Jag nämnde detta för 787-bordet i lördags men tar det igen och ska skicka feedback till SAS.
Jag flög i lördags upp till BC-julbordet med SK1422. Jag finner mig väl tillrätta på plats 1F på denna MD-82, Aud Viking (
LN-RML). Strax innan boarding completed sätter sig en kvinna bredvid mig på 1E. Hon är märkbart nervös och inleder omedelbart en konversation med besättningen (blandning dansk-svensk denna lördag). Det visar sig att hon är omåttligt flygrädd men att hon ändå valt att flyga (hon hade mellanlandat i CPH). Med omåttligt flygrädd avses här en rädsla och misstänksamhet för alla ljud och rörelser som planet gjorde. En ojämn landningsplatta, ett pling från ugnarna, etc.
Efter boarding completed meddelar kaptenen i högtalarna att stötdämparen på framhjulet måste undersökas och ev. bytas ut. Detta bidrar naturligtvis till att kvinnan blir än mer rädd. Besättningen hanterar detta oerhört professionellt, förklarar att det är ett rutiningripande och som grädde på moset får kvinnan (på besättningens inrådan) gå fram i cockpit och tala med kaptenen. Under hela flygningen turas sedan besättningen om att tala med kvinnan för att få henne att känna sig någorlunda tillfreds med situationen och förklara vad som sker (varför släcks belysningen i kabinen inför landning i mörker? vad var det där för ljud? osv.). Inga frågor är för dumma, besättningen tar sig all tid i världen. Även undertecknad får agera rådgivare under flygningen (nämnde inte att jag skulle på ett event för flygentusiaster...

) och ledsaga kvinnan genom flygningen.
Jag har då aldrig sett en så nöjd passagerare. Efter det att vi landat skakar hon och jag hand och jag får ett stort tack. Hon kramar även om såväl kapten som besättning på vägen ut och närmast strålar av glädje.
Oerhört professionellt agerat av besättningen och kaptenen på denna SK-flygning. Jag är mäkta imponerad. Det kan tyckas fullständigt normalt men jag har varit med om andra tillfällen (FR...) där flygrädsla ignorerats vilket lett till närmast hysteriska känslor/panik med obehag för inte bara den flygrädde medpassageraren utan för alla ombord på flighten. Kapten och besättning ombord på SK1422 den 8/12 är ett föredöme i detta avseende.