Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus Gold

Tack för svaren! Jag har ju precis fått mitt nya guldkort levererat som är giltigt till 24/11 2016 så då får vi hoppas det inte blir några problem :)

Jag tänkte boka en GoLight men förstår inte om jag som Star Alliance guld får ta med mig en väska gratis eller om jag behöver betala för den? Klickade på bagageregler men det var rena grekiskan...

Jag tänkte boka en GoLight men förstår inte om jag som Star Alliance guld får ta med mig en väska gratis eller om jag behöver betala för den? Klickade på bagageregler men det var rena grekiskan...
Om du bokar SAS Go Light så ska du få lov att checka in en väska, det verkar bara vara Lufthansa-gruppen (Lufthansa, Swiss, Austrian och Brussels Airlines) som har undertag:

"You can take an extra 20 kg (44 pounds) where the weight concept applies or an extra piece where the piece concept applies.

Some airlines do not offer this benefit on individual flights but only on connecting Star Alliance flights. Within Europe on "Light" fares offered by Lufthansa, Austrian & SWISS and "Check&Go" fares offered by Brussels Airlines, the extra baggage allowance is not offered."

Källa: www.staralliance.com/en/gold-status

Om du bokar SAS Go Light så ska du få lov att checka in en väska, det verkar bara vara Lufthansa-gruppen (Lufthansa, Swiss, Austrian och Brussels Airlines) som har undertag:

"You can take an extra 20 kg (44 pounds) where the weight concept applies or an extra piece where the piece concept applies.

Some airlines do not offer this benefit on individual flights but only on connecting Star Alliance flights. Within Europe on "Light" fares offered by Lufthansa, Austrian & SWISS and "Check&Go" fares offered by Brussels Airlines, the extra baggage allowance is not offered."

Källa: www.staralliance.com/en/gold-status
Kanske otydligt av mig men menade hos Aegan, Aegan GoLight. Ingenting med SAS att göra alltså.

Kanske otydligt av mig men menade hos Aegan, Aegan GoLight. Ingenting med SAS att göra alltså.
Jag tolkar det som att så länge du undviker Lufthansa-gruppen så får du alltid ett extra incheckat bagage. Men vill du höra med någon som faktiskt har testat det så rekommenderar jag att du frågar på Flyertalk istället, det finns betydligt fler Aegean-resenärer där än här på BC.

Jag har en bokning hos Aegean (Larnaca -> Aten -> Santorini) i GoLight där jag angav mitt TK-Elite FF-nummer. Jag har precis kollat bokningen på Aegeans hemsida och det står 0 som free baggage allowance och jag har för mig att det stod 1 för några veckor sedan. Jag kan förstå att man ändrar reglerna, men det borde väl inte påverka befintliga bokningar?

Nu har jag fått veta att detta berodde på att Aegeans system inte kände igen min status som guld, men väl framme vid disken löste det sig. Med andra ord ger guldstatus fortfarande en gratis incheckad väska hos Aegean.

Då var guldkortet förlängt till slutet av november 2017.
ARN-ATH-LHR x2 för totalt 1100 kronor (uppgraderad till Business på alla 4 flighter med voucher man får som guld).
LAX-ARN med SAS Plus (bokningsklass A) för 2500 kronor.

Detta ger 1132+1121+1132+1121+11026 tier miles. Totalt ca 15500 tier miles och 4 Aegean flighter, man behöver bara 12000 tier miles för förnyat gold med 4 flighter hos Aegean.

Mig veterligen finns det inget billigare sätt att behålla gold inom något program utan att statusmatcha. Detta kostade mig ungefär 3600 kronor för 4 intra europe business och 1 longhaul sas plus.
Vad jag ska med EBD till och Aegean gold vet jag inte, men alltid bra med ett kort i backup. Poängen jag har nu räcker till enkel hem från USA i economy eller enkel intra Asien i businessclass.

Jag ska samla in en del miles och 4 segment under helgen (till onsdag).
ARN-ATH-ARN med SAS Plus inköpt på rea för 2175 kr och ATH-HER-ATH-CHQ-ATH med A3 varav två uppgraderade med voucher och en för "skatter och avgifter" (nästan lika dyrt som en vanlig biljett...) m.h.a. voucher från förra sommaren, totalt ca 1300 kr.

För detta får jag ca 6000 + 600 till 1200 beroende på om voucherbiljetten räknas ö.h.t och om den räknas som business eller eco...

ARN-OSL-MIA (1633 kr) i höst ger ca 5300 vilket KANSKE räcker, det blir verkligen på håret, om den gör det har guldet säkrats för lite drygt 5100 kr. Räcker det inte får jag köpa milesen som fattas, om jag inte klämmer in nån mer resa i höst bara för att jag vill.

Jag ska samla in en del miles och 4 segment under helgen (till onsdag).
ARN-ATH-ARN med SAS Plus inköpt på rea för 2175 kr och ATH-HER-ATH-CHQ-ATH med A3 varav två uppgraderade med voucher och en för "skatter och avgifter" (nästan lika dyrt som en vanlig biljett...) m.h.a. voucher från förra sommaren, totalt ca 1300 kr.

För detta får jag ca 6000 + 600 till 1200 beroende på om voucherbiljetten räknas ö.h.t och om den räknas som business eller eco...

ARN-OSL-MIA (1633 kr) i höst ger ca 5300 vilket KANSKE räcker, det blir verkligen på håret, om den gör det har guldet säkrats för lite drygt 5100 kr. Räcker det inte får jag köpa milesen som fattas, om jag inte klämmer in nån mer resa i höst bara för att jag vill.
Uppgraderad biljett ger poäng utifrån ursprungsklassen. Blir nog på håret och du får kanske kreditera en flight till. Kul med lite öluff med flyg :)

Toppen