Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

ejm

Medlem
SAS tillåter ibland resa till Asien via USA. Med tanke på omständigheterna i världen började de godkänna detta någon gång förra året.

Därmed inte sagt att det går nu. Läst en hel del om folk som blivit nekade dessa rutter under 2023.

Du kan ju alltid testa och ringa och försöka boka så. Säger agenten nej argumenterar du inte utan tackar för dig. Sen kan du testa ringa flera ggr och se om någon annan agent godkänner denna routing.

SAS har dock aldrig officiellt sagt att det är en ok routing, det enda som sägs är most reasonable routing och att de har rätt att själva bestämma vad det är för tillfället.

Tänkte dela med mig av en datapunkt kring ovan då jag höll lite koll via Awardfares på bonusbiljetter hem från Sydostasien här i förra veckan. TPE-ORD-CPH dök upp i C med EVA och SAS. Den gick att boka på SAS.se. Nu blev den tillgänglig på fel dag så blev ingen bokning för egen del.
 

oneM

Medlem
Vad säger ni om AGP-LIS-LHR-HND (Bokat) men vill lägga till HND-BKK även om det blir 5 leg på utresan men brukar väll kunna funka fint?
Är ju i samma Zon även om det kanske blir väldig lång backtrack, hur som helst så verkar agenten ok med att boka det däremot vill dom avboka min befintliga resa för att kunna boka denna routing.

Är inte så sugen på att avboka utresan vill endast lägga till detta sista benet då det långa benet är i ANA First och osäkert om biljetterna går tillbaka till inventory.

Har pratat med två olika agenter idag även om både av dom verkade realtivt nya, bara prova igen tänker jag?
Skulle även kunna ta bort AGP-LIS benet om ni tror det skulle underlätta.
 

palmen

Moderator
Vad säger ni om AGP-LIS-LHR-HND (Bokat) men vill lägga till HND-BKK även om det blir 5 leg på utresan men brukar väll kunna funka fint?
Är ju i samma Zon även om det kanske blir väldig lång backtrack, hur som helst så verkar agenten ok med att boka det däremot vill dom avboka min befintliga resa för att kunna boka denna routing.

Är inte så sugen på att avboka utresan vill endast lägga till detta sista benet då det långa benet är i ANA First och osäkert om biljetterna går tillbaka till inventory.

Har pratat med två olika agenter idag även om både av dom verkade realtivt nya, bara prova igen tänker jag?
Skulle även kunna ta bort AGP-LIS benet om ni tror det skulle underlätta.
Ska inte vara problem om de tillämpar samma regler som tidigare, gick bra att åka till södra Asien via Tokyo.

Inga problem med 5 flighter ut, regeln säger max 8 flighter på en bokning. Finns inget som säger max 4+4.
 

Gus

Medlem
Försökte precis ändra min befintliga Thailandsresa (ringde Amex 241). Har idag arn-fra-ist-bkk och ville ändra till arn-fra-ist-kul-sin-hkt. Det gick dock inte pga att man bara får byta 1 gång i Asien, om slutdestinationen är Asien. Killen ringde "backoffice" och frågade. Brukar det vara såhär? Lite lite att killen ringde och frågade, annars hade det nog gått.

(Det berodde alltså inte på att det var 5 leg på utresan eftersom hemresan skulle bli 3 leg).
 

palmen

Moderator
Försökte precis ändra min befintliga Thailandsresa (ringde Amex 241). Har idag arn-fra-ist-bkk och ville ändra till arn-fra-ist-kul-sin-hkt. Det gick dock inte pga att man bara får byta 1 gång i Asien, om slutdestinationen är Asien. Killen ringde "backoffice" och frågade. Brukar det vara såhär? Lite lite att killen ringde och frågade, annars hade det nog gått.

(Det berodde alltså inte på att det var 5 leg på utresan eftersom hemresan skulle bli 3 leg).
Många rapportera samma med max 1 byte i zonen man ska till, men finns ingen publicerad sådan regel.
De kan ju dock hävda att det inte är most reasonable routing och neka pga det då det är backtracking.
 

Gus

Medlem
Många rapportera samma med max 1 byte i zonen man ska till, men finns ingen publicerad sådan regel.
De kan ju dock hävda att det inte är most reasonable routing och neka pga det då det är backtracking.
Det här var dock inget byte i zonen jag ska till. KUL och SIN ligger ju i en zon och HKT i en annan.

Som många andra påtalar, verkligen synd att Thai inte flyger till Phuket eller Krabi. Nu får vi boka en separat resa med lågprisbolag för några tusenlappar.
 
Toppen