Senaste nytt

Air Europa och framtid med Sky Team/Eurobonus.

ulagun

Medlem
Bakgrund till inlägget är att resandet som pensionärer sedan antal år mest består av ett antal resor till Sydeuropa och Kanarieöarna per år.
Som gamla EB LTG njuter vi verkligen av förmånerna. Reser främst Swiss/Austrian business inom Europa men även SASs plus.
Helt OK om det blir AF och KLM business inom Europa för vår del, hoppas bara på någon form av fortsatt lifetime förmåner.
Nu till frågan;
Resa komfortabelt till kanarieöarna är mer problematiskt.
SAS Plus OK men inte mer. Brussel samt TAP har helt OK businessprodukter med lounger mm. (OT Brussel bokn klass Z t.or. ger ca 10.000 EB poäng)
Kollade resa LPA nov -24 på KLM/AF bokning sida med tanke på framtida byte från *A.
Klart deprimerande. AF/KLM via CDG/AMS via MAD och MAD-LPA med Air Europé.
Air Europe är tydligen kopplade till Sky Team på något sätt men har även eget program SUMO.
Nu läst mängder recensioner om dem Klart avskräckande ,läsning, tydligen sämst bland de sämsta.
Någon som är insatt och kan klargöra vad som gäller AE/Sky team och inte minst är bolaget så dåligt som recensionerna påstår.
Tydligen har de även en mängd destinationer i syd/nord Amerika så min förfrågan kan ha ett vidare intresse
 

adhoc76

Medlem
Air Europa flyger iofs Dreamliner med ojämna intervall till Gran Canaria så det kan väl vara nåt att kolla på. Annars är det ju 737, även om jag läste nånstans att de ska byta fot till A320-familjen. Har flugit Air Europa vid två tillfällen, från de Gaulle till Valencia. Inget som sticker ut åt något håll. Vare sig sämre eller bättre än något annat, utan gamla vanliga genomsnittliga intra-Europa. Där får jag ändå ge Iberia extrapoäng, för att vara intra Europa är de riktigt bra. Business är likvärdig med Turkish och Austrian anser jag och det är väl inte för inte som Do&Co får genomgående höga omdömen.
 

Hachans

Medlem
Har flugit med dem några gånger, och de är fullvärdiga medlemmar i Skyteam så inget konstigt på det viset. Men är man poängjägare ska man se upp med deras kampanjbusiness som inte ger några poäng till Flying Blue alls.

Jag tycker deras C var bra, som resten av C-kabinerna i Europa med blockat mittsäte men bra catering.

De är ju närmast okända häruppe för de flyger inte norrut men inom Spanien och till Sydamerika är de stora.
 
Googlar man på Air Europa leave Sky Team hittar man flera artiklar som handlar om att de ska lämna Sky Team när IAG har köpt upp resterande 80% av bolaget.
 

Hachans

Medlem
Googlar man på Air Europa leave Sky Team hittar man flera artiklar som handlar om att de ska lämna Sky Team när IAG har köpt upp resterande 80% av bolaget.

Det kan ju hända och kanske är troligt men det mesta är ju fortfarande flygbloggare som spekulerar friskt. Och de är fortfarande medlemmar i Skyteam fram tills det sker.

Och EU verkar inte vara helt förtjusta.

 

ARN01

Medlem
Får hoppas de blir kvar med tanke på Sky Teams europastatus. Skulle Air Europa försvinna är det alltså AF/KLM, ett mer eller mindre obefintligt Czech och ett marginaliserat Tarom om man räknar bort även ITA. Annars inte konstigt att EU har åsikter med tanke på vilken ställning IAG skulle få på iberiska halvön och Sydamerika.
 

Hachans

Medlem
Får hoppas de blir kvar med tanke på Sky Teams europastatus. Skulle Air Europa försvinna är det alltså AF/KLM, ett mer eller mindre obefintligt Czech och ett marginaliserat Tarom om man räknar bort även ITA. Annars inte konstigt att EU har åsikter med tanke på vilken ställning IAG skulle få på iberiska halvön och Sydamerika.

Sista ordet är inte sagt. Googlar man har uppköpet enligt alla experter varit klart sen 2019 och de skulle lämna Skyteam då.

Och ja, det har fortfarande inte hänt. Därmed inte sagt att det inte händer. Men om det händer så är det inte lönt att gråta. I Flying Blue tjänar man poäng och XP även på codeshare om man bokar genom AF och KLM så det är ju inte hela världen.
 

Hachans

Medlem
Det är ju inte ett nollsummespel heller. Om Air Europa försvinner från Skyteam så måste resterande medlemmar trappa upp med fler avgångar på Spanien.

Precis!

Sen är det dock lätt att glömma bort Transavia i det hela som flyger mycket på Spanien redan från AMS och Frankrike på framförallt leisuresegment. De är inte roliga, men kan ju bytas ut mot KLM eller så.
 
Toppen