När ett flygbolag ställer in en flygning är de alltid skyldiga att boka om så att du når din slutdestination, oavsett hur långt i förväg flyget ställdes in och oavsett varför flyget ställdes in. Om flygbolaget inte har egna flyg samma dag finns en skyldighet att boka om till andra flygbolag som har tillgängliga flyg samma dag. Om flygbolaget trots allt vägrar att boka om till alternativa flyg trots att det finns kan man som passagerare själv köpa en biljett på ett annat bolag och kräva återbetalning av den ursprungliga biljetten samt merkostnaden för den nya biljetten, om den är dyrare. Detta har klarnat i en hel del rättsfall på senaste tiden.
Finns det någon artikel i EU261 gällande detta?
EasyJet har ställt in en flight från MXP i slutet på september och erbjuder i princip 3 alternativ i mailet:
1) Byt till en annan EasyJet flygning
2) Voucher
3) Återbetalning
Kruxet är att det finns andra flyg, men med mellanlandningar och dessutom dyrare. Att flyga med en nyfödd är det inte helt optimalt, men fine om man kan boka med annat bolag och EasyJet tar den kostnaden.