Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Men låga/inga avgifter och få poäng är knappast hållbart för flygbolagets ekonomi i längden.
Och ingenting i SAS Eurobonus ABs ekonomi tyder på att deras verksamhet underpresterar, utan tvärtemot så har programmets framgång hållit en ohållbar operationell verksamhet i liv.
Så Eurobonus verkar inte ha för låga avgifter eller poängpriser ändå.

Ja absolut, men om de exempel du lyfter fram som "dyrare avgifter" är likvärdiga med om du bokat samma biljett genom SAS och eurobonus förstår jag inte längre vad din poäng är. Eller menar du bara avgifterna på SAS egna bonusresor?
Ja det är väl ingen som har orkat läsa hela tråden så jag skall inte klandra dig.

Grundfrågan var ju vad som händer med AF/KLMs framtida majoritetsägande och min argumentation är att SAS relativt låga poäng som krävs och 0 kr i avgifter är ovanliga och sannolikt mindre lönsamma för flygbolaget. Därmed är det rimligt att förvänta sig det kommer bli sämre och jag skulle misstänka att slutmålet är en full integrering i FB.

Jag menar att majoriteten av medlemmarna kommer att acceptera detta men många argumenterar för världens ände för minsta försämring och i princip att ingen kommer vara medlem i ett försämrat program.

Herregud jag minns ju när euroclass försvann, när gardinen försvann, när mat och vin kom på bricka och var rätt smakfull även till Oslo och är det papplåda. Det läggs avgifter på ombokningar/avbokningar till höger och vänster och till syvende och sist så är folk kvar och försöker få sina awards. Vi är därmed rätt tåliga.

Och ingenting i SAS Eurobonus ABs ekonomi tyder på att deras verksamhet underpresterar, utan tvärtemot så har programmets framgång hållit en ohållbar operationell verksamhet i liv.
Så Eurobonus verkar inte ha för låga avgifter eller poängpriser ändå.
Du skall nog inte titta på SAS EB utan på SAS.

Tyvärr baserar sig din huvudtes på en ytlig analys, svaga grunder och endast offentlig information som höga avgifter, och utan någon som helst insikt i gynnsamhetens effekt på kundlojalitet och sekundäreffekterna av detta.

Ifall låga avgifter är ”för gynnsamt”, varför inför LH och BA sådant i sina program?
Kan det inte vara så att ”skenet” av gynnsamhet egentligen har en mycket större positiv effekt för bolaget i det långa loppet istället för att jaga snabba cash med höga avgifter och dåliga erbjudanden?

Jag säger inte att det inte kommer ske försämringar i EB, men jag hävdar att sådana kan vara otroligt kortsiktiga och i på längre sikt förstör värde mer än det skapar.
Men mycket av dagens affärsvärld är fokuserad på kvartalsekonomi, så dumma beslut görs hela tiden.
Fast dom gör ju inte det. Du får betala rätt bra mycket fler poäng för att få ner avgifterna.

Attachments

• Skärmavbild 2025-07-12 kl. 16.37.39.png
    Skärmavbild 2025-07-12 kl. 16.37.39.png
    185,3 KB · Visningar: 92
  • Skärmavbild 2025-07-12 kl. 16.39.02.png
    Skärmavbild 2025-07-12 kl. 16.39.02.png
    108,1 KB · Visningar: 96
Fast dom gör ju inte det. Du får betala rätt bra mycket fler poäng för att få ner avgifterna.
Visst gör dom ju det. 157€ är helt i linje med bolag som erbjuder låga avgifter på sina awards. Att man måste betala mer poäng är helt irrelevant, för på nåt plan har LH räknat att de går att driva awardprogram med låga avgifter, och att höga avgifter har ingen beviskraft på hur lönsamt ett program är.
Skulle LH erbjuda lägre avgifter mot mer poäng ifall det var mindre lönsamt?

