Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Existerande LTG som utan det inte skulle ha förmåner för de flyger för lite, är en kundkategori som skäller mer än den biter.
Visst, de kostar bara när de reser, och är ganska lojala pga LTG.
Men poängen med LTG från flygbolaget är att locka icke-LTG att försöka nå den, ibland med nästan tjurskallig motivation. Tar man bort LTG som medlemstyp, då skapar man en massa badwill för en ganska obetydande summa.
Men tar man bara bort möjligheten att tjäna in nya LTG så förlorar man ett sätt att hålla kunder inlåsta, men samtidigt så får man paritet inom programmet och lägger ett tak på hur många som glider runt på LT-räkmackan.

Det finns många aspekter här, och många olika sätt som detta kan förverkligas. Det ända som är säkert? Någon kommer alltid bli ledsen.

Amen!

Tror du har helt rätt här. Det är en morot - men när den är uppnådd är kostar den inte SAS mycket.

Jag tror att där största förändringen kommer landa i levelpoints men som någon skrev - SAS har precis ändrat så att ändra om känns inte troligt.

Jag tror det finns en chans att det är en fusion av FB/EB där man kommer cherry picka det som är bra av EB

När det gäller lojalitetsprogrammens sammanslagning, vad är det som säger att det ena ska absorberas av det andra?
Man kanske väljer att skapa något nytt där man tar det bästa från respektive program och gör något nytt av det?
Det finns väl inte skrivet i sten att FlyingBlue alltid ska vara FlyingBlue?
Dessutom med SAS under samma paraply så har man ju vuxit sig större med ännu större täckning i Europa, då skulle faktiskt Eurobonus vara ett bättre namn på programmet.

När det gäller lifetime guld så finns det så klart en risk att det försvinner och det hade varit oerhört tråkigt tycker jag, framför allt som jag just nu är i en period där jag börjar fasa ut mig själv från arbetslivet och resandet minskar. Men de resor som jag trots allt gör kan fortfarande vara hyfsat bekväma med denna guldstatus.

Samtidigt så har jag en känsla av att de förändringar som gjorts i programmet gjort det svårare att nå guldstatus och lifetime gold. En förhoppning är ju då att man gjort detta för att det inte ska bli för många nya, men att de som redan uppnått det ändå kommer att få behålla det.

Vad händer med det ganska nya samarbetet med Scandic och den statusmatchning som finns där? Kommer detta samarbetet att avslutas, eller kommer istället hela FlyingBlue att omfattas? Om inte avsikten från början varit ett korttidssamarbete så tror jag inte att Scandic uppskattar ett avslut av samarbete om runt ett år, men hur troligt är det att hela FlyingBlue också lyfts in i detta samarbetet?

Totalt sett så är jag tveksam till att det blir den "enkla" lösningen där Eurobonus försvinner och alla medlemmar istället blir FlyingBlue.
My guess

- Scandic bort
- AMEX bort
- Inga långlinjer från Arlanda
-Matartrafik till Köpenhamn/Amsterdam/Paris från ett antal Nordiska städer. Arlanda och Oslo förlorar stort

RIP Sverige

(Kanske något negativ men jag är ingen Skyteam fan)

Det vore ju väldigt konstigt om Scandic skulle slitas bort just efter att man gjort en sånt betydande affärs- och IT-integrering i varandras program. Att detta skulle komma är ju något SAS ledning vetat.

Det vore ju väldigt konstigt om Scandic skulle slitas bort just efter att man gjort en sånt betydande affärs- och IT-integrering i varandras program. Att detta skulle komma är ju något SAS ledning vetat.
Och rimligtvis Scandics ledning också. Att man hade en "option" på att lösa ut de andra ägarna var ju offentligt.

Toppen