Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

SK989

Medlem
Uppdatering:
Fick ett nytt mail från SAS att de inte kunde boka om mig.

Jag ringde och var förberedd med andra flighter som trafikerades av *A.
Det var inga problem att boka om till ett av dessa som gick några dagar senare.

SAS ringer tillbaka efter en kvart och meddelar att de inte kan boka om bonusresor!!!
Hade det varit en betalresa kunde de bokat om...

Någon mer som varit med om detta?
SAS är enligt EU-förordning 261/2004 skyldiga att boka om vid inställda flyg. Det spelar ingen roll om varför flyget ställs in, det spelar ingen roll när flyget ställdes in och det spelar absolut ingen roll om man betalat för biljetten med bonuspoäng. Detta vet SAS förstås men uppenbarligen struntar de i förordningen om flygpassagerares rättigheter.
 

Taggen

Medlem
Uppdatering:
Fick ett nytt mail från SAS att de inte kunde boka om mig.

Jag ringde och var förberedd med andra flighter som trafikerades av *A.
Det var inga problem att boka om till ett av dessa som gick några dagar senare.

SAS ringer tillbaka efter en kvart och meddelar att de inte kan boka om bonusresor!!!
Hade det varit en betalresa kunde de bokat om...

Någon mer som varit med om detta?
Får känslan att det är extremt rörigt på kundtjänst nu och att det saknas riktlinjer för dem. Jag menar att de har dålig koll under normala omständigheter och ännu värre nu. EU 261 är extremt tydlig när det gäller inställda flighter och ombokning skall ordnas oavsett om det är en poängbiljett eller inte. Nu verkar SAS ha intagit inställningen att bonusbiljetter skall särbehandlas och att det är bättre att ta EU 261 kostnaden än att boka om dig på revenue alternativ som de andra bolagen tar hutlöst betalt får. Kalkylen är nog sådan nu tyvärr. Alternativt får du köra HUACA eller boka om själv och processa mot dem där du argumenterar med mailen du fått som bevis. Du kan försöka via chatten om du behöver mer skriftliga bevis.
 

KarineSwe

Ny medlem
Hej! Jag skulle flyga från Kiruna till Stockholm imorgon men det finns inget flyg. Jag kan flyga från Luleå men för att ta sig till Luleå måste man antingen ta tåg/buss eller bil. Jag kan lämna hyrbilen i Luleå om jag betalar 3500kr extra. Kommer SAS att ersätta extra avgiften?
 

palmen

Moderator
Hej! Jag skulle flyga från Kiruna till Stockholm imorgon men det finns inget flyg. Jag kan flyga från Luleå men för att ta sig till Luleå måste man antingen ta tåg/buss eller bil. Jag kan lämna hyrbilen i Luleå om jag betalar 3500kr extra. Kommer SAS att ersätta extra avgiften?
Börja med att höra med sas om de ens tillåter dig att byta flygplats, inte säkert att det går.
Huruvida de ersätter en kostnad på 3500 när det troligtvis finns betydligt billigare alternativ som är någorlunda rimliga låter jag vara osagt.
 

Minsan

Medlem
Ska man sitta lugnt i båten om man har hemresa med SAS söndagkväll från Split till Sthlm? Eller bör man se om man hittar en liknande resa med Star Alliance och sitta i kö till kundtjänst? o_O
 

airac

Medlem
Ska man sitta lugnt i båten om man har hemresa med SAS söndagkväll från Split till Sthlm? Eller bör man se om man hittar en liknande resa med Star Alliance och sitta i kö till kundtjänst? o_O
Sitta stil om inte flyget är inställt än. De kommer inte röra bokningen så länge inte flyget är inställt.
 

airac

Medlem
Okej, det står ”Likely to be canceled if strike continues”. Hur nära inpå ställs de in?
Vid förra pilotstrejken var det en till två dagar, undantagsfall tre. Det är dock bra att ha koll eller hålla koll på alternativ. Om det är mycket viktigt att komma fram i tid bör du boka upp något själv.
 

KarineSwe

Ny medlem
Börja med att höra med sas om de ens tillåter dig att byta flygplats, inte säkert att det går.
Huruvida de ersätter en kostnad på 3500 när det troligtvis finns betydligt billigare alternativ som är någorlunda rimliga låter jag vara osagt.
Tack! Tåget kostar lika mycket med flygtransfer och biljetterna för att vi är flera därför undrar jag hur det funkar om vi flyger från Luleå istället. Vi får kolla med SAS.
 
Toppen