Och SAS säljer poäng till de som inte har tillräckligt för att boka, vilket ur ett kassaflödesperspektiv är helt identiskt med att betala höga avgifter. Om du tycker SAS avgifter och poängpris är för låga, så att uttagna awardbiljetter kostar bolaget pengar, så kan dina beräkningar inte basera sig på andra bolags poängsättning.

Det är mycket ”emotionell” argumentation och tyckande om att eftersom SAS prissättning är ovanlig (utan bevis) så måste den vara sämre (ovanlig behöver inte betyda sämre) och därför kommer Eurobonus sammansmältas med FB.
Och allt detta utan att alls ta i beaktan skillnader i marknadsandelar, partnerprogram och -kreditkort, värdet av varumärkeslojalitet och det faktum att nåt som är bra för kunden kan vara bra för bolaget.

Om jag tjänar in 165,000 Eurobonuspoäng, tillräckligt för en longhaul C, så innebär att SAS får betalt i förväg för obokade resor, vilket binder min lojalitet till SAS och skapar ett positivt kassaflöde. Speciellt då intjäningsmöjligheter hos tredje part nu växer = mer extern omsättning, inte bara interna poängköp.
Samtidigt så behöver jag inte betala 6000kr, 8000kr, 11000kr i avgifter upp till ett år innan min resa utan kan sitta med dem istället och lägga dem på hotell eller annat gott sen när resan blir av.
Och genom att sporra medlemmar att tjäna in mer poäng så de inte behöver betala cash (känns alltid bättre att få -90% än -50%) så kommer SAS få mera pax, mera kreditkortsmedlemmar och mer shopping hos sina partners.

Visst gör dom ju det. 157€ är helt i linje med bolag som erbjuder låga avgifter på sina awards. Att man måste betala mer poäng är helt irrelevant, för på nåt plan har LH räknat att de går att driva awardprogram med låga avgifter, och att höga avgifter har ingen beviskraft på hur lönsamt ett program är.
Skulle LH erbjuda lägre avgifter mot mer poäng ifall det var mindre lönsamt?

Och SAS säljer poäng till de som inte har tillräckligt för att boka, vilket ur ett kassaflödesperspektiv är helt identiskt med att betala höga avgifter. Om du tycker SAS avgifter och poängpris är för låga, så att uttagna awardbiljetter kostar bolaget pengar, så kan dina beräkningar inte basera sig på andra bolags poängsättning.

Det är mycket ”emotionell” argumentation och tyckande om att eftersom SAS prissättning är ovanlig (utan bevis) så måste den vara sämre (ovanlig behöver inte betyda sämre) och därför kommer Eurobonus sammansmältas med FB.
Och allt detta utan att alls ta i beaktan skillnader i marknadsandelar, partnerprogram och -kreditkort, värdet av varumärkeslojalitet och det faktum att nåt som är bra för kunden kan vara bra för bolaget.

Om jag tjänar in 165,000 Eurobonuspoäng, tillräckligt för en longhaul C, så innebär att SAS får betalt i förväg för obokade resor, vilket binder min lojalitet till SAS och skapar ett positivt kassaflöde. Speciellt då intjäningsmöjligheter hos tredje part nu växer = mer extern omsättning, inte bara interna poängköp.
Samtidigt så behöver jag inte betala 6000kr, 8000kr, 11000kr i avgifter upp till ett år innan min resa utan kan sitta med dem istället och lägga dem på hotell eller annat gott sen när resan blir av.
Och genom att sporra medlemmar att tjäna in mer poäng så de inte behöver betala cash (känns alltid bättre att få -90% än -50%) så kommer SAS få mera pax, mera kreditkortsmedlemmar och mer shopping hos sina partners.
Helt irrelevant?
Ursäkta?

