Är ju Air France själva som säger att SAS nu har bra marginaler. Finns ju inga bevis i siffror längre. Kan istället vara att man ökar för att skruva åt tumskruvarna på SAS ledning, för att se om sin investering. Tror personligen att detta kommer bli mycket tuff omställning för SAS. Man kommer få ge upp mycket av sina globala planer och istället bli till en stor del bli ett Europeiskt matarbolag till Amsterdam/Paris. Köpenhamn kommer få behålla några långlinjer för att tillfredställa Danska staten. 0 långlinjer från Stockholm och Oslo. Vi har fått ett Skandinaviskt HOP !!
Jeg tænker du ikke fulgt med i hvad der er blevet kommunikeret fra Air France-KLM i forbindelse med den oprindelige indtræden på 19,9% og nu det videre ønske om at gå op på 60,5%.
Air France-KLM ønsker at investere i at bygge CPH op som en ægte tredje hub for koncernen, hvilket betyder betydelig flere langdistanceruter og flere langdistancemaskiner til SAS. Der vil også komme et markant fokus på CPH i det trans-atlantiske JV mellem AF, KL, VS, DL og fremadrettet SK.
Som allerede nævnt af andre så har Air France-KLM gruppen fremadrettet behov for at finde et nyt sted at vokse grundet udfordringerne på både CDG og AMS - men især AMS. Det er her de ser store muligheder for at kanalisere trafik gennem CPH til/fra Skandinavien, Nordeuropa, Østeuropa og Baltikum.
CEO for AF/KL Benjamin Smith udtalte blandt andet følgende i går til franske Le Figaro:
"Når vi integrerer SAS, vil vi udvikle en hub i København i tillæg til vores hubs i Paris og Amsterdam. Dette vil give flere muligheder for en passager der f.eks. rejser fra Boston til Berlin hvor der ikke er direkte forbindelse."
Jeg ved godt at dette ikke er rart at høre i Stockholm, men faktum er at CPH i de kommende år kommer til at se en betydelig styrkelse af ruter og forbindelser.