Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Det blir intressant att se vad AFKLM gör med AirEuropa och deras egna bonusprogram Suma. Behåller dom bolaget intakt och inte tvingar alla SUMA-medlemmar över till FB kan vi nog utgå ifrån att det är samma strategi med SAS och EB, eller?
 
Alltså alla förändringar som gjorts på Eurobonus gör det mer och mer likt Flying Blue. Det får man dra egna slutsatser av men det finns uppenbarligen en tanke där.



Det framhävs väldigt ofta på detta forum och saknar substans, även om det kan vara sant i andra fall. Men detta faktum bottnar egentligen inte i att ett bonusprogram är värdefullt i sig själv, man använder det som ett uttryck för lojala resenärer/inkomstbringare. Men ju mer otrogna resenärerna blir, desto mindre värde har bonusprogrammet och man hamnar i en situation där programmet mer eller mindre är en glorifierad maillista…

AI Analys av SAS Eurobonus, verkar lönsamt:

Key Points
  • Det verkar troligt att SAS EuroBonus-programmet är lönsamt för SAS, baserat på ökade intäkter från poängförsäljning och programmets strategiska värde.
  • Programmet genererar betydande intäkter, med en ökning på 1 280 MSEK år-till-år, huvudsakligen från poängförsäljning.
  • Det saknas direkta kostnadsuppgifter, men branschdata visar att flygbolagslojalitetsprogram ofta är mycket lönsamma.
  • Ett oväntat detalj är att EuroBonus används som säkerhet för lån, vilket indikerar dess höga värde för SAS.
Intäkter och Strategisk Vikt
SAS EuroBonus-programmet bidrar tydligt till företagets intäkter, med en rapporterad ökning på 1 280 MSEK i andra operativa intäkter, huvudsakligen från försäljning av poäng. Detta är en del av de totala andra operativa intäkterna på 4 771 MSEK för räkenskapsåret 2024, där 2 244 MSEK kategoriseras som inklusive poängförsäljning. Programmet ses också som strategiskt viktigt, med över 8 miljoner medlemmar och mer än 100 partners, vilket ger värdefulla kundinsikter.
Branschkontext och Slutsats
Inom flygbranschen är lojalitetsprogram ofta mycket lönsamma, med exempel som Delta och American Airlines som genererar miljarder i intäkter från sina program. Att SAS använder EuroBonus som säkerhet för lån stärker uppfattningen om dess lönsamhet. Även om exakta vinstmarginaler inte redovisas, lutar bevisen mot att programmet är lönsamt för SAS.

