Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Jag tror att det @intuition menar är att danska staten använt miljarder av danska skattemedel för att investera i SAS för att det gynnar danska arbetstillfällen i stort snarare än att danska staten ser goda utsikter till hög avkastning från SAS flygbolagsverksamhet i sig. D.v.s. danska statens investering i SAS har mer nationalekonomiska skäl än företagsekonomiska.

Danska staten har inte bara investerat i flygplatsen. Danska staten har sett till att det finns bostäder, ett hälsosamt företagsklimat, en stad med gott rykte som folk vill bo och verka i, bra transportlänkar och mycket mer. Det krävs mer än en bra flygplats för att folk ska vilja resa dit. Det är inte det svenska/stockholmska politiker fattat.

Detsamma gäller det faktum att om någon vill till södra eller västra delarna av Götaland är det ingen som åker via ARN. Man verkar ha villfarelsen att Stockholm är en naturlig knutpunkt som ligger på vägen till något. Det gör inte Stockholm såvida man inte kommer norrifrån. ARN får nu hoppas på att SAS inte kommer införa något Cityhopperkoncept från CPH för då är man illa på det.

På vilken nivå i ett flygbolag beslutas det om långlinjer? VD och styrelse? Detta ju ett rent affärsmässigt beslut om linjen går bra eller inte, om man tror det kan gå bättre på annat håll och öppna nytt.

Rönnbären fungerar bra på svenska också - men talesättet kräver att räven egentligen ville ha rönnbären som den inte kunde få. Jag har inget emot att CPH är stort och framgångsrikt. Jag har inget behov av direkt-linjer från Arlanda eller Oslo. Så jag vet inte riktigt hur du menar att jag skriver nedlåtande om CPH bara för att jag inte själv har en så fin och framgångsrik flygplats?

Förutom missen med antalet invånare i Danmark, berätta gärna var jag analyserar fel och att CPH är en flygplats som främst servar Danmark.
Menar du att DHL express inte har kapacitet för 40 000 paket i timmen 24/7 på Kastrup? Eller menar du att den danska paket-marknaden är så stor (>6 miljoner paket i veckan)? Varje dansk skickar eller tar emot ett DHL varje vecka?

Menar du att Kastrup flygplats inte är en stor arbetsgivare och inte är den huvudsakliga motiveringen för danska staten att vara ägare? Eller att flygplatsen inte genererar 18 000 arbetstillfällen (direkt och indirekt) i Region Hovedstaden och 2 500 i Region Sjælland?

Menar du att infrastrukturen på Amager skulle funnits utan Kastrups framtidsplaner om 40 miljoner passagerare? Eller att danska regeringen inte alls funderar på hur kan skapa fler spår och perronger på flygplatsen för att hantera att ytterligare 5-10 miljoner passagerare anländer med tåg, till stor del från andra länder än Danmark?

Men det stämmer ju inte helt. Jag vill påstå att 2 miljoner svenskar (nästan 20% av befolkningen) har CPH som sin "hemmaflygplats". Paket och post från utlandet till oss i södra Sverige passerar ofta genom Kastrup.

Dessutom som redan nämnts så arbetar många svenskar på Kastrup och på andra ställen i och runt Köpenhamn.

Så visst servar CPH även Sverige.

Men det stämmer ju inte helt. Jag vill påstå att 2 miljoner svenskar (nästan 20% av befolkningen) har CPH som sin "hemmaflygplats". Paket och post från utlandet till oss i södra Sverige passerar ofta genom Kastrup.

Dessutom som redan nämnts så arbetar många svenskar på Kastrup och på andra ställen i och runt Köpenhamn.

Att många jobbar i Danmark beror på valutakursen. Jobba i Danmark och bo i Sverige är gynnsamt just nu

Rönnbären fungerar bra på svenska också - men talesättet kräver att räven egentligen ville ha rönnbären som den inte kunde få. Jag har inget emot att CPH är stort och framgångsrikt. Jag har inget behov av direkt-linjer från Arlanda eller Oslo. Så jag vet inte riktigt hur du menar att jag skriver nedlåtande om CPH bara för att jag inte själv har en så fin och framgångsrik flygplats?

Förutom missen med antalet invånare i Danmark, berätta gärna var jag analyserar fel och att CPH är en flygplats som främst servar Danmark.
Menar du att DHL express inte har kapacitet för 40 000 paket i timmen 24/7 på Kastrup? Eller menar du att den danska paket-marknaden är så stor (>6 miljoner paket i veckan)? Varje dansk skickar eller tar emot ett DHL varje vecka?

Menar du att Kastrup flygplats inte är en stor arbetsgivare och inte är den huvudsakliga motiveringen för danska staten att vara ägare? Eller att flygplatsen inte genererar 18 000 arbetstillfällen (direkt och indirekt) i Region Hovedstaden och 2 500 i Region Sjælland?

