Aegean lifetime guld mot sitt slut?

  • Thread starter Thread starter Andreas Eriksson
  • Start date Start date
Budgetresenär skrev:Vi är överens om att vi inte är överens. Som jag har nämnt, det handlar inte om något som är "felaktigt", som om det vore något subjektivt, utan något väldigt objektivt somär felaktigt, punkt slut. Jag ser inte värdet i att information som aldrig har varit sann och som aldrig kommer att bli sann får ligga kvar orörd. Jag tycker det vore lämpligt att en moderator hade lagt till något i stil med "ovanstående kritiska fakta är ifrågasatt på vad som anses vara mycket goda grunder, v.g. se sidan 10".Klicka för att utvidga...
Nu borde du ha sovit på saken men du säger fortfarande samma sak. Därför föreslår jag dig att bli moderator på BusinessClass och korrigera alla fel som finns i forumet.

Om du inte vill sköta det jobbet men du fortfarande anser att andra ska göra det utan betalning tycker jag att det är helt oförskämt krav.




Forumregler skrev:Jag vill bli moderatorVid behov kommer redaktörerna rekrytera frivilliga medlemmar som vill hjälpa till med forumet och göra BusinessClass.se till en ännu bättre community. Det kan också förekomma öppna rekryteringar.Klicka för att utvidga...
Forumregler - BusinessClass.se
 
mha321 skrev:Fast man kan knappast klara på att Aegans eget program kräver att man flyger något med Aegan. Meningen är knappast att man ska välja ett program som hör ihop med ett bolag man aldrig använder.-//-Om det var det som var meningen skulle vi antagligen ha ett star alliance-gemensamt bonusprogram...Klicka för att utvidga...


Sista stycket tycker jag är en intressant tanke. Eftersom kraven för att uppnå status och bibehålla denna varierar kraftigt inom Star Alliance (och oneworld/Sky Team) är en harmonisering och kanske även ett gemensamt program inte en omöjlighet. Undrar om diskussionen förts inom allianserna? Givet är dock att respektive bolags program och förutsättningarna för att bolagets "kärnkundgrupp" öht ska kunna uppnå status är konkurrensfördelar även inom alliansen vilken torde medföra att inget bolag är speciellt intresserade av detta.
 
Dr. Miles skrev:Nu borde du ha sovit på saken men du säger fortfarande samma sak. Därför föreslår jag dig att bli moderator på BusinessClass och korrigera alla fel som finns i forumet.Om du inte vill sköta det jobbet men du fortfarande anser att andra ska göra det utan betalning tycker jag att det är helt oförskämt krav.Klicka för att utvidga...
Jag tycker inte att moderatorerna ska korrigera några fel alls. Jag tycker att de ska lägga in en kommentar om att fakta är ifrågasatta ifall det rör sig om något kritiskt som någon har rapporterat och gjort det relativt lätt att verifiera. Och jag tycker att moderatorer ska vara avlönade.
 
Budgetresenär skrev:Jag tycker inte att moderatorerna ska korrigera några fel alls. Jag tycker att de ska lägga in en kommentar om att fakta är ifrågasatta ifall det rör sig om någotkritiskt som någon har rapporterat och gjort det relativt lätt att verifiera. Och jag tycker att moderatorer ska vara avlönade.Klicka för att utvidga...


All respekt men detta är ett forum för privatpersoner ... det är inte en faktabank från Livsmedelverket/apoteket/ eller liknande ...

ALLA har ett eget ansvar att kolla upp egen fakta.....
 
Budgetresenär skrev:Jag tycker inte att moderatorerna ska korrigera några fel alls. Jag tycker att de ska lägga in en kommentar om att fakta är ifrågasatta ifall det rör sig om någotkritiskt som någon har rapporterat och gjort det relativt lätt att verifiera. Och jag tycker att moderatorer ska vara avlönade.Klicka för att utvidga...
Om jag har förstått rätt, @Andreas Erikssons första inlägget handlade om ett rykte, inte fakta.

Om någon tar ett rykte som fakta då får den personen skylla sig själv.




Andreas Eriksson skrev:Nyheter för alla som besitter A3 guld.Ryktet florerar att ändringar kommer i slutet av November.Sägs att det blir följande villkor som kommer råda:För att behålla guld krävs 4 segment med OA/A3 + 12k miles eller rent av 24k miles utan segment krav.För att erhålla guld från grunden krävs 4 OA/A3 + 24k miles eller 48k miles utan segment krav.Klicka för att utvidga...
 
Budgetresenär skrev:Det är inte meningen att man ska flyga endast för att tjäna miles, det är inte meningen att man ska ta en mellanlandning istället för att flyga direkt för att man tjänar mer miles, det är inte meningen att man ska statusmatcha om man inte avser att bli lojal mot det matchande flygbolaget, etc, etc, etc. Du vet mycket väl att det inte spelar ingen roll vad som är meningen, det enda som spelar någon roll är om det är tillåtet eller inte. Och jag klagar inte på att Aegean kräver att man flyger med dem för att man ska få rabatt på status, jag klagar på deras switch-and-bait-taktik och att de nedgraderade mig från silver till basic.Klicka för att utvidga...


Helt korrekt, det är vad som är tillåtet som räknas, inte vad som är meningen. Men vissa saker får man se lite som en mistake fare - det går så länge det går, men när luckan stängs så får man leva med det.



