Senaste nytt

Air Europa och framtid med Sky Team/Eurobonus.

Intressant att Lufthansa i kombination med Turkish är kvar i leken - var inte medveten om att TK är ett bolag som är ute på "köprunda". Men i början av året tyckte både LH och AF-KLM att nuvarande majoritetsägaren hade en för hög värdering av Air Europa; antar att det är detta som har gjort att AF-KLM kastar in handduken:

Eftersom Air Europa numera går med vinst igen antar jag att ägarna på sätt och vis inte har lika bråttom att sälja som tidigare, men å andra sidan förfaller tydligen några covid-räddningslån till betalning nästa år. Eftersom IAG fortfarande finns kvar som minoritetsägare med 20% (trots att de förra året gav upp - EU-kommissionen ställde sådana krav i sin konkurrensgranskning att affären inte längre var intressant) verkar det som en lite rörig situation.

Och med TAP kan det nog gå hur som helst, där är väl alla tre av de stora europeiska bolagen med i leken.
 
Hade varit fint från ett SkyTeam-perspektiv om det gör att ett TAP-förvärv blir mer realistiskt. Vägarna mot Sydamerika blir väldigt smala annars.
Hade varit trevligt om LATAM gick med i SkyTeam också. Och WestJet för den delen. Tyvärr verkar Delta inte vara så taggade på att inkludera dem i alliansen.
 
Hade varit trevligt om LATAM gick med i SkyTeam också. Och WestJet för den delen. Tyvärr verkar Delta inte vara så taggade på att inkludera dem i alliansen.
Är det så? Jag trodde att "problemet" med LATAM var att Qatar har kvar ett minoritetsägande i Delta, men det kanske är så att Delta tycker att ett joint venture med LATAM räcker.
Affären med WestJet (där även Korean är med som ägare) är ju fortfarande ny, så där vet vi väl inte om SkyTeam-medlemskap kan bli aktuellt?
 
LATAM kommer inte gå med i nån allians igen. I Sydamerika är allianserna helt okända och man bokar biljett med den som är billigast. Lounge och FT har du via dina kreditkort ändå. Konkurrensen är stenhård. Det sket sig för Avianca i Brasilien och nu är Azul på fallrepet. Norwegian försökte i Argentina men det gick inte. GOL och Azul skulle slås ihop. Rörigt!
 
Lufthansa steg av i förrgår.
Turken verkar fortsatt sugen.
Från eget perspektiv känns axeln Sydamerika -Madrid - Istanbul mindre intressant än de tidigare spekulanterna.

Hmmm... det står inget om hur stor andel av Air Europa som Turkish är intresserade av. EU-baserade flygbolag kan ju ha högst 49% icke-EU-ägande; EU-baserade ägare måste äga mer än 50%. Om nuvarande majoritetsägare vill "casha ut" helt behöver Turkish alltså en eller flera europeiska partner med majoritetsägande. Lufthansa-gruppen + Turkish hade alltså varit en mer naturlig ägarkonstellation.
 
Tydligen har Air Europas majoritetsägare Globalia nu accepterat Turkish bud, som gäller en minoritetspost i Air Europa. TK räknar med att det tar 6-12 månader att få affären godkänd. Det är svårt att se att det blir någon EU-invändning eftersom det rör sig om en minoritetspost som inte direkt minskar på konkurrensen.
Om IAG stannar som minoritetsägare skulle det i så fall bli ett SkyTeam-bolag med minoritetsägande från ett Star Alliance-bolag och ett OneWorld-bolag.
 
Om IAG stannar som minoritetsägare skulle det i så fall bli ett SkyTeam-bolag med minoritetsägande från ett Star Alliance-bolag och ett OneWorld-bolag.
Kanske rimligt ändå. The enemy of ju enemy is my friend typ -det skulle vara svårare för iag att vara delägare om de var i star alliance, och svårare för Turkish att vara det om de var i one world...
 
Toppen