Menar du att infrastrukturen på Amager skulle funnits utan Kastrups framtidsplaner om 40 miljoner passagerare? Eller att danska regeringen inte alls funderar på hur kan skapa fler spår och perronger på flygplatsen för att hantera att ytterligare 5-10 miljoner passagerare anländer med tåg, till stor del från andra länder än Danmark?

Hvis rønnebærerne ikke er sure så forstår jeg ikke bevæggrunden for at være nedladende omkring størrelsen og ubetydeligheden af København og Danmark. Det må være et eller andet som ikke behager dig i forhold til CPH, men fred være med det.

Det danske politiske system, danske erhvervsorganisationer (og undertegnede) er alle ganske beviste om at CPH har en størrelse og et antal ruter og destinationer, der er langt større end oplandet berettiger til. Lige som AMS, FRA og andre større hub-lufthavne naturligvis også har mere trafik end det lokale opland berettiger.

Der er også en bevidsthed om hvilken værdi dette giver København og Danmark i forhold til tiltrækning af investeringer, højt kvalificeret arbejdskraft og turister.

Det er derfor alt for endimensionelt når nogen tror og giver udtryk for at dansk investering i SAS og CPH handler om at sikre arbejdspladser på CPH - nej det handler om et langt større samfundsøkonomisk perspektiv.

Nu har mulighederne i forhold til CPH ramt “the perfect storm” efter Corona, hvilket er baseret på en kombination af held, dygtighed og stærk politisk opbakning, fremsynethed og investeringer. Med de muligheder der nu er opstået er det helt naturligt at der fra politisk sted er fokus på at udnytte det momentum, og understøtte at CPH kan bidrage endnu mere samfundsøkonomisk til DK fremadrettet.

Villigheden til at sikre gode rammebetingelse fra politisk side, viser sig også i nedenstående udtalelse fra Ben Smith til Flightglobal i fredags:

Smith also points out that the Danish government’s policy towards aviation is “quite favourable”, with no restrictions on using the main runway.

The government also agreed to take over Copenhagen airport’s operator towards the end of last year.

“The strategy of the airport and the capital expenditure plan are aligned with any hub airline that wants to base itself there,” says Smith, adding that the airport will be “well designed” for connections.

Danska staten har inte bara investerat i flygplatsen. Danska staten har sett till att det finns bostäder, ett hälsosamt företagsklimat, en stad med gott rykte som folk vill bo och verka i, bra transportlänkar och mycket mer. Det krävs mer än en bra flygplats för att folk ska vilja resa dit. Det är inte det svenska/stockholmska politiker fattat.

Detsamma gäller det faktum att om någon vill till södra eller västra delarna av Götaland är det ingen som åker via ARN. Man verkar ha villfarelsen att Stockholm är en naturlig knutpunkt som ligger på vägen till något. Det gör inte Stockholm såvida man inte kommer norrifrån. ARN får nu hoppas på att SAS inte kommer införa något Cityhopperkoncept från CPH för då är man illa på det.
Jag är inte helt hundra på vad du referera till, men att "danska staten har sett till att det finns bostäder" var väl ändå att ta i?! Köpenhamns befolkning har ökat med 150 000 personer på 30 år medan antalet bostäder ökat med med 30 000.

Eller du kanske tänker på insatser som parallellsamhället Christiania där det gick att bygga utan bygglov (och sälja hash eller kroppen helt öppet) ;) Där fanns det bostad för den som ville, det var bara att muta in och börja snickra.

I Stockholms stad har 3-5000 bostärder fördigställts årligen de senaste 20 åren. Det är 5 gånger så hög takt som Köpenhamn. Dansk bostadspolitik är marknadshyror i nyproduktion (som ledde till att hyror i nyproduktion steg med 50% i Köpenhamn efter 1992) samt statligt stöd till den privata allmännyttan. Danska staten spenderar mer pengar på bostadpolitik än Sverige. Och det byggs alltså 5 gånger så många bostäder i Stockholm trots den danska politiken.

Men poängen är inte vilken lokal politik som förts. För Köpenhamn och Danmark är, precis som Sverige och Stockholm, inte tillräckligt stort för att ha en storflygplats. Hur mycket hygge man än skapar i sin stad räcker det inte till för att få fram 40 miljoner passagerare i O/D-trafik.

