Senaste nytt

Ändringsavgiften för EuroBonus Diamond är tillbaka för bonusresor

OT men Nja, jag var på en betatest av Star-award-bokning och det var endast sökning och reservation man kunde göra online, sedan skulle man ringa in för att få veta skatterna, betala och ställa ut biljetterna. Visst, det är mer än idag men inte hela vägen. Sökfunktionen var inte lika bra som Uniteds heller så det blir väl fortfarande på United man får börja, för att sedan möjligen reservera sina platser via SAS-tjänsten, men "First" fanns inte ens som kolumn i gränssnittet så det blir säkert bara väldigt enkla resor man kan ordna via denna tjänst de första åren.

Samtidigt täcker säkert en sådan enkel sökning in den absoluta majoriteten av alla bokningar. Förutsatt att de får till det så man kan betala (det måste ju vara planen) så lär det räcka långt för att kunna dra ner belastningen på kundtjänst för de bokningarna. Och då har man säkert inga problem att ta en handläggningsavgift för manuella bokningar av mer avancerade rutter.

Ja, inte ens via vanliga SAS per telefon har jag fått betala 40EUR för Star Alliance awardbokning. Är iofs EBD men känns otroligt att detta skulle förbigått detta forum i ett år utan uppmärksamhet.

Hur är det med befintliga bokningar och ändringar av regelverk priser.
Är det verkligen OK att ändra ett regelverk för något som redan är köpt?

Vid köptillfället har Tallin tydligt informerat om att ändringar är gratis för EBD. Att då, ändra på det och införa en avgift låter inte helt ok. Samma sak med regelverket för "zoner". Om regelverket ändras efter köptillfället och någon vill göra en ändring så torde regelverket vid köptillfället fortfarande gälla för den bokningen.

Har någon utmanat SAS eller Tallin angående detta? Eller har vi någon jurist i flödet som kan hur köplagen (?) förhåller sig?

Jag kan tänka mig att det är OK att ändra priser och regelverk men att det finns en skyldighet att tydligt informera om detta innan ändringarna införs. Mig veterligen har SAS aldrig kommunicerat detta per mail till berörda personer med en bokning.

• Gilla
Reactions: Gus
Även jag fick information från Tallin att det tillkommer en avgift på 150 kronor för ändringar på mina bokningar. (Diamantstatus)

Toppen