Lojalitetssystemet är en bank som har två intäktskällor, kreditkortsbolagens transaktionsavgifter och flygbolagets kostnad för "utfärdande" av poäng.
Flygbolaget har därmed en fordran (inget kassaflöde) på lojalitetsbolaget. Utfärdandet sker på en fastställd växlingskurs, vilket har nämnts ovan 2-3 öre vilket är i linje med de flesta kreditkortsbolagens transaktionsavgifter. Den löpande skulden EB har till SAS ligger på runt 1.6 miljarder vilket såklart kan användas för att förränta kapitalet så man kan skruva upp växlingskursen och därmed bidra mer till SAS resultat.

När du flyger med SAS och får 1000 poäng så betalar följaktligen SAS 30 kr till Eurobonus och du får 1000 poäng i utbyte.

När du löser in dina poäng mot en biljett så skrivs fordran ner och transkationen kostnadsförs i lojaltitetsbolaget, flygbolaget får då en intäkt motsvarande poäng * växlingskurs. På en C Award till USA "får" därmed flygbolaget svindlande 3000 kr som intäkt.
3000 kr för en plats i C kan sannolikt bara täcka de variabla kostnaderna, mao det gäller att inte sälja platser som annars hade sålts. Vilket såklart förklarar tillgången och varför vissa linjer sällan/aldrig har platser.

I lufthansafallet så händer två saker. 1) Många kunder väljer att flyga mer för avgiften är hög vilket driver lojalitet 2) intäkten för platsen ökar ju i detta fall med nästan 40% Dessutom erbjuds inte avgiftsfritt på alla avgångar för alla, det verkar vara ett antal platser.

Jag vill inte ha avgifter och jag tror inte att någon annan passagerare heller vill ha avgifter, men de finns för att det går att ta ut. Kommer de dras mot LH's höga nivåer? Förhoppningsvis inte, och det vi ser nu är väl ett tecken på en harmonisering vad marknaden tål, är lojaliteten i fara så får man vara försiktig, men att översätta detta med att 0 avgift ger lojaltitet och avgift tar bort den är inte korrekt.

Om vi nu antar att växlingskursen är densamma (transaktionsavgifterna är rimligt lika i europa så varför inte) så kan jag konstatera:
* SAS får 1500 kr för en award C
* Lufthansa får mellan 1800-2400 (68000-78000 miles) för en award C + avgifter

Det är en hiskelig massa mer lojalitet SAS EB måste skapa för att det här skall bli mer lönsamt för flygbolaget. I synnerhet att ju mer lojalitet som skapas ju mer skuld får EB till SAS och vad händer när den skall inkrävas?

Är inte bokslutssiffrorna för dotterbolaget SAS EuroBonus AB en okej proxy för hur lönsamt programmet är eller inte är? Eller påverkar programmet andra delar av koncernen? Vet att de för länge sedan pratade om att särnotera det. Vad man kan utläsa så går bolaget +- 0 ungefär så verkar inte vara något spektakulärt i någon riktning.

Är inte bokslutssiffrorna för dotterbolaget SAS EuroBonus AB en okej proxy för hur lönsamt programmet är eller inte är? Eller påverkar programmet andra delar av koncernen? Vet att de för länge sedan pratade om att särnotera det. Vad man kan utläsa så går bolaget +- 0 ungefär så verkar inte vara något spektakulärt i någon riktning.
Jag tror inte man skall se bolaget i sig som en proxy för programmets framgång. Bolaget skall ju per se inte göra någon direkt vinst utan leverera bästa ersättning per poäng till flygbolaget.

Bolaget har en skuld till flygbolaget på 1.6 miljarder för utfärdade poäng. Man gör finansiella intäkter på 27 miljoner vilket är väl inte illa.

Skulden har gått ner från 3.4 till 1.6 sen pandemin vilket är ett bevis på hur mycket EB resande som har varit.

Frågan är ju snarare hur det påverkar SAS.
Det pratas ju mycket om lojalitet och det kan ju bara uppstå om du väljer att flyga med SAS isf någon annan. Folk som bara nöter kreditkort och flyger op awards är knappast en särskilt lönsam affär om man tittar på siffrorna.

Toppen