Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Jag hade en bokning KRN-ARN-MXP med SAS den 31 maj, men blev idag meddelad att de gjort ändringar i min bokning. När jag undersöker det hela visar det sig att de flyttat oss ett helt dygn tidigare, och att det är flygningen ARN-MXP (SK2689) som verkar blivit inställd (eftersom den inte längre dyker upp när jag söker nya biljetter). Det naturliga hade varit att boka om via Kastrup, men eftersom det inte finns något tidigare flyg än kl 14:00 från KRN hinner vi inte ner till Arlanda i tid för detta.

Jag är inte nöjd med SAS lösning på problemet, eftersom det innebär att jag behöver ta ut en till semesterdag. Reglementer säger att jag har rätt till
"re-routing, under comparable transport conditions, to the final destination in your itinerary, at the earliest opportunity or at a later date at your convenience, subject to availability"

Vad innebär det att jag har rätt att kräva i det här fallet? Det finns avgångar ARN-MXP med Lufthansa som jag skulle hinna med samma dag som min ordinarie avgång. Har jag rätt att kräva att SAS bokar in mig på det?
Ja du har rätt att kräva detta. Men SAS kommer högst troligt inte lyssna på det örat över huvud taget och vägra att boka detta. Du hamnar då i moment 22.
Det du kan göra är då att boka just denna bokning med Lufthansa själv och sen kräva SAS på mellanskillnaden om de inte bokar om er själva. Det är dock en process som kan bli lång och jobbig, men oftast så brukar kunden få rätt om de kan visa på att SAS inte ville boka om trots att det fanns alternativ som skulle lösa resan samma dag.
 

rottemark

Medlem
Ja du har rätt att kräva detta. Men SAS kommer högst troligt inte lyssna på det örat över huvud taget och vägra att boka detta. Du hamnar då i moment 22.
Det du kan göra är då att boka just denna bokning med Lufthansa själv och sen kräva SAS på mellanskillnaden om de inte bokar om er själva. Det är dock en process som kan bli lång och jobbig, men oftast så brukar kunden få rätt om de kan visa på att SAS inte ville boka om trots att det fanns alternativ som skulle lösa resan samma dag.
Tack! Misstänkte att det skulle kunna bli så... Jag får göra ett försök och sedan bestämma hur jag ska göra om de vägrar.
 

airac

Medlem
Det är ganska långt till 31a maj. Med lite tur hinner du få svar från ARN eller domstol innan avresa. Ge SAS ett telefonsamtal eller en vecka och dra det vidare.
 

rottemark

Medlem
Det är ganska långt till 31a maj. Med lite tur hinner du få svar från ARN eller domstol innan avresa. Ge SAS ett telefonsamtal eller en vecka och dra det vidare.
Efter att ha diskuterat med resesällskapet kom vi fram till att vi ändå tycker att vi skulle komma fram för sent med de alternativ som finns tillgängliga med andra bolag. Så det minst dåliga blir nog att be SAS boka om oss till det sena flyget dagen innan (för att slippa ta ledigt), och vidare med deras tidigare avgångar från Arlanda dagen efter. Men bra att ha lite bättre koll på vad man egentligen ska kunna kräva nästa gång det här händer...
 

Tamas

Medlem
Efter att ha diskuterat med resesällskapet kom vi fram till att vi ändå tycker att vi skulle komma fram för sent med de alternativ som finns tillgängliga med andra bolag. Så det minst dåliga blir nog att be SAS boka om oss till det sena flyget dagen innan (för att slippa ta ledigt), och vidare med deras tidigare avgångar från Arlanda dagen efter. Men bra att ha lite bättre koll på vad man egentligen ska kunna kräva nästa gång det här händer...
I detta fallet skulle jag lämna in ersättningsanspråk för hotell och mat på kvällen också. Vet inte om ni har lagligt rätt för det men värt ett försök i alla fall.
 

rottemark

Medlem
I detta fallet skulle jag lämna in ersättningsanspråk för hotell och mat på kvällen också. Vet inte om ni har lagligt rätt för det men värt ett försök i alla fall.
Det kostar såklart inte många minuter att testa, så det kanske jag ska göra, men räknar verkligen inte med att ha någon större chans där.
 

LPC123

Medlem
De gick ungefär såhär:
16.2 Mail med case number
28.2 Avslag med hänvisning till tre-timmarsregeln på förseningar
Jag svarar samma dag, frågar orsaken till cancellation (dvs inte försening).
Jag får sedan svar 3 timmar senare och 5500kr i voucher.

Jag var superöverraskad över det snabba svaret och ändring i beslut, men skulle inte ta det som någon riktpinne på att det händer ofta.
Kort uppdatering på mitt case.
Fick svar i lördags 10feb som jag svarade på söndag 11 feb. Sedan dess total radioskugga igen från SAS. Har skicat ytterligare ett svar på deras mail som kom 10 feb och bett dom återkomma men inte ett pip från SAS. Börjar bli lack att dom inte svarar :(
 

taxvalp

Medlem
Har inlett året med två rejäla förseningar med Finnair Longhaul. Senast i helgen då inkommande plan HEL-LAX landade 34 min sent och vi blrev drygt timmen försenade LAX-HEL. Vi missade därmed vår connection till Stockholm och i stället för att bli ombokade till någon av de följande två turerna HEL-ARN fick vi flyga med LH via FRA, som rapporterats i annan tråd, och blev cirka sju timmar försenade.

Finnar svarade blixtsnabbt på ersättningsanspråket och anförde ”extraordinära omständigheter” eftersom inkommande flight var försenad på grund av ”freezing rain”.

Läge att starta årets andra tvist mot Finnair - undrar var detta ska sluta…
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
Har inlett året med två rejäla förseningar med Finnair Longhaul. Senast i helgen då inkommande plan HEL-LAX landade 34 min sent och vi blrev drygt timmen försenade LAX-HEL. Vi missade därmed vår connection till Stockholm och i stället för att bli ombokade till någon av de följande två turerna HEL-ARN fick vi flyga med LH via FRA, som rapporterats i annan tråd, och blev cirka sju timmar försenade.

Finnar svarade blixtsnabbt på ersättningsanspråket och anförde ”extraordinära omständigheter” eftersom inkommande flight var försenad på grund av ”freezing rain”.

Läge att starta årets andra tvist mot Finnair - undrat var detta ska sluta…
Freezing rain i Los Angeles? Låter extraordinärt om något!
Flygbolagen är då villiga att hitta på allt möjligt...
 
Toppen