Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Är ju Air France själva som säger att SAS nu har bra marginaler. Finns ju inga bevis i siffror längre. Kan istället vara att man ökar för att skruva åt tumskruvarna på SAS ledning, för att se om sin investering. Tror personligen att detta kommer bli mycket tuff omställning för SAS. Man kommer få ge upp mycket av sina globala planer och istället bli till en stor del bli ett Europeiskt matarbolag till Amsterdam/Paris. Köpenhamn kommer få behålla några långlinjer för att tillfredställa Danska staten. 0 långlinjer från Stockholm och Oslo. Vi har fått ett Skandinaviskt HOP !!

Jeg tænker du ikke fulgt med i hvad der er blevet kommunikeret fra Air France-KLM i forbindelse med den oprindelige indtræden på 19,9% og nu det videre ønske om at gå op på 60,5%.

Air France-KLM ønsker at investere i at bygge CPH op som en ægte tredje hub for koncernen, hvilket betyder betydelig flere langdistanceruter og flere langdistancemaskiner til SAS. Der vil også komme et markant fokus på CPH i det trans-atlantiske JV mellem AF, KL, VS, DL og fremadrettet SK.

Som allerede nævnt af andre så har Air France-KLM gruppen fremadrettet behov for at finde et nyt sted at vokse grundet udfordringerne på både CDG og AMS - men især AMS. Det er her de ser store muligheder for at kanalisere trafik gennem CPH til/fra Skandinavien, Nordeuropa, Østeuropa og Baltikum.

CEO for AF/KL Benjamin Smith udtalte blandt andet følgende i går til franske Le Figaro:

"Når vi integrerer SAS, vil vi udvikle en hub i København i tillæg til vores hubs i Paris og Amsterdam. Dette vil give flere muligheder for en passager der f.eks. rejser fra Boston til Berlin hvor der ikke er direkte forbindelse."

Jeg ved godt at dette ikke er rart at høre i Stockholm, men faktum er at CPH i de kommende år kommer til at se en betydelig styrkelse af ruter og forbindelser.

Väljer att se det positiva och att SAS verkar gå bättre än på mycket länge :)

Hade inte Air France/KLM sett potential i SAS hade de aldrig satsat vidare. Enligt korta texten i nedanstående länk så närmar sig SAS samma marginal nivå som Air France/KLM :)

Dagens industri

Jag håller med, jag väljer också att se det positiva. SAS har uppenbarligen gått bättre än vad AFKLM har räknat med och det är ju fantastiskt. Jag ser det dessutom som en garant för att man faktiskt inte kommer att gå in och pilla för mycket varken i SAS eller Eurobonus. Varför riskera att förstöra något som fungerar och genererar pengar?

Självklart kommer vissa ändringar att göras, men jag tror att man kommer att gå varsamt fram. LTG, partnersamarbeten, mm kommer inte att röras på ett tag. SAS kommer alldeles säkert att få fler flygplan och fler linjer, även långlinjer. Jag tror inte heller att de långlinjer som idag finns på Arlanda och Oslo kommer att försvinna så länge som man tjänar pengar på dem.

Jeg tænker du ikke fulgt med i hvad der er blevet kommunikeret fra Air France-KLM i forbindelse med den oprindelige indtræden på 19,9% og nu det videre ønske om at gå op på 60,5%.

Air France-KLM ønsker at investere i at bygge CPH op som en ægte tredje hub for koncernen, hvilket betyder betydelig flere langdistanceruter og flere langdistancemaskiner til SAS. Der vil også komme et markant fokus på CPH i det trans-atlantiske JV mellem AF, KL, VS, DL og fremadrettet SK.

Som allerede nævnt af andre så har Air France-KLM gruppen fremadrettet behov for at finde et nyt sted at vokse grundet udfordringerne på både CDG og AMS - men især AMS. Det er her de ser store muligheder for at kanalisere trafik gennem CPH til/fra Skandinavien, Nordeuropa, Østeuropa og Baltikum.

CEO for AF/KL Benjamin Smith udtalte blandt andet følgende i går til franske Le Figaro:

"Når vi integrerer SAS, vil vi udvikle en hub i København i tillæg til vores hubs i Paris og Amsterdam. Dette vil give flere muligheder for en passager der f.eks. rejser fra Boston til Berlin hvor der ikke er direkte forbindelse."

Jeg ved godt at dette ikke er rart at høre i Stockholm, men faktum er at CPH i de kommende år kommer til at se en betydelig styrkelse af ruter og forbindelser.
ar läst precis samma som du har bara väldigt svårt att tro på detta . För ett Frankst (lite Holland) bolag kommer alltid Paris vara nummer 1 och Amsterdam nummer 2. Politiska hinder il Holland kan snabbt förändras efter nästa val. När det gäller Stockholm spelar det ingen roll för mig som Göteborgare. SAS har redan mer eller mindre lämnat WO i Göteborg. Jag kommer säkert flyga SAS någon gång men LH gruppen blir nog 1.a Alternativ då dom passar mitt flygmönster samt preferenser bättre. Jag hoppas jag har fel och alla ni härinne, som tror på SAS trots ständiga försämringar och pinsam kommunikation gång på gång, får rätt.