Rapport: Analys av SAS EuroBonus-programmet från SAS perspektiv
Denna rapport analyserar SAS EuroBonus-programmet ur SAS perspektiv och bedömer dess lönsamhet baserat på tillgänglig finansiell data och branschkontext. Analysen baseras på SAS års- och hållbarhetsrapport för räkenskapsåret 2024 (november 2023 till oktober 2024) samt generell information om flygbolagslojalitetsprogram. Rapporten är strukturerad för att ge en omfattande översikt, inklusive detaljerad finansiell information och jämförelser med branschstandarder.
Programöversikt och Medlemskap
SAS EuroBonus är Skandinaviens största rese-relaterade lojalitetsprogram, med över 8 miljoner medlemmar och mer än 100 partners. Programmet möjliggör för medlemmar att tjäna poäng genom flyg, hotellvistelser, biluthyrning och andra aktiviteter, som sedan kan lösas in för belöningar som gratis flyg eller uppgraderingar. Det lanserades 1992 och har utvecklats till en central del av SAS kundrelationsstrategi, vilket ger värdefulla insikter om kundbeteende och stärker lojalitet.
En nyhet för räkenskapsåret 2024 var EuroBonus Conscious Traveler-programmet, som uppmuntrar hållbara val, såsom användning av biobränsle och donation av poäng till välgörenhet. Detta program hade 95 000 deltagande kunder, med 23 miljoner poäng donerade, och inkluderar belöningar som inbjudningar till exklusiva evenemang och en återanvändbar Conscious Traveler-väska, lanserad i oktober 2024. Från och med den 1 december 2023 avbröts dock koldioxidkompensation för EuroBonus-resenärer, ungdomsresor med SAS och personalbiljetter, med fokus på att skala upp hållbara flygbränslen (SAF) och nya teknologier, vilket täckte 97 759 ton CO2 i slutliga kompensationer.
Programmet är också listat som en material aspekt att övervaka under Governance & Economic i SAS materialitetsbedömning, vilket understryker dess strategiska betydelse.
Finansiell Analys
Enligt SAS års- och hållbarhetsrapport för räkenskapsåret 2024 genererar EuroBonus-programmet betydande intäkter, särskilt genom försäljning av poäng till kreditkortsbolag och andra partners. Nyckeltalen inkluderar:
  • Ökning av andra operativa intäkter: En valutajusterad ökning på 1 280 MSEK år-till-år, huvudsakligen driven av ökad försäljning av EuroBonus-poäng.
  • Totala andra operativa intäkter: 4 771 MSEK för räkenskapsåret 2024, varav 2 244 MSEK kategoriseras som "andra operativa intäkter (inklusive försäljning av EuroBonus-poäng)". Även om denna kategori inkluderar andra poster, anges ökningen explicit som driven av EuroBonus-poängförsäljning.
  • Intäktsigenkänning: Försäljning av EuroBonus-poäng till kreditkortsbolag redovisas som intäkter under samma period som medlemmar använder sina kreditkort, med en motsvarande ökning av EuroBonus-skulden i balansräkningen. Den del av biljettpriset som allokeras till lojalitetspoäng mäts till det relativa fristående priset för poängen och redovisas inte som intäkter förrän förpliktelsen är uppfylld.
Skulder relaterade till programmet inkluderar:
  • Kontraktsliabiliteter (Not 24): EuroBonus-skulden var 1 592 MSEK per den 31 oktober 2024, jämfört med 1 529 MSEK föregående år. Poängen är giltiga i fem år, med en uppskattning att en fjärdedel kommer att användas inom 12 månader från den 31 oktober 2024, och resten med en minskande takt över framtida år.
Programmet används också som säkerhet:
  • Säkerhet för konvertibla skuldebrev (Not 2, 29): Aktier i SAS EuroBonus AB, som äger alla rättigheter till programmet, är pantsatta som säkerhet för konvertibla skuldebrev utgivna till de fyra största ägarna (Air France/KLM, Castlelake, Danska staten, Lind Invest), med ett bokfört värde på pantsatta aktier på 200 MSEK för både 2024 och 2023.
Trots dessa detaljer redovisas inga specifika operativa kostnader direkt kopplade till EuroBonus-programmet i rapporten. Kostnader för lojalitetsprogram inkluderas vanligtvis i bredare kategorier som sälj- och marknadsföringskostnader eller allmänna administrativa kostnader, men dessa är inte uppdelade per program.
Jämförelse med Branschstandarder
Flygbolagslojalitetsprogram är allmänt erkända som mycket lönsamma och ofta en av de mest värdefulla tillgångarna för flygbolag. Exempel från branschen inkluderar:
  • Delta Air Lines genererade 6,8 miljarder dollar i intäkter från sitt samarbetande American Express-kort 2023, med en justerad vinst på 4 miljarder dollar.
  • American Airlines rapporterade 5,2 miljarder dollar från samarbeten med kreditkort och partners, med en justerad vinst på 1,9 miljarder dollar.
  • United Airlines rapporterade 3,2 miljarder dollar från sitt lojalitetsprogram, med en justerad vinst på 3,3 miljarder dollar.
  • United rapporterade en vinstmarginal på 34 % före skatt för sitt MileagePlus-program 2019.
  • British Airways genererar enligt rapporter 1 miljon pund per dag i vinster från sitt lojalitetsprogram, vilket visar potentialen för hög lönsamhet.
Dessa exempel visar att lojalitetsprogram ofta genererar betydande intäkter och vinster, ofta överträffar flygbolagens operativa vinster från flygverksamhet. Under COVID-19-pandemin användes lojalitetsprogram som säkerhet för lån, vilket ytterligare bekräftar deras finansiella värde, vilket också gäller för SAS med EuroBonus.
Slutsats och Bedömning av Lönsamhet
Baserat på tillgänglig data från SAS årsrapport och branschkontext verkar det troligt att SAS EuroBonus-programmet är lönsamt. Programmet bidrar till en betydande intäktsökning, särskilt genom poängförsäljning, och används som säkerhet för lån, vilket indikerar dess höga värde. Även om specifika kostnader inte redovisas, saknas indikationer på att programmet är en finansiell börda, och dess strategiska vikt samt branschdata stödjer slutsatsen att det är lönsamt.
Ett oväntat detalj är att EuroBonus inte bara är en intäktskälla utan också en tillgång som kan pantsättas, vilket visar dess breda finansiella betydelse för SAS. Sammantaget lutar bevisen mot att programmet är lönsamt, i linje med branschstandarder för flygbolagslojalitetsprogram.
Tabell: Finansiella Nyckeltal för EuroBonus (Räkenskapsår 2024)
KategoriBelopp (MSEK)Kommentar
Ökning av andra operativa intäkter1 280Huvudsakligen från försäljning av EuroBonus-poäng
Totala andra operativa intäkter4 771Inkluderar 2 244 MSEK från poängförsäljning etc.
EuroBonus-skuld (31 okt 2024)1 592Oinlösta poäng, giltiga i 5 år
Pantsatta aktier i SAS EuroBonus AB200Bokfört värde som säkerhet för lån
Denna tabell sammanfattar de finansiella nyckeltalen relaterade till EuroBonus, vilket ger en tydlig överblick över dess bidrag och skulder.
Källor och Referenser
Analysen baseras på primärdata från SAS årsrapport och sekundärdata från branschanalyser, vilket säkerställer en grundlig bedömning av programmets lönsamhet.
Nyckelcitat
 
