Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Davvelavve

Medlem
Tror ni denna är godkänd?
GUA-PTY-IAD-ACC-BRU-GOT
Har endast 3 segment på utresan så landar på 8 segment totalt. Bild för förståelse.

map.gif
 

oneM

Medlem
  • Stopovers longer than 24 hours are not allowed, except for on SAS flights to/from Asia and the US.
  • On SAS flights to/from Asia and the US 1 stopover is permitted on the outward journey and 1 on the homeward journey.
Gäller det även om man flyger över atlanten med SAS och vidare med star alliance?
 

oneM

Medlem
Som sagt, går att boka online men ingen agent kommer röra den där bokningen. Finns en anledning till att man inte ringer in och pratar om dessa typer av bokningar.
Har du koll på hur det ser ut med dessa routings idag? Även om det är väldigt få men dom som bokat tex ANA F från USA till Japan har ju påbörjat resan i EU?
 

palmen

Moderator
Har du koll på hur det ser ut med dessa routings idag? Även om det är väldigt få men dom som bokat tex ANA F från USA till Japan har ju påbörjat resan i EU?
SAS tillåter ibland resa till Asien via USA. Med tanke på omständigheterna i världen började de godkänna detta någon gång förra året.

Därmed inte sagt att det går nu. Läst en hel del om folk som blivit nekade dessa rutter under 2023.

Du kan ju alltid testa och ringa och försöka boka så. Säger agenten nej argumenterar du inte utan tackar för dig. Sen kan du testa ringa flera ggr och se om någon annan agent godkänner denna routing.

SAS har dock aldrig officiellt sagt att det är en ok routing, det enda som sägs är most reasonable routing och att de har rätt att själva bestämma vad det är för tillfället.
 

MrRob

Medlem
Gäller det även om man flyger över atlanten med SAS och vidare med star alliance?

Regeln berör stopp inom Norden så om du tänkt mellanlanda i t.ex New York på samma biljett så lär du stöta på problem om det är >24 timmar. Men jag har inte testat själv så fråga när du ska boka biljetten.
 

eddo

Medlem
Har du koll på hur det ser ut med dessa routings idag? Även om det är väldigt få men dom som bokat tex ANA F från USA till Japan har ju påbörjat resan i EU?
Som @palmen är inne på är det lite av ett lotto beroende på vem du får prata med. Lyckas du väl boka så gör allt för att inte behöva göra ändringar på bokningen. Jag var tyvärr tvungen att göra en ändring men slutade med att agenten avbokade ett leg av hemresan och vägrade boka ett nytt pga enl henne ej tillåten routing (men att lämna resan som open jaw HND/JFK var enl henne inget problem :oops: ). Jag brukar tipsa om att välja engelsktalande kundtjänst då jag uppfattar att de är mer välvilligt inställda till dessa bokningen men det är bara in uppfattning och kan ju vara en slump.
 

oneM

Medlem
Som @palmen är inne på är det lite av ett lotto beroende på vem du får prata med. Lyckas du väl boka så gör allt för att inte behöva göra ändringar på bokningen. Jag var tyvärr tvungen att göra en ändring men slutade med att agenten avbokade ett leg av hemresan och vägrade boka ett nytt pga enl henne ej tillåten routing (men att lämna resan som open jaw HND/JFK var enl henne inget problem :oops: ). Jag brukar tipsa om att välja engelsktalande kundtjänst då jag uppfattar att de är mer välvilligt inställda till dessa bokningen men det är bara in uppfattning och kan ju vara en slump.
Vadå var ok att lämna resan med destination HND och hemresa från JFK?
 

eddo

Medlem
Vadå var ok att lämna resan med destination HND och hemresa från JFK?
Haha ja, eller inte hemresa från JFK men avresa ARN, destination HND och därefter avsluta resan på JFK. Ska ju såklart inte vara tillåtet egentligen men enligt henne var det absolut inte ok att ha utresa ARN-FRA-HND och retur NRT-TPE-JFK-ARN så hon bokade av JFK-ARN och lämnade alltså resan ARN-FRA-HND/NRT-TPE-JFK. Jag fick ur mig ett försiktigt ”men är det alltså ok att lämna resan så här tills jag hittar ny rutt hem” och det var helt ok enligt henne. ”Absolut det blir ju bara en open jaw Tokyo/New York”. Jag ifrågasatte inte utan tackade för mig snabbt som attan för att hon inte skulle se det orimliga i det och avboka även fler legs.
 
Toppen