Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Arv

Medlem
Jag försöker hitta en resa från Göteborg till Mexico för 3 personer.

Just nu har jag hittat:

Göteborg - Istanbul tur & retur med Turkish Airlines som går att boka online.

Istanbul- Mexico City tur & retur med Turkish Airlines som går att boka online.

Det är mellan 2-4 timmars mellanlandning i Istanbul på dit och hemvägen. Jag hittar inte resan när jag söker Göteborg till Mexico men söker jag leg för leg så finns resan.

Går det att boka båda sträckorna online? förslagsvis boka Istanbul- Mexico med 2 vochers online och sedan boka Göteborg - Istanbul utan vochers online och sedan ringa in och lägga ihop dom?

Har försökt ringa ett par dagar och det är näst intill omöjligt att komma fram. Tror ni att det går att slå ihop dom två eller är det någon typ av married segment?

Hade samma dilemma där ARN-IST och IST-CUN hittades men inte ihop. Testade med några HUACA utan lycka, där sen sista var en dam som ilsket röt tillbaka, boka dom separat då om du nu hittar dom. Gick i taket och skällde ut henne för hur otrevlig hon var.

Hur som, så ringde en SAS agent mig efter 2 dagar och sa att jag ser att du försökt boka denna resa i vårt system men den inte biljetternas. Jag har nu öppnat upp dem och tänkte be dig om dina kortuppgifter för skatterna. Som jag tappade hakan!:eek:
Tackade och tog emot såklart och allt dök upp korrekt. Nu blev resan tyvärr inte av för oss pga sjukdom, men kontentan är att man kan lyckas hamna hos någon EXTRA bra agent också som kan lösa det.
 

rottemark

Medlem
Hur lång stopover kan man begära när man bokar bonusresor med SAS? Eftersom jag bor i Kiruna krävs det alltid att jag inleder varje resa med ett inrikesflyg till Arlanda. Ibland får man inte upp något förslag alls på bonusresor, trots att det finns från Arlanda och att det finns KRN-ARN dagen innan. Kan man ändå få hjälp att lägga en sådan bokning med lång stopover om man ringer in till kundtjänst?
 

JPE

Medlem
Hur lång stopover kan man begära när man bokar bonusresor med SAS? Eftersom jag bor i Kiruna krävs det alltid att jag inleder varje resa med ett inrikesflyg till Arlanda. Ibland får man inte upp något förslag alls på bonusresor, trots att det finns från Arlanda och att det finns KRN-ARN dagen innan. Kan man ändå få hjälp att lägga en sådan bokning med lång stopover om man ringer in till kundtjänst?
Det går jättebra! Vad jag vet är maxtid för stopover 24h.
 

palmen

Moderator
Hur lång stopover kan man begära när man bokar bonusresor med SAS? Eftersom jag bor i Kiruna krävs det alltid att jag inleder varje resa med ett inrikesflyg till Arlanda. Ibland får man inte upp något förslag alls på bonusresor, trots att det finns från Arlanda och att det finns KRN-ARN dagen innan. Kan man ändå få hjälp att lägga en sådan bokning med lång stopover om man ringer in till kundtjänst?
Läs gärna första inlägget i följande tråd, finns en sektion för generella regler för bonusbokningar.


Det är 24h som är max vad ett stopp får vara på väg till din destination.
 

rottemark

Medlem
Tack! Det är lite synd att de inte tillåter längre stopovers eftersom det på lördagar inte går några flyg till eller från Kiruna över huvud taget. Så om jag vill resa med en bonusresa från Arlanda på söndag morgon behöver jag inleda resan redan på fredagen.
 

palmen

Moderator
Tack! Det är lite synd att de inte tillåter längre stopovers eftersom det på lördagar inte går några flyg till eller från Kiruna över huvud taget. Så om jag vill resa med en bonusresa från Arlanda på söndag morgon behöver jag inleda resan redan på fredagen.
Det skulle bli ohållbart, någonstans måste gränsen dras och 24h är väldigt givmilt.

