Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Jag mailade Thai och bad dem ändra FF från EB till Aegean M&B, för vår vinterresa.
Fick nedan till svar och att allt var ok. Blir dock lite fundersam då de skriver LH framför mitt och hustruns M&B-nummer. Är det korrekt?
Dotterns EB ligger kvar och där är prefixet SK

--- TST RLR ---************************************************
RP/BKKTG08AA/CPHTG0102***********
* 1.NAME/NAME MR(ADT)*******************************
* 2. NAME/NAME MRS(ADT)*********************
* 3.NAME/NAME MISS(CHD/12AUG06)***********
* 4* TG 951 U 16FEB 6 CPHBKK HK3****** ** 14.00-06.30+1****
* 5* TG 281 J 17FEB 7 BKKUSM HK3********* 07.45-08.50******
* 6* TG 282 J 03MAR 7 USMBKK HK3********* 09.30-10.35******
* 7* TG 952 U 03MAR 7 BKKCPH HK3********* 13.00-18.45***
20 *SSR FQTV TG HK/ SKEBSXXXXXXXXXX/P3 *
*24 SSR FQTV TG HK/ LHXXXXXXXXX/P1***
*25 SSR FQTV TG HK/ LHXXXXXXXXX/P2***

Jag mailade Thai och bad dem ändra FF från EB till Aegean M&B, för vår vinterresa.
Fick nedan till svar och att allt var ok. Blir dock lite fundersam då de skriver LH framför mitt och hustruns M&B-nummer. Är det korrekt?
Dotterns EB ligger kvar och där är prefixet SK

--- TST RLR ---************************************************
RP/BKKTG08AA/CPHTG0102***********
* 1.NAME/NAME MR(ADT)*******************************
* 2. NAME/NAME MRS(ADT)*********************
* 3.NAME/NAME MISS(CHD/12AUG06)***********
* 4* TG 951 U 16FEB 6 CPHBKK HK3****** ** 14.00-06.30+1****
* 5* TG 281 J 17FEB 7 BKKUSM HK3********* 07.45-08.50******
* 6* TG 282 J 03MAR 7 USMBKK HK3********* 09.30-10.35******
* 7* TG 952 U 03MAR 7 BKKCPH HK3********* 13.00-18.45***
20 *SSR FQTV TG HK/ SKEBSXXXXXXXXXX/P3 *
*24 SSR FQTV TG HK/ LHXXXXXXXXX/P1***
*25 SSR FQTV TG HK/ LHXXXXXXXXX/P2***

Jag skulle nog hellre se att det stod A3 där...

Fråga:

Avrundar Aegaen uppåt?
Barcelona ToR från ARN är 2800-2900 miles beroende på vilken flygplats man mellanlandar på.

En bekant vill gärna börja med att bli Aegaen silver för att få lite fördelar vid check-in osv och då man får 1000 poäng behövs alltså 3000 poäng.

Hur kan man annars åka med * A för att få Aegaen silver direkt? Det krävs alltså 3000 poäng men vad jag förstått ger ARN-(FRA/ZRH/GVA/MUC/TXL) etc endast 2800-2900 poäng.

Detta är en bekant som inte flyger speciellt mycket, därav tycker jag han bör testa Aegaen för att kanske nå guld inom sinom tid.

Fråga:

Avrundar Aegaen uppåt?
Barcelona ToR från ARN är 2800-2900 miles beroende på vilken flygplats man mellanlandar på.

En bekant vill gärna börja med att bli Aegaen silver för att få lite fördelar vid check-in osv och då man får 1000 poäng behövs alltså 3000 poäng.

Hur kan man annars åka med * A för att få Aegaen silver direkt? Det krävs alltså 3000 poäng men vad jag förstått ger ARN-(FRA/ZRH/GVA/MUC/TXL) etc endast 2800-2900 poäng.

Detta är en bekant som inte flyger speciellt mycket, därav tycker jag han bör testa Aegaen för att kanske nå guld inom sinom tid.

Med Lufthansa verkar det vara flat miles som gäller intra-europe, alltså är enda sättet att klämma in fler segment eller högre bokningsklasser;
Aegean Airlines | Earn Miles

Edit: såg att det inte gällde din Lufthansa-bokning, men det kan ändå vara värt att ha i åtanke om man tänkt flyga Lufthansa. Swiss verkar köra verkliga miles däremot.

Last edited:
Det blir snurrigt när man kikar runt på olika FFP program.
Det hade jag glömt bort.
Får spana vidare.. det går via WAW med LOT i bokningsklasserna Y+B men dessa är ju såklart väldigt dyra.

Fråga:

Avrundar Aegaen uppåt?

Prioritet vid incheckning är väl ingen officiell *S-förmån? Däremot så får man kanske tillgång till incheckning på C med ett A3 *S när man flyger med just A3...

*S är inget att hänga i julgranen...

Alltså..

Detta är en bekant som i dagsläget knappt flyger något alls.
Då tänkte jag, det är väl bättre att han är Aegaen Silver är inte något alls?

Har han 4000 poäng så blir det ju lättare att nå guld vid ett senare tillfälle då bara 16.000 poäng krävs.
Jag läste på FT att silver gav några fördelar i alla fall, nu hittar jag inte tråden dock. :(

Alltså..

Detta är en bekant som i dagsläget knappt flyger något alls.
Då tänkte jag, det är väl bättre att han är Aegaen Silver är inte något alls?

Har han 4000 poäng så blir det ju lättare att nå guld vid ett senare tillfälle då bara 16.000 poäng krävs.
Jag läste på FT att silver gav några fördelar i alla fall, nu hittar jag inte tråden dock. :(

Det ger säkert någon fördel, som att få prioritet vid väntelista eller vid överbokning — vid resa med Aegean. Men hos SAS och Lufthansa? Just ingenting.

Toppen