Senaste nytt

Air Europa och framtid med Sky Team/Eurobonus.

IAG ger upp Air Europa pga konkurrensen minskar och EU därför kommer ställa krav på dem som de inte ville ställa upp på.

Nu måste IAG betala 50M EUR för att de avbröt dealen

IAG ger upp Air Europa pga konkurrensen minskar och EU därför kommer ställa krav på dem som de inte ville ställa upp på.

Om de stannar i SkyTeam så kan nog @Alf högsta önskan gå i uppfyllelse: Att flyga widebody med lie-flat till Gran Canaria med EuroBonuspoäng.

Vilket skick är de i? Innebär detta att det finns en konkursrisk? Har det varit några andra intressenter som nu får en ny möjlighet?

Vilket skick är de i? Innebär detta att det finns en konkursrisk? Har det varit några andra intressenter som nu får en ny möjlighet?
Tydligen gick de med vinst 2023. Blev lite förvånad när jag kollade upp det, för jag minns att IAG fick tillåtelse att sänka sitt bud på Air Europa för några år sedan (men det var kanske p.g.a. den minskade trafiken under covid).

Tydligen gick de med vinst 2023. Blev lite förvånad när jag kollade upp det, för jag minns att IAG fick tillåtelse att sänka sitt bud på Air Europa för några år sedan (men det var kanske p.g.a. den minskade trafiken under covid).
Iberia gav också nödlån till Air Europa under pandemin (som senare konverterade till aktier motsvarande 20% av ägandet), det kan säkert ha påverkat där också.

De har också gått ut och meddelar att de planerar att kunna betala tillbaka covid lånen från staten 4 år före planerad tid, nästa år (tror jag, eller var det till och med i år?). Så överlag går det tydligen rätt bra för dem.

Toppen