Det krävs transfer-trafik, och inte heller där har Köpenhamn någon avgörande fördel mot andra nordiska huvudstäder. Om man satt med ett tomt papper och skulle rita linjenätet kunde det i stor sett lika gärna kunna gå via OSL, ARN som CPH.
Men, Danmark har under lång tid använt sitt inflytande i SAS för att stärka Kastrups flygplats och det är det som är den avgörande skillnaden. Det är inte stadens transportnät, företagsklimat eller bostäder som avgör. Christiania kunde ha tagit över hela indre by och Kastrup hade fortfarande varit vinnaren.

...

Precis det var min poäng.

Det kom argument för att CPH är en stor och vinnande flygplats för att det är behoven i Danmark som driver. Det menar jag är fel. CPH är en stor och vinnande flygplats för att danska staten har haft som mål att driva fram CPH till en stor och vinnande flygplats och det målet har varit överordnat vinst-målet i SAS.

Innan AF/KLM kom in som intressent i CPH var det naturligtvis möjligheten till Svenska resenärer som lockade - Kastrup som central flygplats i den gamla Ørestads-idén. Till stor del en dröm innan bron byggdes. Sedan en enorm expansion på och kring Amager. Medicon-valley uppstod. Øresundståg som tog in nya passagerare från hela Skåne, delar av Halland, Småland och Blekinge. Detta är bakgrunden till Kastrups plan för att klara 40 miljoner passagerare, att anlägga nya spår och perronger.

Det är den historiken och drivet som gör att Kastrup nu har fördel när AF/KLM troligen vill bygga en riktig hub i Skandinavien. Inte att Köpenhamn är en världsstad.

Hvis rønnebærerne ikke er sure så forstår jeg ikke bevæggrunden for at være nedladende omkring størrelsen og ubetydeligheden af København og Danmark. Det må være et eller andet som ikke behager dig i forhold til CPH, men fred være med det.

Det danske politiske system, danske erhvervsorganisationer (og undertegnede) er alle ganske beviste om at CPH har en størrelse og et antal ruter og destinationer, der er langt større end oplandet berettiger til. Lige som AMS, FRA og andre større hub-lufthavne naturligvis også har mere trafik end det lokale opland berettiger.

Der er også en bevidsthed om hvilken værdi dette giver København og Danmark i forhold til tiltrækning af investeringer, højt kvalificeret arbejdskraft og turister.

Det er derfor alt for endimensionelt når nogen tror og giver udtryk for at dansk investering i SAS og CPH handler om at sikre arbejdspladser på CPH - nej det handler om et langt større samfundsøkonomisk perspektiv.

Nu har mulighederne i forhold til CPH ramt “the perfect storm” efter Corona, hvilket er baseret på en kombination af held, dygtighed og stærk politisk opbakning, fremsynethed og investeringer. Med de muligheder der nu er opstået er det helt naturligt at der fra politisk sted er fokus på at udnytte det momentum, og understøtte at CPH kan bidrage endnu mere samfundsøkonomisk til DK fremadrettet.

Villigheden til at sikre gode rammebetingelse fra politisk side, viser sig også i nedenstående udtalelse fra Ben Smith til Flightglobal i fredags:

Smith also points out that the Danish government’s policy towards aviation is “quite favourable”, with no restrictions on using the main runway.

The government also agreed to take over Copenhagen airport’s operator towards the end of last year.

“The strategy of the airport and the capital expenditure plan are aligned with any hub airline that wants to base itself there,” says Smith, adding that the airport will be “well designed” for connections.
Jag menade inte att vara nedlåtande.
Stockholm och Arlanda är också en fluglort på kartan, och varken den ena eller den andra staden är tillräcklig för en storflygplats. Det är det jag menar, precis som du också skriver "...er alle ganske beviste om at CPH har en størrelse og et antal ruter og destinationer, der er langt større end oplandet berettiger til."

Jag menar inte heller att det handlar enbart om arbetsplatser på Kastrup. Men jag står fast vid att Danmarks mål med SAS under lång tid inte har handlat om flygbolaget, utan om flygplatsen. Delvis arbetsplatser, men såklart också strategisk för Danmark.

Nu har jag inte skrivit en rad om att danska staten investerat i flygplatsen... Jag skrev att danska staten investerat miljarder av skattemedel i flygbolaget SAS, vilket är något helt annat än att investera i infrastruktur som en flygplats.

Att du ogillar svenska politiska beslut i allmänhet och Stockholm i synnerhet är nog de flesta på det här forumet bekanta med men just den här diskussionen gällde statliga investeringar i ett flygbolag och inte i infrastruktur.

Vad bråkar vi om egentligen? Det viktigaste för Stockholmarna är ju inte att vi ska utveckla bra förutsättningar för en enda flygplats utan att vi ska två rätt så mediokra flygplatser. Att kunna flyga VBY - BMA är en mänsklig rättighet ;)

Tycker hela tråden i har hamnat rätt så off topic nu i övrigt

Toppen