Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS


Just Amex skulle jag nog vara minst orolig för. De har redan ett stort samarbete med med Flying Blue, både i Frankrike och i Nederländerna. Kommer kanske inte vara exakt samma utbud men att de skulle försvinna helt ser jag som låg risk.

Finns ju också en möjlighet att vara lite kreativ då man kan växla Revoluts Revpoints till Flyingblue
 
Väljer att se det positiva och att SAS verkar gå bättre än på mycket länge :)

Hade inte Air France/KLM sett potential i SAS hade de aldrig satsat vidare. Enligt korta texten i nedanstående länk så närmar sig SAS samma marginal nivå som Air France/KLM :)

Dagens industri
Är ju Air France själva som säger att SAS nu har bra marginaler. Finns ju inga bevis i siffror längre. Kan istället vara att man ökar för att skruva åt tumskruvarna på SAS ledning, för att se om sin investering. Tror personligen att detta kommer bli mycket tuff omställning för SAS. Man kommer få ge upp mycket av sina globala planer och istället bli till en stor del bli ett Europeiskt matarbolag till Amsterdam/Paris. Köpenhamn kommer få behålla några långlinjer för att tillfredställa Danska staten. 0 långlinjer från Stockholm och Oslo. Vi har fått ett Skandinaviskt HOP !!
 
Är ju Air France själva som säger att SAS nu har bra marginaler. Finns ju inga bevis i siffror längre. Kan istället vara att man ökar för att skruva åt tumskruvarna på SAS ledning, för att se om sin investering. Tror personligen att detta kommer bli mycket tuff omställning för SAS. Man kommer få ge upp mycket av sina globala planer och istället bli till en stor del bli ett Europeiskt matarbolag till Amsterdam/Paris. Köpenhamn kommer få behålla några långlinjer för att tillfredställa Danska staten. 0 långlinjer från Stockholm och Oslo. Vi har fått ett Skandinaviskt HOP !!

AF/KLM behöver CPH för att öka sin kapacitet:

FlygplatsMax kapacitet (teknisk)Faktisk trafiknivå (2024/2025)ExpansionsmöjlighetBegränsande faktorer
CPH~84 rörelser/hNärmar sig men ej fullJa, inom bef. tillståndMiljö, bana 12/30 används mindre
CDG~120 rörelser/hNära max i peak-timmarSvårt, men nya terminaler hjälperSlot-begränsad, bullerregler
AMS~110 rörelser/hBegränsad till 440 000 flyg/årNej – regeringsbeslut sänker maxMiljölagstiftning, slot-reduktion


FlygplatsMöjlighet att ÖKA avgångar?Kommentar
CPH✅ Ja, särskilt off-peakKapacitet finns, inte slotfull, viss bana underutnyttjad
CDG⚠️ BegränsadTerminalexpansion på gång, men slots och buller bromsar
AMS❌ Nej – snarare minskningRegeringens miljöbeslut begränsar hela systemet
 
AF/KLM behöver CPH för att öka sin kapacitet:

FlygplatsMax kapacitet (teknisk)Faktisk trafiknivå (2024/2025)ExpansionsmöjlighetBegränsande faktorer
CPH~84 rörelser/hNärmar sig men ej fullJa, inom bef. tillståndMiljö, bana 12/30 används mindre
CDG~120 rörelser/hNära max i peak-timmarSvårt, men nya terminaler hjälperSlot-begränsad, bullerregler
AMS~110 rörelser/hBegränsad till 440 000 flyg/årNej – regeringsbeslut sänker maxMiljölagstiftning, slot-reduktion


FlygplatsMöjlighet att ÖKA avgångar?Kommentar
CPH✅ Ja, särskilt off-peakKapacitet finns, inte slotfull, viss bana underutnyttjad
CDG⚠️ BegränsadTerminalexpansion på gång, men slots och buller bromsar
AMS❌ Nej – snarare minskningRegeringens miljöbeslut begränsar hela systemet
Precis det jag har lyft tidigare. AF-KLM ser möjligheter att flytta en del av sin transitpax till CPH. Det blir bra för SAS att biljetterna säljs i samma kanal med liknande villkor, man kommer få bättre tillgång till marknader som baltikum-vidare och tyskland/polen-usa.
 
Precis det jag har lyft tidigare. AF-KLM ser möjligheter att flytta en del av sin transitpax till CPH. Det blir bra för SAS att biljetterna säljs i samma kanal med liknande villkor, man kommer få bättre tillgång till marknader som baltikum-vidare och tyskland/polen-usa.
För SAS skull hoppas jag att ni har rätt och jag fel. Den som lever får se. Personligen (allt mitt resande är till Asien) tycker jag att allt som hänt med SAS sista två åren är dåligt (förutom de nya Embraer planen. Ett mycket bekvämt flygplan).
 
För SAS skull hoppas jag att ni har rätt och jag fel. Den som lever får se. Personligen (allt mitt resande är till Asien) tycker jag att allt som hänt med SAS sista två åren är dåligt (förutom de nya Embraer planen. Ett mycket bekvämt flygplan).
Jag skrev bra för SAS. Kunderna får betala mer och får mindre. Snart på väg med KLM till Amsterdam frivilligt för första gången på drygt 10 år. De skulle ha 300kr för en comfort stol, på Norwegian får jag exit row för typ samma peng även till Dubai och de tar en hundralapp för ett säte framför vingen. Dessutom föredrar jag SAS, LH och LCCs buy onboard. En ostmacka är ingen lunch äv om jag nyss förnyade mitt holländska pass…
 
För SAS skull hoppas jag att ni har rätt och jag fel. Den som lever får se. Personligen (allt mitt resande är till Asien) tycker jag att allt som hänt med SAS sista två åren är dåligt (förutom de nya Embraer planen. Ett mycket bekvämt flygplan).
Reser också framförallt till Asien och jag ser mest försämringarna sista åren som konsekvenser av Ryssland-Ukraina kriget. Hade SAS kunnat fortsätta flyga över Ryssland så hade nog det sett annorlunda ut.

Jag flyger lika gärna AF och SQ till APAC som LH-bolagen. Men direkta SAS flighter till t.ex. PVG och TPE från CPH hade jag gärna haft så klart.

Nu blir det ju China Eastern istället från CPH t.ex. Inte optimalt.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Jag skrev bra för SAS. Kunderna får betala mer och får mindre. Snart på väg med KLM till Amsterdam frivilligt för första gången på drygt 10 år. De skulle ha 300kr för en comfort stol, på Norwegian får jag exit row för typ samma peng även till Dubai och de tar en hundralapp för ett säte framför vingen. Dessutom föredrar jag SAS, LH och LCCs buy onboard. En ostmacka är ingen lunch äv om jag nyss förnyade mitt holländska pass…
Själv oroar jag mig bara för en enda sak. Att AFKL ska försöka tvinga oss ARN-baserade att "alltid" byta i CPH istället för i de nuvarande hubbarna. Jag har uppskattat byten på kontinenten av många skäl.
 
Toppen