Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Jo det vet jag. Alternativet hade varit att flyga hem utan stopp i BKK, förlora miles men spara pengar på TG biljetten. Priset hade varit detsamma men retur skulle bli i premium eco utan fast track och lounge möjligheter.

Till min fråga, är det värt de extra pengarna att få miles med SQ mellan BKK-SIN-DPS-SIN-HKG samt TG HKG-BKK eller bör vi spara pengarna och flyga hem från HKG i antingen premium eco med 100% miles eller drygt 4000kr mer i biz med 100% miles men med färre miles totalt pga andra bolag BKK-DPS-SIN-HKG?

Last edited:
Vet ej riktigt var ni planerar stanna men här är ett förslag:

ARN-IST-BKK t/r med TK
BKK-DPS med TG t/r ca 4300 sek i economy (Q)
BKK-HKG med TG t/r ca 2800 sek i economy(Q)

Totalt ca 18000-19000 sek per pers och ca 20000 miles till Aegean och ett guldkort

Hej 090034208!
Wow, intressant! Var hittade du de priserna?
Vi planerar att flyga med TK 9 januari, 13 januari till SIN eller DPS, 3 eller 7 februari till SIN eller HKG.
Ca 3-4 dagar i BKK, 3-4 dagar i SIN, 16-20 dagar i Indonesien samt 7 dagar i HKG.

Priset är helt klart lockande för ett guldkort.

Fina fynd! Jag kan nog inte hitta bättre priser åt er, tyvärr..

Enda jag kan tipsa om är att EVA Air snart går med i Star Alliance (Juni), och att de normalt erbjuder VÄLDIGT bra priser i ekonomi extra. Just nu kan man t.e.x flyga Eco Extra mellan Amsterdam och Bankok (direkt) för 9.000SEK T/R. Smidigt resande, och troligen minst 100% intjäning, med lite tur mer....

Beror givetvis på hur mycket "is i magen" man har. De priser som redan hittats ser inte alls dumma ut :)

Hej 090034208!
Wow, intressant! Var hittade du de priserna?
Vi planerar att flyga med TK 9 januari, 13 januari till SIN eller DPS, 3 eller 7 februari till SIN eller HKG.
Ca 3-4 dagar i BKK, 3-4 dagar i SIN, 16-20 dagar i Indonesien samt 7 dagar i HKG.

Priset är helt klart lockande för ett guldkort.

Priserna hittas på Thaiairways.com

Hej igen och tack för tipset ang. TG websida. Vanligtvis brukar de ha rätt dyra biljetter jämfört med resebyråer och sökmotorer men jag har hittat min resa nu tack vare er.
Det blir en kombo av Odenresor, Flygpoolen, Air Asia, Ticket och Thai.

Jag har dock några frågor som ni veteraner kanske kan svara på efter att ha tittat närmare på följande resrutt:

1: 9 jan, TK, ARN-IST-BKK, J-class business.
2: 13 jan, AI, BKK-SIN, code share med SQ, d.v.s. SQ maskin. Economy.
3: 18 jan, QZ, SIN-DPS, ej *A.
4: 6 feb, QR, DPS-SIN, ej *A.
5: 7 feb, AI, SIN-BKK, code share med SQ, d.v.s. SQ maskin. Economy.
6: 7 feb, TG, BKK-HKG, economy.
7: 14 feb, TG, HKG-BKK, economy.
8: 14 feb, TK, BKK-IST-ARN, J-class business.

Funderingar och frågor:

1: Jag har svårt att få fram exakt hur många miles jag når upp till på denna resa med M&B. Vet ni hur jag kan räkna ut det eller kanske ni har svaret på det?

2: Får jag miles på BKK-SIN-BKK om biljetten är bokad med AI men flygs av SQ. Jag frågade SAS och de sa att om maskinen är SQ så får jag EB poäng även om det är AI code share.

3: Har ni något tips som ni har hittat någonstans på någon av segmenten som kan ge mig fler miles för en liten summa, t.ex. en högre bokningsklass eller byta ut Air Asia/Qatar mot en *A flight för en mindre summa pengar.

Tack för all hjälp!
Mvh, Tobbe

ARN-IST-BKK 6042 miles per enkel, = ca 12100
BKK-SIN-BKK så tror jag EB har fel, jag är skeptisk till att du får poäng p.g.a AI inte är med i Star Alliance, trots att den flygs av SQ, undvik all codeshare om poäng är viktigt.
BKK-HKG 1049 miles per enkel = ca 2100 poäng ( se till att du har en poänggivande bokningsklass hos TG)

Detta inbringar ca 14200 miles till Aegean

I see, tack.
Det kundtjänst på EB sa var att man skulle efterregistrera flighten men SQ och inte AI för att försäkra sig om att få poängen kommer in på kontot.
Jag ska dubbelkolla TG poänggivande bokningsklass.

I see, tack.
Det kundtjänst på EB sa var att man skulle efterregistrera flighten men SQ och inte AI för att försäkra sig om att få poängen kommer in på kontot.
Jag ska dubbelkolla TG poänggivande bokningsklass.

SQ tenderar att vara väldigt restriktiva med poängintjäningen. Det är normalt sett bara de högsta bokningsklasserna som genererar poäng.

Äntligen kom Aegean kortet i lådan. Eller rättare sagt fick både blue och guldkort i brevlådan idag. Tack för tipset! Ser fram emot många långa stunder i loungerna

Toppen