Samtidigt inför Danmark flygskatt och med 1,50 SEK för 1 DKK blir det ett kännbart tillägg på långdistans. Flygskatt betalas inte om transit är inom 24 timmar.
IMG_3928.jpeg

Men du behöver väl inte välja? Du är ju alltid positivt inställd till SAS.

Japp jag gillar SAS - inget jag förnekar.

Jag håller med, jag väljer också att se det positiva. SAS har uppenbarligen gått bättre än vad AFKLM har räknat med och det är ju fantastiskt. Jag ser det dessutom som en garant för att man faktiskt inte kommer att gå in och pilla för mycket varken i SAS eller Eurobonus. Varför riskera att förstöra något som fungerar och genererar pengar?

Självklart kommer vissa ändringar att göras, men jag tror att man kommer att gå varsamt fram. LTG, partnersamarbeten, mm kommer inte att röras på ett tag. SAS kommer alldeles säkert att få fler flygplan och fler linjer, även långlinjer. Jag tror inte heller att de långlinjer som idag finns på Arlanda och Oslo kommer att försvinna så länge som man tjänar pengar på dem.

Precis! Håller helt med dig :)

Ytterst tråkigt att en del enbart ser allt negativt och drar förhastade slutsatser om saker som ingen vet.

Det tror jag stämmer och danska staten vill förstås ha detta för alla miljarder som danska staten lagt i SAS. Just nu är ju faktiskt danska staten en större ägare av SAS än Air France-KLM.

Jag tror dock inte att Air France flyttar några långlinjer till Köpenhamn och etablerar en bas där (Air France har inte ens långlinjer från Frankrikes näststörsta stad Nice, en flygplats som idag har en hel del långlinjer, bl.a. 5-6 stycken till Nordamerika).

Att Köpenhamn får fler linjer (med SAS) mot bakgrund av den stora danska investeringen av skattemedel är helt naturligt. Jag hoppas bara att SAS lägger en tidtabell som gör anslutningar inom Skandinavien möjliga. Idag finns många exempel på linjer som inte går att ansluta till/från övriga Skandinavien för att avgången från Köpenhamn är för tidig eller ankomsten till Köpenhamn för sen.

Last edited:
Idag finns många exempel på linjer som inte går att ansluta till/från övriga Skandinavien för att avgången från Köpenhamn är för tidig eller ankomsten till Köpenhamn för sen.
Det finns väl i princip inte sådana som man inte kan ansluta till från ARN och OSL, utan mest från mindre flygplatser? Detta kan man ju lösa med existerande tidtabeller och fler direkta matningar till cph som inte också behöver ett byte i Stockholm eller Oslo tex med hjälp av lite mindre flygplan från säg Embraer.

Tror också helt klart att CPH är en vinnare på det här. På det stora hela troligen också sas. Förlorarna är ARN och OSL.

Tror du har helt rätt! Man vill nog inte röra till det för mycket de första åren, det viktigaste för AFKLM måste vara att i första hand behålla de befintliga kunderna och få de att resa ännu mer, det är betydligt billigare att behålla dessa än att ersätta dessa med helt nya kunder. Man får ju utgå från att de är ute efter att öka det totala antalet kunder.

Håller med.
SAS snack om "sekundär-hubbar" i ARN, OSL betyder inget. Ingen av de tre städerna har tillräckligt underlag för någon omfattande O/D trafik långdistans.
Kan ju till och med bli så att man gör bypass på ARN och OSL för en del kortdistanstrafik om Embraerflottan används för att mata CPH mfl hubbar.

Däremot tror jag att Danska statens intresse faktiskt ligger just i CPH. Visst, att bolaget ska vara lönsamt är väl bra, men det är bara ett medel för att skydda CPH. Det gäller arbetstillfällen och investeringar både i sas och infrastruktur (utan CPH ingen Öresundsbro tex, inga tåglinjer, metro eller motorväg på Amager) men också prestige och självbild. Köpenhamn må vara "wonderful" men 2 miljoner invånare (i ett land med 4 miljoner) är inte mer än en fluglort på kartan och motiverar inte i sig en flygplats för 40 miljoner passagerare och frakt (tänk DHL med kapacitet på 40 000 paket i timmen 24/7).

Det finns väl i princip inte sådana som man inte kan ansluta till från ARN och OSL, utan mest från mindre flygplatser? Detta kan man ju lösa med existerande tidtabeller och fler direkta matningar till cph som inte också behöver ett byte i Stockholm eller Oslo tex med hjälp av lite mindre flygplan från säg Embraer.
Jorå, de finns kvar några. Bl.a. Budapest är en sån linje, ankomst Köpenhamn vid 23-tiden.(flygs också bara från Köpenhamn). Visst borde man kunna lösa det men alltjämt ser man att SAS lägger tidtabeller som omöjliggör anslutningar.

Toppen