Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus Gold

I paketet som kom med nya kortet, lade jag märke till att 50% vouchern har tagits bort som benefit, vilket även är dubbelkollat med sajten.

I själva broschyren står det också att Gold Star benefit gällande extrabagage, nu enbart gäller när man flyger med 2 eller fler *A-bolag på samma biljett. Denna förändring står dock inte på Star Alliance hemsida... Märkligt, och tråkigt med denna ändring, även om det är förståeligt med alla Light, Saver och sådana liknande fares.

Intressant, på Gold Status - Star Alliance så står det dock:

EXTRA BAGGAGE ALLOWANCE
You can take an extra 20 kg (44 pounds) where the weight concept applies or an extra piece where the piece concept applies. Note that some airlines do not offer this benefit on individual flights but only on connecting Star Alliance flights. For travel within Europe on “Light” fares offered by Lufthansa, Austrian & SWISS and “Check&Go” fares offered by Brussels Airlines, the extra baggage allowance will not be offered.

Så verkar faktiskt vara Star Alliance som ändrat fördelen snarare än Aegean, jag har iaf inte sett den texten på Star Alliance sida när jag kollat innan och det var inte allt för länge sedan. Så det Aegean skriver gäller "alltid", sedan finns det undantag där det ändå kan gälla men då är det beroende upp till flygbolaget istället och där har LG-gruppen valt att "neka". Tråkig förändring dock även om den är förståelig som du säger.

Edit: Står iof samma sak på Aegeans sida: "This benefit may only be available if traveling on two or more Star Alliance member airlines on a single ticket." Dvs det står att det kan vara så, men det behöver inte vara så :)

Mycket lätt att återkvala särskilt om man flyger SAS, ja (LH-gruppen ger oftast väldigt dåligt betalt till Miles&Bonus), rentav toklätt om man kan få till 4 A3-segment som i sig kommer stå för minst 25 % av de 12 000 miles som i detta fall krävs - MEN, Aegean bjuder inte på en enda dag extra, det är verkligen 24 november som gäller, inte bara för kvalperioden utan för kortets giltighet :D

Undrar hur det blir om man teoretiskt skulle återkvala precis i slutet av perioden, alltså kring 23 november och har en resa till den 26 november utan att poängen gått in?

I paketet som kom med nya kortet, lade jag märke till att 50% vouchern har tagits bort som benefit, vilket även är dubbelkollat med sajten.

I själva broschyren står det också att Gold Star benefit gällande extrabagage, nu enbart gäller när man flyger med 2 eller fler *A-bolag på samma biljett. Denna förändring står dock inte på Star Alliance hemsida... Märkligt, och tråkigt med denna ändring, även om det är förståeligt med alla Light, Saver och sådana liknande fares.

Okej nu måste jag be om ett förtydligande. Nästa vecka åker jag till Chicago tur och retur med SAS (d.v.s. endast ett leg) som A3 Gold. Innebär detta att jag inte kan räkna med att kunna checka in ytterligare en extra väska gratis utan endast ordinarie väska?

Okej nu måste jag be om ett förtydligande. Nästa vecka åker jag till Chicago tur och retur med SAS (d.v.s. endast ett leg) som A3 Gold. Innebär detta att jag inte kan räkna med att kunna checka in ytterligare en extra väska gratis utan endast ordinarie väska?
Som star gold ska man kunna checka in extra resväska mig veterligen.

Om jag förstår dig rätt så har du ett av dom gamla A3 guldkorten som gäller till slutet av Februari.
Sedan kan man nästan med knäna räkna fram att du inte återkvalificerat till ett nytt guld där tiden gick ut i slutet av november förra året.
Jag skulle påstå att det är kört på hemresan. Du har ju faktiskt varit guldmedlem i 3 extra månader.

Märkte också att mitt nya guldkort på Aegeans hemsida gäller till den 24-11-2016
Det berör mig inte så mycket eftersom jag redan rekord tidigt kvalificerat mig för 2017 års guld.

Finns det något konkret, eller erfarenhet som säger att guldkortet slutar att gälla samma dag som kvalificerings perioden går ut.
Vansinne, med tanke på att man kan kvalificera sig dagen innan och i värsta fall ta månader innan dom poängen ramlar in.
Nu är det väl bara dom kupong uppgraderade Aegean flygningarna jag har haft enorma problem med att få in på kontot.
Allt annat har ramlat in från någon dag till en vecka.

Lite OT. Miles & More ser i alla fall mellan fingrarna i ca 14 dagar efter att statusen gått ut. "Av egen erfarenhet"

Jag tror nya reglerna innebär att du inte ska förvänta dig extra baggage rent allmänt över nätverket. Men läser man på SAS hemsida står det såhär:
"Förmån! EuroBonus Guld- och Diamantmedlemmar får checka in två extra bagage utan kostnad. EuroBonus Silvermedlemmar samt Star Alliance Guldmedlemmar får checka in ett extra bagage utan kostnad."

Så det verkar nu vara upp till varje bolag, och SAS är än så länge okej med extra baggage till Star Gold.

Jag tror nya reglerna innebär att du inte ska förvänta dig extra baggage rent allmänt över nätverket. Men läser man på SAS hemsida står det såhär:
"Förmån! EuroBonus Guld- och Diamantmedlemmar får checka in två extra bagage utan kostnad. EuroBonus Silvermedlemmar samt Star Alliance Guldmedlemmar får checka in ett extra bagage utan kostnad."

Så det verkar nu vara upp till varje bolag, och SAS är än så länge okej med extra baggage till Star Gold.

Nu jämför du äpplen och päron. Det som du säger att SAS skriver, lär vara för EB-medlemmar på en SAS-flygning, dvs SAS har lite extra generösa villkor för sina egna medlemmar på sina egna flighter. *G ger fortfarande bara ett extra bagage enligt *A-reglerna.

Jag tror personligen att A3 svamlar och att det kommer att gå utmärkt att checka in ett extra bagage, under förutsättning att din status fortfarande är giltig!

Jag har en bokning hos Aegean (Larnaca -> Aten -> Santorini) i GoLight där jag angav mitt TK-Elite FF-nummer. Jag har precis kollat bokningen på Aegeans hemsida och det står 0 som free baggage allowance och jag har för mig att det stod 1 för några veckor sedan. Jag kan förstå att man ändrar reglerna, men det borde väl inte påverka befintliga bokningar?

Nu jämför du äpplen och päron. Det som du säger att SAS skriver, lär vara för EB-medlemmar på en SAS-flygning, dvs SAS har lite extra generösa villkor för sina egna medlemmar på sina egna flighter. *G ger fortfarande bara ett extra bagage enligt *A-reglerna.

Jag tror personligen att A3 svamlar och att det kommer att gå utmärkt att checka in ett extra bagage, under förutsättning att din status fortfarande är giltig!

Står även på Star Alliance hemsida. Jag är väldigt intresserad av att få veta var den regeln appliceras dock. Kanske är ett planerat avsteg som är möjligt att införa, men som ingen hakat på än?

Skärmavbild 2016-02-08 kl. 04.22.23.png

Kan ju vara så att det är just Aegean har den regeln då. Jag kan dock inte påminna mig att jag sett den där texten tidigare.

Toppen