ResenärenLars
Medlem
OK, jag fattar. Jag har nog läst lite slarvigt.Jag är inte helt hundra på vad du referera till, men att "danska staten har sett till att det finns bostäder" var väl ändå att ta i?! Köpenhamns befolkning har ökat med 150 000 personer på 30 år medan antalet bostäder ökat med med 30 000.
Eller du kanske tänker på insatser som parallellsamhället Christiania där det gick att bygga utan bygglov (och sälja hash eller kroppen helt öppet)Där fanns det bostad för den som ville, det var bara att muta in och börja snickra.
I Stockholms stad har 3-5000 bostärder fördigställts årligen de senaste 20 åren. Det är 5 gånger så hög takt som Köpenhamn. Dansk bostadspolitik är marknadshyror i nyproduktion (som ledde till att hyror i nyproduktion steg med 50% i Köpenhamn efter 1992) samt statligt stöd till den privata allmännyttan. Danska staten spenderar mer pengar på bostadpolitik än Sverige. Och det byggs alltså 5 gånger så många bostäder i Stockholm trots den danska politiken.
Men poängen är inte vilken lokal politik som förts. För Köpenhamn och Danmark är, precis som Sverige och Stockholm, inte tillräckligt stort för att ha en storflygplats. Hur mycket hygge man än skapar i sin stad räcker det inte till för att få fram 40 miljoner passagerare i O/D-trafik.
Det krävs transfer-trafik, och inte heller där har Köpenhamn någon avgörande fördel mot andra nordiska huvudstäder. Om man satt med ett tomt papper och skulle rita linjenätet kunde det i stor sett lika gärna kunna gå via OSL, ARN som CPH.
Men, Danmark har under lång tid använt sitt inflytande i SAS för att stärka Kastrups flygplats och det är det som är den avgörande skillnaden. Det är inte stadens transportnät, företagsklimat eller bostäder som avgör. Christiania kunde ha tagit över hela indre by och Kastrup hade fortfarande varit vinnaren.
Precis det var min poäng.
Det kom argument för att CPH är en stor och vinnande flygplats för att det är behoven i Danmark som driver. Det menar jag är fel. CPH är en stor och vinnande flygplats för att danska staten har haft som mål att driva fram CPH till en stor och vinnande flygplats och det målet har varit överordnat vinst-målet i SAS.
Innan AF/KLM kom in som intressent i CPH var det naturligtvis möjligheten till Svenska resenärer som lockade - Kastrup som central flygplats i den gamla Ørestads-idén. Till stor del en dröm innan bron byggdes. Sedan en enorm expansion på och kring Amager. Medicon-valley uppstod. Øresundståg som tog in nya passagerare från hela Skåne, delar av Halland, Småland och Blekinge. Detta är bakgrunden till Kastrups plan för att klara 40 miljoner passagerare, att anlägga nya spår och perronger.
Det är den historiken och drivet som gör att Kastrup nu har fördel när AF/KLM troligen vill bygga en riktig hub i Skandinavien. Inte att Köpenhamn är en världsstad.
Och jag håller med dig. Jag tycker faktiskt att det lyste igenom ganska tydligt när SAS ombildades.
Det tog inte lång tid efter att nya ägarkonstellationen presenterades som man också presenterade den nya strategin att CPH skulle bli primär hub för SAS.
Det känns ganska självklart att den diskussionen varit en del av förhandlingarna och att det är därför som danska staten har velat vara med som ägare.