Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

”Med semesterdagar avses kalenderdagar. En veckas semester motsvarar 7 semesterdagar.”

Enligt lag har man väl 25 semesterdagar, och då räknar man 5 dagar per vecka.
Detta avtal ger då motsvarande 26 dagar.

Men frågan är om de behöver ta semester de dagar de inte skulle ha jobbat? Jag tar ju aldrig semester på en lördag och söndag eftersom jag inte skulle jobbat då. Så i praktiken är det 37 dagars ledigt

Med risk för att jag läser avtalstexten som fan läser bibeln

Men frågan är om de behöver ta semester de dagar de inte skulle ha jobbat? Jag tar ju aldrig semester på en lördag och söndag eftersom jag inte skulle jobbat då. Så i praktiken är det 37 dagars ledigt

Med risk för att jag läser avtalstexten som fan läser bibeln
Det beror ju på om de tar en sammanhängande semester eller inte. Jag jobbade på Televerket en gång i tiden där alla mellanliggande lördagar räknades som semesterdagar trots att vi inte jobbade då (så gammal är jag inte hehe). En veckas semester var 5 dagar, 2 veckor blev 11, 3 blev 17 osv. Hade 31 dagar som nyanställd. Många satte ju i system att dela upp semestern för att maximera dagarna. Kan därför tänka mig att alla dagar räknas för SAS-anställda och där de själva måste planera smart.

Jag tyckte det var intressant med arbetstiderna också. Avtalet säger "upp till 47,5 timmar i veckan". Precis som piloterna har sagt att de också har i sitt avtal.
Kabinpersonalens avtal anger dessutom max 166 timmar i månaden.
Det är väl rimligt att tro att piloterna har något liknande, men det glömde de berätta.

Jag tyckte det var intressant med arbetstiderna också. Avtalet säger "upp till 47,5 timmar i veckan". Precis som piloterna har sagt att de också har i sitt avtal.
Kabinpersonalens avtal anger dessutom max 166 timmar i månaden.
Det är väl rimligt att tro att piloterna har något liknande, men det glömde de berätta.
Högst troligt, och någon siffra på total flygtid eller tjänstgöringstid är snudd på omöjligt att få fram...

Last edited:
Läcker lite ändå, måste vara lite panik på alla håll nu.
Anko van der Werff: ”SAS kommer inte bli kinesiskt”

Parallellt med den pågående strejken förhandlar SAS om så kallad DIP-finansiering, vilket är den finansiering som är tillgänglig för bolag i chapter 11. SAS har tidigare uppgett att dessa förhandlingar är långt gångna, men enligt Di:s uppgifter har de gått i stå.

I förhandlingarna om DIP-finansiering har SAS sina mest värdefulla tillgångar som pant, däribland landnings- och starträttighet på London Heathrow och medlemsklubben Eurobonus, uppger Di:s källor som pekar ut strejken som problemet.

”Diskussionen landar just nu i att man måste visa att man har en trovärdig väg för att klara transformationsplanen SAS Forward och den förbättrade kostnadsstrukturen, och det är det som är kärnan: Med strejken är det svårt att säkra DIP-finansieringen. Finansiärerna vill känna sig säkra på att kostnadsreduktionerna kommer att levereras”, säger en källa med insyn i processenn.

Hade även missat detta….
Men på fredagen sträckte han också ut en hand, och öppnade för ”tre månaders vapenvila”, något som norska medier rapporterar. Villkoret är att piloterna slutar strejka eftersom SAS framtid hotas inom ”få veckor”, säger han.

Last edited:
Toppen