Men då det inte finns möjlighet för dig att åka med mindre än 24h så kan det ju vara värt att höra om de kan göra något undantag, större under har skett.
Det troliga är ju dock att du får åka senare på söndagen, och min gissning är att det är väldigt få award resor som börjar på söndagar rent generellt.
 

fcx

Medlem
Hur lång stopover kan man begära när man bokar bonusresor med SAS? Eftersom jag bor i Kiruna krävs det alltid att jag inleder varje resa med ett inrikesflyg till Arlanda. Ibland får man inte upp något förslag alls på bonusresor, trots att det finns från Arlanda och att det finns KRN-ARN dagen innan. Kan man ändå få hjälp att lägga en sådan bokning med lång stopover om man ringer in till kundtjänst?
Det är tillåtet i ett speciellt fall. Om man reser med enbart SAS och ansluter till/från USA/Asien så får man ha ett stopp per riktning på över 24 timmar. Exempelvis KRN-ARN-EWR kan du åka ut från Kiruna på fredag och vidare från Stockholm på söndag.

Bokas på telefon och så måste man ha tur att den man pratar med kan reglerna.
 

JPE

Medlem
Det är tillåtet i ett speciellt fall. Om man reser med enbart SAS och ansluter till/från USA/Asien så får man ha ett stopp per riktning på över 24 timmar. Exempelvis KRN-ARN-EWR kan du åka ut från Kiruna på fredag och vidare från Stockholm på söndag.

Bokas på telefon och så måste man ha tur att den man pratar med kan reglerna.
Intressant, aldrig hört talas om. Vad säger reglerna? Hur långt får stoppet vara? Är det bara om det inte går flyg inom 24h som stoppet får vara längre? Är det bara helger eller kan jag för att det är trevligt mitt i veckan stanna 30h i Sthlm på vägen?
 

MrRob

Medlem
Intressant, aldrig hört talas om. Vad säger reglerna? Hur långt får stoppet vara? Är det bara om det inte går flyg inom 24h som stoppet får vara längre? Är det bara helger eller kan jag för att det är trevligt mitt i veckan stanna 30h i Sthlm på vägen?
  • Stopovers longer than 24 hours are not allowed, except for on SAS flights to/from Asia and the US.
  • On SAS flights to/from Asia and the US 1 stopover is permitted on the outward journey and 1 on the homeward journey.
 

RhinoG

Medlem
Nej du kan inte slå ihop två olika bokningar. Det har aldrig gått.

Detta är klassisk Turkish som folk skrivit pm några år nu att bolaget inte vill sälja vissa kombinationer av resor men att de går bra att boka var för sig. Lösningen brukar vara ett extra stopp i Europa någonstans. Sen ska du få en kompetent agent också som vet vad som ska göras.
Vet du vad det är som styr detta? Har lite blandad erfarenhet av Turkish, men kollar eventuellt på att boka en resa till Cancun med dem nästa höst om jag inte får till det via Lissabon.

Åkte i våras GOT-IST-CUN, men benet GOT-IST gick inte att lägga in för agenten (inga problem med IST-GOT), hon sa dock att de kunde lägga på detta senare trots att vouchern då skulle vara utgången. Tog några samtal innan jag fick en agent som gick med på det när benet GOT-IST väl dykt upp. Sen gick allt bra.

Hade även GOT-IST-ZNZ som bokades om med 10-15 minuter ungefär 10 gånger innan legget GOT-IST slutligen bokades till dagen efter IST-ZNZ… Fick routa om med Ethiopian istället.

Har senare i vår GOT-IST-HAN som jag bokade själv online, där har jag än så länge inte hört något om några ändringar.

Kort och gott, finns det några mönster eller linjer man bör akta sig för, eller hur ska man tänka? Om man får upp GOT-IST-CUN själv på webben, borde det i teorin vara grönt eller vad tror du?

Som alltid, stort tack för din expertis!
 
Toppen