Men det finns inte heller någon anledning för dem att främja ett användningsmönster som kostar dem utan att de får några intäkter. Att göra förändringar som "bestraffar" detta mönster tycker jag egentligen inte är något problem. Och ja, om man är halvvägs dit så kan man känna sig "blåst" på det, men det är egentligen inte värre än att man bestämt sig för att boka en resa och priset går upp innan man kommer till skott.



Och jag tycker också det är helt ok med de bolag som säger "minst x legs med vårt bolag" för att överhuvudtaget få status (inte bara som på Aegan där man fotfarande kan få det utan att göra det, men det kostar lite mer - fortfarande mindre än de flesta andra bolag. Tex BA kräver ju det.).



Däremot att nedradera status under pågående period, är inte alls ok. Det är dock en separat fråga från de nya reglerna för intjäning.
 
dino_81 skrev:Sista stycket tycker jag är en intressant tanke. Eftersom kraven för att uppnå status och bibehålla denna varierar kraftigt inom Star Alliance (ochoneworld/Sky Team) är en harmonisering och kanske även ett gemensamt program inte en omöjlighet. Undrar om diskussionen förts inom allianserna? Givet är dock att respektive bolags program och förutsättningarna för att bolagets "kärnkundgrupp" öht ska kunna uppnå status är konkurrensfördelar även inom alliansen vilken torde medföra att inget bolag är speciellt intresserade av detta.Klicka för att utvidga...


Det diskuteras säkert - de diskuterar nog många saker. Men det blir nog snabbt obalanserat som du säger - vissa bolag har nästan bara short och medium-rutter (SAS t.ex.), vilket ger väldigt annorlonuda förutsättningar än de som har en stor del longhaul.
 
Budgetresenär skrev:Och jag klagar inte på att Aegean kräver att man flyger med dem för att man ska få rabatt på status, jag klagar på deras switch-and-bait-taktik och att de nedgraderade mig från silver till basic.Klicka för att utvidga...
Vadå switch-and-bait-taktik? Nu förstår jag inte riktigt, de har haft dessa regler åtminstone i 4 år som påtalats tidigare i tråden. Att de ändras nu är inte direkt konstigt, alla som följt Aegean och deras bonusprogram har vetat om att det förr eller senare med största sannolikhet kommer att komma en förändring vilket nu har skett.

Vad kallar du SAS taktik att erbjuda alla 100% oavsett bokningsklass och nu helt plötsligt ändrar man det till betydligt lägre intjäning, är det också switch-and-bait eller helt enkelt att de anpassar sig till marknaden (även om ingen här gillar det).
 
Budgetresenär skrev:Vi är överens om att vi inte är överens. Som jag har nämnt, det handlar inte om något som är "felaktigt", som om det vore något subjektivt, utan något väldigt objektivt somär felaktigt, punkt slut. Jag ser inte värdet i att information som aldrig har varit sann och som aldrig kommer att bli sann får ligga kvar orörd. Jag tycker det vore lämpligt att en moderator hade lagt till något i stil med "ovanstående kritiska fakta är ifrågasatt på vad som anses vara mycket goda grunder, v.g. se sidan 10".Klicka för att utvidga...
Om detta skulle skrivas överallt där det förekommer felaktig information för att det gjorts förändringar i ett program eller liknande skulle moderatorerna få sitta heltid med att leta upp felaktigheter. Det som står i forumet är inte fakta, utan det är varje persons bild av något, ibland är den felaktig och ibland rätt. Allt som står på internet är inte sant, det ska man ha väldigt klart för sig när man tar in information i diverse forum.
 
Ännu en gång: Aegean nedgraderade inga medlemmar. De som hade Blue med inte nådde upp till de nya kraven för Silver förblev Blue, medan de som hade kommit över kraven blev uppgraderade till Silver. Tror inte att man kan likställa Blue med Silvernivån fastän båda var Star Alliance Silver. Samtidigt tycker jag inte man bör förvänta sig att få ett Silverkort med riktiga förmåner efter 2000 miles…
 
Jonas C skrev:Ännu en gång: Aegeannedgraderade inga medlemmar. De som hade Blue med inte nådde upp till de nya kraven för Silver förblev Blue, medan de som hade kommit över kraven blev uppgraderade till Silver. Tror inte att man kan likställa Blue med Silvernivån fastän båda var Star Alliance Silver. Samtidigt tycker jag inte man bör förvänta sig att få ett Silverkort medriktigaförmåner efter 2000 miles…Klicka för att utvidga...
Egentligen orkar jag inte argumentera mer, jag hoppas bara att ingen nybörjare läser de första sidorna, där den generella tonen är "allt är fortfarande jättebra, flyg bara 4 segment med Aegean så är det nästan som förr..." och beslutar sig för att gå med i Miles & Bonus. Dock får jag får ingen själaro om jag inte kommenterar ovanstående. Ena dagen hade jag Star Alliance silverstatus, nästa dag hade jag det inte. Är inte det en nergradering? Vad kraven är för de olika nivåerna är fullständigt ovidkommande i sammanhanget. Givetvis är Aegean tillräckligt smarta att få det att låta som att det inte var en nedgradering genom att fortfarande kalla nivån Blue. Men kom inte och säg att jag inte blev nergraderad, jag blev nertryckt till sämsta möjliga nivå hos både Miles & Bonus och Star Alliance.



En sak till, jag håller inte med alla andra på detta forum, men jag är inte arg på någon och jag beskyller verkligen inte någon annan medlem för att det blev fel i mitt fall. Jag tycker det var bra att tråden startades med den faktan som fanns då så man kunde förbereda sig inför ändringarna i så god tid som möjligt, även om faktan inte var 100% rätt.
 
Back
Top