Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus användningsfrågor tråd

En fördel när man läser slarvigt som jag gör ibland, är att det alltid finns något nytt att upptäcka...så nu har jag två helt olika frågor med anledning av sådant jag missat tidigare:

1.
Följande står under zonen Central & South Africa i Aegeans tabell:
Canary Islands, Ceuta, Madeira, Melilla

Det låter ju bra först när man ser det, men jag ser två problem:
a. Väldigt få bolag i Star Alliance som både flyger till ovanstående destinationer OCH södra/centrala Afrika..eller?
b. Får man byta utanför en zon, t.ex. JNB-MUC-LPA?

2. Har nu omkring 80 000 poäng på vårt together-konto. Då Aegeans tabell bara verkar visas tur och retur och enkelbiljetter kostar hälften, ser jag att den långa linjen Tokyo-Singapore vore möjlig att ta i första klass för båda oss enkel resa med antingen ANA, Singapore Airlines eller för all del Thai med byte i Bangkok!
Eller till och med t.ex. Tokyo-Singapore-Bali i första klass!

För bra för att vara sant, eller? Har någon provat? Vad kan avgifterna ligga på som man får betala till detta, förutom poängen?

2. Har nu omkring 80 000 poäng på vårt together-konto. Då Aegeans tabell bara verkar visas tur och retur och enkelbiljetter kostar hälften, ser jag att den långa linjen Tokyo-Singapore vore möjlig att ta i första klass för båda oss enkel resa med antingen ANA, Singapore Airlines eller för all del Thai med byte i Bangkok!
Eller till och med t.ex. Tokyo-Singapore-Bali i första klass!
Singapore-Denpasar har dock inte någon First class.

Om du flyger Tokyo-(ANA)-Singapore-(Singapore Airlines)-Jakarta, kan du flyga First class hela vägen.

För bra för att vara sant, eller? Har någon provat? Vad kan avgifterna ligga på som man får betala till detta, förutom poängen?
Det finns en guide om hur man räknar skatter och avgifter.

[Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa - BusinessClass.se

Singapore-Denpasar har dock inte någon First class.

Om du flyger Tokyo-(ANA)-Singapore-(Singapore Airlines)-Jakarta, kan du flyga First class hela vägen.

Skulle det gå att boka som en genomgående biljett alltså? Det låter ju inte dumt.
I nödfall skulle det räcka med Tokyo-Singapore i first, riktigt prisvärt med tanke på hur lite vi lagt ut för våra A3-poäng :)
Frågan är hur mycket man får betala i tillägg som sagt..

Skulle det gå att boka som en genomgående biljett alltså? Det låter ju inte dumt.
I nödfall skulle det räcka med Tokyo-Singapore i first, riktigt prisvärt med tanke på hur lite vi lagt ut för våra A3-poäng :)
Frågan är hur mycket man får betala i tillägg som sagt..
Cirka 2000 per person skulle jag gissa på, kanske lite mindre.
Skatter och avgifter i ekonomi från Houston till Stockholm via London var ca 700 kronor.
Du kan nog glömma att flyga Singapore Airlines First till eller från Tokyo. Lär inte släppas till Aegean

Cirka 2000 per person skulle jag gissa på, kanske lite mindre.
Skatter och avgifter i ekonomi från Houston till Stockholm via London var ca 700 kronor.
Du kan nog glömma att flyga Singapore Airlines First till eller från Tokyo. Lär inte släppas till Aegean

Ah, bra info! Ja 2k per person vore det ju helt klart värt att flyga first på en så lång sträcka.

Jo jag har förstått att Singapore airlines är lite svåra generellt med award. På den här sträckan flyger ju dock även ANA, och Thai med byte i Bangkok. Möjligt att få i first med A3-poäng?
Är Singapore lika svårt i business förresten?

Ah, bra info! Ja 2k per person vore det ju helt klart värt att flyga first på en så lång sträcka.

Jo jag har förstått att Singapore airlines är lite svåra generellt med award. På den här sträckan flyger ju dock även ANA, och Thai med byte i Bangkok. Möjligt att få i first med A3-poäng?
Är Singapore lika svårt i business förresten?
Singapore är ett stort svart hål generellt för att hitta awards, det ska dock gå att hitta business men det är sällsynt. Om ni åker från Tokyo skulle jag sikta in mig på ANA i första hand, annars Thai.
NRT-SIN-CGK med ANA och Singapore Airlines i First ska vara möjligt om du vill maximera First-upplevelsen.

Tack palmen! Ja det lutar antingen åt intra-Far East ELLER flyg inom South Central Africa - det senare kan mycket väl vara ett ännu större klipp ekonomiskt, då regionen helt saknar budgetflyg (utom inrikes Sydafrika) och det är svindyrt generellt att flyga bara vanlig economy. Sträckor på 3-4 timmar ligger ofta på över 500 euro per person tur och retur...
Flygupplevelsemässigt vore naturligtvis Far east det bästa.

Missade detta helt förut, tack!
Oj, mycket lägre avgifter än jag trodde, som i USA ungefär, 25 euro för båda tillsammans oavsett bolag! Har för mig Japan har extra låga avgifter på awardflyg och det verkar stämma i de exemple jag har kollat...
Ja, om du väljer ANA flygningar.
Om du hade valt Singapore Airlines flyg på båda flighter, hade det varit dyrare än så.

Ah, stämmer, jag ser det nu! Fast SQ har väl ändå inga platser för Aegean antar jag.

Thai med byte i BKK gav precis lika låg avgift som ANA, visserligen med business på andra segmentet.

Men ja, med tanke på biljettpriserna känns det som man har hittat största möjliga fynd med A3-poäng om man tar first inom Ostasien...helt sjukt, 25 euro avgift totalt för ett flyg som kostar nästan 9800 euro för två :eek:

Edit: Hm, det står "operated by Singapore Airlines" ser jag nu...kommer inte hitta några då, antar jag.

Fare for 2 adults

Fare 1: Carrier NH FXOWA1 TYO to SIN (rules)

Passenger type ADT, ONE-WAY-ONLY fare, booking code F

Covers HND-SIN (First)

€4,862.10

Japan Passenger Service Facilities Charge International (SW)

€22.72

NH YQ surcharge (YQ)

€1.77

Subtotal per passenger

€4,887.49

Number of passengers

x2

Subtotal For 2 adults

€9,774.98

Last edited:
Toppen