Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus användningsfrågor tråd

JohanA

Medlem
Singapore är ett stort svart hål generellt för att hitta awards, det ska dock gå att hitta business men det är sällsynt. Om ni åker från Tokyo skulle jag sikta in mig på ANA i första hand, annars Thai.
NRT-SIN-CGK med ANA och Singapore Airlines i First ska vara möjligt om du vill maximera First-upplevelsen.
Har Singapore Airlines stängt möjligheten att boka förstaklassawards mellan Singapore och Indien? Tidigare så gick det.
 

palmen

Moderator
Har Singapore Airlines stängt möjligheten att boka förstaklassawards mellan Singapore och Indien? Tidigare så gick det.
Jo det stängdes väl för typ 2 år sedan om det är Suite du syftar på som gick att boka med Lifemiles bland annat.
Indien tillhör dessutom central asia och inte far east så det blir en helt annan kalkyl om man ska åka dit med sina aegean poäng, blir 60k poäng för enkelresa istället för 40k.
 

JohanA

Medlem
Jo det stängdes väl för typ 2 år sedan om det är Suite du syftar på som gick att boka med Lifemiles bland annat.
Indien tillhör dessutom central asia och inte far east så det blir en helt annan kalkyl om man ska åka dit med sina aegean poäng, blir 60k poäng för enkelresa istället för 40k.
Nej syftar på vanlig first class. Suites finns väl bara på A380, eller?
Bokade det med USDM tidigare, har för mig att även Jakob gjorde det på en av sina sommarresor.
 

palmen

Moderator
Nej syftar på vanlig first class. Suites finns väl bara på A380, eller?
Bokade det med USDM tidigare, har för mig att även Jakob gjorde det på en av sina sommarresor.
Ingen aning, Suites gick att boka på A380 med Lifemiles tidigare i alla fall. Huruvida man kan boka "vanlig" First till indien har jag ingen aning om.
 
Thai med byte i BKK gav precis lika låg avgift som ANA

En liten heads up är att A3 verkar ta skatter och avgifter som om biljetterna är sålda i Grekland. Ändrar man point of sale i ITA Matrix till Athen så läggs det på YQ-Surcharge.
Det gjorde de iallafall när jag bokade NRT-BKK-DPS. Lite tråkigt då biljetterna annars hade kostat ca 600kr i skatter och avgifter istället för 2100kr
 

mylabel

Medlem
En liten heads up är att A3 verkar ta skatter och avgifter som om biljetterna är sålda i Grekland. Ändrar man point of sale i ITA Matrix till Athen så läggs det på YQ-Surcharge.
Det gjorde de iallafall när jag bokade NRT-BKK-DPS. Lite tråkigt då biljetterna annars hade kostat ca 600kr i skatter och avgifter istället för 2100kr

Skulle också boka samma flights med TG NRT-BKK-DPS och råkade samma sak så fick stå över. Har funderat på att åka NRT/HND - CGK med NH och sedan tar billigt Airasia till DPS, kostar bara 800kr hela vägen från Tokyo
 

NyfikenGrau

Medlem
En liten heads up är att A3 verkar ta skatter och avgifter som om biljetterna är sålda i Grekland. Ändrar man point of sale i ITA Matrix till Athen så läggs det på YQ-Surcharge.
Det gjorde de iallafall när jag bokade NRT-BKK-DPS. Lite tråkigt då biljetterna annars hade kostat ca 600kr i skatter och avgifter istället för 2100kr

Okej, och jag antar att när det gäller just Award med Aegean-poäng så är POS alltid Aten oavsett? Nåja, även 2100 kr per pers skulle det ju lätt vara värt att flyga first longhaul :)

Gjort en provsökning nu på Uniteds sida, det är ju inte direkt gott om first awards, men inte omöjligt heller. Efter att ha gått igenom 5 slumpvisa datum fick jag en träff på 15 februari NRT-SIN (ska inte åka då så ni kan ta den ;)). Kan fortfarande inte tro att det här är sant, vi pratar om biljetter som är lika mycket värda som allt jag lagt ut på flyg de senaste 2-3 åren..
 
Okej, och jag antar att när det gäller just Award med Aegean-poäng så är POS alltid Aten oavsett? Nåja, även 2100 kr per pers skulle det ju lätt vara värt att flyga first longhaul :)

Gjort en provsökning nu på Uniteds sida, det är ju inte direkt gott om first awards, men inte omöjligt heller. Efter att ha gått igenom 5 slumpvisa datum fick jag en träff på 15 februari NRT-SIN (ska inte åka då så ni kan ta den ;)). Kan fortfarande inte tro att det här är sant, vi pratar om biljetter som är lika mycket värda som allt jag lagt ut på flyg de senaste 2-3 åren..

Jag tror tyvärr inte att det ska gå att trixa bort POS, men även om biljetterna i mitt fall hamnade på 4200 kr + 42 000 miles så är det avsevärt mycket bättre än att köpa biljetterna direkt från Thai för det saftiga priset på 103 000 kr:D
 

NyfikenGrau

Medlem
Du kan nog glömma att flyga Singapore Airlines First till eller från Tokyo. Lär inte släppas till Aegean

Jag skulle vilja gå in lite närmare på detta, generellt - kan man se någonstans vilka bolag som inte släpper first till Aegean? Det är ju inte så kul att söka på t.ex. Uniteds sida och hitta tillgänglighet i F för att sedan få veta att dessa ändå inte släpps till Aegean...

Jag frågar delvis också för att jag tror mig ha läst något liknande om Lufthansa F här, men hittar inte var nu - alltså att F award på Lufthansa inte heller släpps till Aegean, eller? I fallet med Lufthansa vore annars t.ex. Frankfurt-Dubai snart åtkomligt (90 000 poäng).

Så kortfattat, bygger den här kunskapen på ren erfarenhet av awardbokningar med Aegean, eller står det i klartext någonstans vilka platser som inte släpps, som Singapore F eller kanske Lufthansa F?

En delfråga till om detta - i citatet nedan låter det som att det trots allt är möjligt att boka Singapore Airlines F:

Ja, om du väljer ANA flygningar.
Om du hade valt Singapore Airlines flyg på båda flighter, hade det varit dyrare än så.

Samtidigt nämndes "suites" i ett par inlägg ovan, en klass över first - är det just denna man menar inte "ger bort" awards till Aegean, så att "vanliga" F med SQ funkar?

Är lite förvirrad som ni märker, men det kanske lossnar om någon pekar mig åt rätt håll :)
 
Jag frågar delvis också för att jag tror mig ha läst något liknande om Lufthansa F här, men hittar inte var nu - alltså att F award på Lufthansa inte heller släpps till Aegean, eller? I fallet med Lufthansa vore annars t.ex. Frankfurt-Dubai snart åtkomligt (90 000 poäng).

Lufthansa F ska gå bra att boka vad jag vet. Dock så släpper de tillgängligheten för dessa först 14dagar innan. Hur det är med Singapore Airlines vet jag ej.
 
Toppen