Saknar substans, det är precist vad ditt inlägg gör, som vanligt. Det finns mängder med data att bonusprogram är lönsamma, för ägaren. Men för all del, fortsätt att hitta på saker.
Jag tror du totalt missade poängen med inlägget?
Bonusprogrammet i sig självt har inget värde, utan värdet är medlemmarnas lojalitet = skapar lönsamhet.

Dvs man kan förstöra lönsamheten genom att underminera medlemmarnas lojalitet, t.ex. genom försämringar av programmet. Diskussionen är då ifall AFKLM sågar egen gren (eller de fakto SASs gren) genom att genomföra ”enhancements” på Eurobonus i syfte att efterlikna FB och på längre sikt sammansmälta programmen.
Är en konverterad EB-till-FB-medlem lika lönsam som denne var som EB-medlem? Eller blir det ”en glorifierad e-postlista” (sades kanske med ett uns sarkasm).
 
Det blir intressant att se vad AFKLM gör med AirEuropa och deras egna bonusprogram Suma. Behåller dom bolaget intakt och inte tvingar alla SUMA-medlemmar över till FB kan vi nog utgå ifrån att det är samma strategi med SAS och EB, eller?
Om jag inte missminner mig så var Air Europa tidigare en del av Flying Blue innan de bestämde sig för att knoppa av och starta sitt eget program. Mest sannolikt blir att de antingen återgår till Flying Blue. En annan möjlighet är att Air France - KLM bestämmer sig för att skapa en egen gemensam poängvaluta som kan överföras mellan de olika bonusprogrammen i koncernen likt Avios-ekosystemet hos IAG.
 
Jag tror du totalt missade poängen med inlägget?
Bonusprogrammet i sig självt har inget värde, utan värdet är medlemmarnas lojalitet = skapar lönsamhet.

Dvs man kan förstöra lönsamheten genom att underminera medlemmarnas lojalitet, t.ex. genom försämringar av programmet. Diskussionen är då ifall AFKLM sågar egen gren (eller de fakto SASs gren) genom att genomföra ”enhancements” på Eurobonus i syfte att efterlikna FB och på längre sikt sammansmälta programmen.
Är en konverterad EB-till-FB-medlem lika lönsam som denne var som EB-medlem? Eller blir det ”en glorifierad e-postlista” (sades kanske med ett uns sarkasm).

Tack för klargörandet så slapp jag skriva själv! Lojalitetsprogrammet har inget värde i sig själv, det är medlemmarnas agerande som är det värdefulla.
 
Om jag inte missminner mig så var Air Europa tidigare en del av Flying Blue innan de bestämde sig för att knoppa av och starta sitt eget program. Mest sannolikt blir att de antingen återgår till Flying Blue. En annan möjlighet är att Air France - KLM bestämmer sig för att skapa en egen gemensam poängvaluta som kan överföras mellan de olika bonusprogrammen i koncernen likt Avios-ekosystemet hos IAG.
eller Spenn... ;):D
 
Det blir intressant att se vad AFKLM gör med AirEuropa och deras egna bonusprogram Suma. Behåller dom bolaget intakt och inte tvingar alla SUMA-medlemmar över till FB kan vi nog utgå ifrån att det är samma strategi med SAS och EB, eller?
Det blir absolut intressant att se. Men jag tror inte alls att man kan utgå ifrån att samma strategi gäller, oberoende av åt vilket håll den slår.

Nu ska jag villigt erkänna att jag inte har i princip någon koll alls på Suma, men har de verkligen samma ställning på marknaden som eb? Såsom motsvarande andel av den lokala marknaden för ff-program? Co branded kreditkort? Brand awareness?
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen