribentens åsikt: Höga avgifter gör sänker programmets värde, och därför har man infört award-prissättning som liknar SAS.

Så är LHs avgiftsfria awards bra, men SAS är dåliga?
Ja det har jag, jag tror inte flygskatten var 4500 kr per person.

Jag personligen tycker inte att avgifter är bra och för höga avgifter sänker värdet, absolut.

Men låga/inga avgifter och få poäng är knappast hållbart för flygbolagets ekonomi i längden.

Ja absolut, men om de exempel du lyfter fram som "dyrare avgifter" är likvärdiga med om du bokat samma biljett genom SAS och eurobonus förstår jag inte längre vad din poäng är. Eller menar du bara avgifterna på SAS egna bonusresor?
Nej alla bolag har inte höga avgifter. Att det är dyrt med BA är ju delvis för att de prossätter per segment men också för att UK APD är väldigt hög. Detsamma för resor som startar i Frankrike om jag kommer ihåg rätt.

Mina bokningar med Aegean har kostat under 1000-lappen i avgifter, och det är fortsatt ett av de bästa programmen om man billigt vill nå status.

Avgifter är det definitivt på de flesta awards som bokas, men inte enbart lågt hos SAS.

Nu har jag ingen koll på aegans interkontinentala linjenät men det kanske imponerar och är värt en migrerring dit?

, min huvudtes är att EB är "för gynnsamt" för medlemmen och därmed kommer det nog bara bli sämre framöver.
Tyvärr baserar sig din huvudtes på en ytlig analys, svaga grunder och endast offentlig information som höga avgifter, och utan någon som helst insikt i gynnsamhetens effekt på kundlojalitet och sekundäreffekterna av detta.

Ifall låga avgifter är ”för gynnsamt”, varför inför LH och BA sådant i sina program?
Kan det inte vara så att ”skenet” av gynnsamhet egentligen har en mycket större positiv effekt för bolaget i det långa loppet istället för att jaga snabba cash med höga avgifter och dåliga erbjudanden?

Jag säger inte att det inte kommer ske försämringar i EB, men jag hävdar att sådana kan vara otroligt kortsiktiga och i på längre sikt förstör värde mer än det skapar.
Men mycket av dagens affärsvärld är fokuserad på kvartalsekonomi, så dumma beslut görs hela tiden.

Toppen