Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Jag lusläste informationen på Aegeans hemsida och kvalificeringsperioden återställs det datum man blir uppgraderad:

"To reach the Gold Tier, all you need to do is fly Aegean or Olympic Air at least four times and earn 24,000 Tier Miles within 12 months or collect a total 48,000 Tier Miles, regardless of which airline you choose to fly with. Whichever you do first will get you there. To retain your Gold Tier, you have a fixed 12-month period from the date of your upgrade or renewal of your tier to collect 12,000 Tier Miles, including 4 flights with Aegean and/or Olympic Air, or collect a total of 24,000 Tier Miles, regardless of which airline you choose to fly with."

Så, de efterföljande resorna går inte till spillo.
 
  • Gilla
Reactions: pep

fleetheseen

Medlem
Okej så nu när Aegean ändrat i sina regler för behållandet av guldstatus så får jag tänka till lite mer när jag reser framöver för att maximera poängintjäningen. Så jag har en liten fråga till er experter

Ska åka till Miami om ca 2 veckor med jobbet och är i färd att boka ekonomibiljetter. Jag vet inte om denna fråga överhuvudtaget går att besvara men jag undrar om det finns något flygbolag som överlag ger bättre intjäning till Aegean än andra? Eller det kanske inte går att generalisera såpass mycket utan att ha mer info om bokningsklass och liknande? Någon som har några tankar/rekommendationer för att maximera intjäningen?
 

agehall

Medlem
Det är väl bara att skumma intjäningstabellen så hittar du svaret och får även lite bättre förståelse för vilka bokningsklasser du bör leta efter.
 

fleetheseen

Medlem
Det är väl bara att skumma intjäningstabellen så hittar du svaret och får även lite bättre förståelse för vilka bokningsklasser du bör leta efter.

Smart där!! Hade helt glömt bort att tabellerna ju faktiskt finns hos Aegean (tänkte bara på den som tidigare låg här i tråden). Men följdfrågan blir då; hur ser jag bokningsklassen på biljetterna jag kollar på? På SAS.se exempelvis så har jag svårt att hitta bokningsklassen innan man får bokningsbekräftelsen. Finns det något smart sätt att se detta tidigare alltså bara när man letar efter själva resan.
 

agehall

Medlem
Leta resan på ITA Matrix och sedan bokar du hos lämpligt flygbolag. När priset matchar det du hittade på ITA Matrix så brukar även bokningsklasserna stämma. Vill du vara helt säker så ringer du istället för att boka online.
 

MartinH

Medlem
Aegean Airlines | All Airlines
Har man ingen aning om sin bokningsklass så kan man generellt säga att
SAS - bra med poäng
United - hyffsat
Lufthansa - dåligt
Skulle man ändå kreditera en LH flygning som visar sig ge 0 miles så är det ingen katastrof, då kan man med gott samvete efterregistrera till t.ex. Eurobonus och då troligtvis få i alla fall 25%.
 

fleetheseen

Medlem
Tack för tipsen!! Valet hamnade mellan SAS och Swiss och efter att enl. Agehalls råd kontrollerat med ITA Matrix så insåg jag att SAS gav 100% medan Swiss endast 50% så det blev SAS. La dessutom in en Optiontown så vi får se om den går igenom på någon av resorna.

Aegean Airlines | All Airlines
Har man ingen aning om sin bokningsklass så kan man generellt säga att
SAS - bra med poäng
United - hyffsat
Lufthansa - dåligt
Skulle man ändå kreditera en LH flygning som visar sig ge 0 miles så är det ingen katastrof, då kan man med gott samvete efterregistrera till t.ex. Eurobonus och då troligtvis få i alla fall 25%.

Däremot blev jag lite konfunderad men glatt överraskad av den sista meningen i ditt inlägg Martin. Tolkar jag dig rätt om du menar att om man råkat kreditera en resa till Aegean och inte fick några poäng pga bokningsklass vilket hände mig för några veckor sedan med LH tur och retur till München så kan jag efterregistrera resan till SAS istället? Jag levde nämligen i tron att SAS inte godkände efterregistreringar om de ser att man försökt kreditera till annat bolag dvs Aegean i detta fallet? Tacksam om du kan bringa klarhet i detta.
 
Toppen