Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Håller med.
SAS snack om "sekundär-hubbar" i ARN, OSL betyder inget. Ingen av de tre städerna har tillräckligt underlag för någon omfattande O/D trafik långdistans.
Kan ju till och med bli så att man gör bypass på ARN och OSL för en del kortdistanstrafik om Embraerflottan används för att mata CPH mfl hubbar.

Däremot tror jag att Danska statens intresse faktiskt ligger just i CPH. Visst, att bolaget ska vara lönsamt är väl bra, men det är bara ett medel för att skydda CPH. Det gäller arbetstillfällen och investeringar både i sas och infrastruktur (utan CPH ingen Öresundsbro tex, inga tåglinjer, metro eller motorväg på Amager) men också prestige och självbild. Köpenhamn må vara "wonderful" men 2 miljoner invånare (i ett land med 4 miljoner) är inte mer än en fluglort på kartan och motiverar inte i sig en flygplats för 40 miljoner passagerare och frakt (tänk DHL med kapacitet på 40 000 paket i timmen 24/7).
Begär inte att den skall vara omfattande men att de åtminstone kan flyga till en flygplats i USA som har någon form av transfertrafik från Nordens största stad vore tacksamt och troligtvis även lönsamt. De gav ju sken av att de hade sådana planer med det händer ju aldrig något. Innan det blir verklighet vill jag inte höra något om ”sekundärhubbar”.
 
Däremot tror jag att Danska statens intresse faktiskt ligger just i CPH. Visst, att bolaget ska vara lönsamt är väl bra, men det är bara ett medel för att skydda CPH. Det gäller arbetstillfällen och investeringar både i sas och infrastruktur (utan CPH ingen Öresundsbro tex, inga tåglinjer, metro eller motorväg på Amager) men också prestige och självbild. Köpenhamn må vara "wonderful" men 2 miljoner invånare (i ett land med 4 miljoner) är inte mer än en fluglort på kartan och motiverar inte i sig en flygplats för 40 miljoner passagerare och frakt (tänk DHL med kapacitet på 40 000 paket i timmen 24/7).

“Rønnebærene er sure sagde ræven” - hvilket er et ordsprog vi benytter i Danmark og som vel passer meget godt på dette totalt nedladende skriv - men det viser bare at der er succes med det vi gør i DK omkring København, CPH og turisme.

Og lav så lige et fakta-check på befolkningsstørrelsen i DK.
 
IMG_6840.jpeg
 
“Rønnebærene er sure sagde ræven” - hvilket er et ordsprog vi benytter i Danmark og som vel passer meget godt på dette totalt nedladende skriv - men det viser bare at der er succes med det vi gør i DK omkring København, CPH og turisme.

Og lav så lige et fakta-check på befolkningsstørrelsen i DK.
Ja, 6 miljoner i DK och 1,4 i CPH.
Sen kanske det inte är så stor skillnad för argumentet, men rätt ska vara rätt. :)
 
“Rønnebærene er sure sagde ræven” - hvilket er et ordsprog vi benytter i Danmark og som vel passer meget godt på dette totalt nedladende skriv - men det viser bare at der er succes med det vi gør i DK omkring København, CPH og turisme.

Og lav så lige et fakta-check på befolkningsstørrelsen i DK.
Rönnbären fungerar bra på svenska också - men talesättet kräver att räven egentligen ville ha rönnbären som den inte kunde få. Jag har inget emot att CPH är stort och framgångsrikt. Jag har inget behov av direkt-linjer från Arlanda eller Oslo. Så jag vet inte riktigt hur du menar att jag skriver nedlåtande om CPH bara för att jag inte själv har en så fin och framgångsrik flygplats?

Förutom missen med antalet invånare i Danmark, berätta gärna var jag analyserar fel och att CPH är en flygplats som främst servar Danmark.
Menar du att DHL express inte har kapacitet för 40 000 paket i timmen 24/7 på Kastrup? Eller menar du att den danska paket-marknaden är så stor (>6 miljoner paket i veckan)? Varje dansk skickar eller tar emot ett DHL varje vecka?

Menar du att Kastrup flygplats inte är en stor arbetsgivare och inte är den huvudsakliga motiveringen för danska staten att vara ägare? Eller att flygplatsen inte genererar 18 000 arbetstillfällen (direkt och indirekt) i Region Hovedstaden och 2 500 i Region Sjælland?

Menar du att infrastrukturen på Amager skulle funnits utan Kastrups framtidsplaner om 40 miljoner passagerare? Eller att danska regeringen inte alls funderar på hur kan skapa fler spår och perronger på flygplatsen för att hantera att ytterligare 5-10 miljoner passagerare anländer med tåg, till stor del från andra länder än Danmark?
 
“Rønnebærene er sure sagde ræven” - hvilket er et ordsprog vi benytter i Danmark og som vel passer meget godt på dette totalt nedladende skriv - men det viser bare at der er succes med det vi gør i DK omkring København, CPH og turisme.

Og lav så lige et fakta-check på befolkningsstørrelsen i DK.
Jag tror att det @intuition menar är att danska staten använt miljarder av danska skattemedel för att investera i SAS för att det gynnar danska arbetstillfällen i stort snarare än att danska staten ser goda utsikter till hög avkastning från SAS flygbolagsverksamhet i sig. D.v.s. danska statens investering i SAS har mer nationalekonomiska skäl än företagsekonomiska.
 
Last edited:
Toppen