Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag har tänkt lite fram och tillbaka. Den enade åsikten på businessclass.se är tydligt att SPF och deras gelikar är bortskämda status jägare som strejkar för att de kan.

Om man däremot skulle vända på det hela till ett genuint perspektiv från den svenska modellen, vilka legitima anledningar finns till en strejk?
Ja man funderar över situationen som gör att man strejkar 6 gånger på 10 år eller vad det nu var och varför man inte byter arbetsgivare om det är så illa? Så brukar marknadsvillkor fungera. Jag håller med att det är en förtroendekris gentemot kunder, kollegor och ägare och om de inte kan prestera allvaret i sin strejk så att gemene man kan ge sitt fulla stöd, vilket jag inte lyckat bena ut i alla fall. Det känns allt lite verklighetsfrånvänt efter konsekvenser av covid, krig, konjuktur och semesterlängtan för många. Inte den första branschen som tvingats ställa om efter nya marknadsvillkor och inte den sista heller. Hoppas SAS kan komma ut friska och få en ny start.
 
Vad händer om SAS Scandinavian Airlines som flygbolag är nedlagt när ärendet väl tas upp i domstol?
Då blir det svårt att bli återanställd. :D Kanske kan ett skadeståndsanspråk gå in i konkursboet om konkursen fortfarande är "öppen". Men frågan är väl om pilotfacket fortsätter att driva ärendet i det läget? Finns det t.ex. SPF-medlemmar som fortsätter att betala fackets advokatkostnader då?
 
Ja man funderar över situationen som gör att man strejkar 6 gånger på 10 år eller vad det nu var och varför man inte byter arbetsgivare om det är så illa? Så brukar marknadsvillkor fungera. Jag håller med att det är en förtroendekris gentemot kunder, kollegor och ägare och om de inte kan prestera allvaret i sin strejk så att gemene man kan ge sitt fulla stöd, vilket jag inte lyckat bena ut i alla fall. Det känns allt lite verklighetsfrånvänt efter konsekvenser av covid, krig, konjuktur och semesterlängtan för många. Inte den första branschen som tvingats ställa om efter nya marknadsvillkor och inte den sista heller. Hoppas SAS kan komma ut friska och få en ny start.
Kan det vara för att SAS-piloterna redan sitter på ett av marknadens bästa villkor? Har ingen insikt i hur det ser ut för piloterna, men personligen shoppar man ju runt en del, och hittar man inget bättre blir man ju kvar. Skillnaden är kanske då att jag inser att mina anställningsvillkor redan är bland de bästa, och då möter jag min arbetsgivare halvvägs, dom gör sitt bästa gentemot mig.
 
Kan det vara för att SAS-piloterna redan sitter på ett av marknadens bästa villkor? Har ingen insikt i hur det ser ut för piloterna, men personligen shoppar man ju runt en del, och hittar man inget bättre blir man ju kvar. Skillnaden är kanske då att jag inser att mina anställningsvillkor redan är bland de bästa, och då möter jag min arbetsgivare halvvägs, dom gör sitt bästa gentemot mig.
Så är det ju och faktum att man inte bär sina välväxta kostnader som är galet mycket för höga
 
Att strejka 6 gånger på 12 år är ganska långt från den svenska modellen, men det har så klart blivit så eftersom piloterna har nått framgång varje gång och lärt sig att det funkar. Och uppenbarligen så ställer ju inte piloterna sig själva frågan varför de är det förbund med överlägset mest strejker, och inte inser de att deras agerande är onormalt.

Äntligen står ledningen upp och säger ifrån. Jag tror, som jag sagt tidigare, att ledningen redan landat i att SAS Forward är den enda möjligheten för fortsatt överlevnad. Jag tycker att dagens besked visar det. Tyvärr för alla resenärer så tror jag att strejken kan bli långvarig för jag tycker att både detta och uttalanden igår visar att SAS är hjärtligt trötta på denna strejkkultur och kommer nog att ta det så långt de bara kan.

I mina ögon så har faktiskt SAS ledning stärkt sitt förtroende.
 
Att strejka 6 gånger på 12 år är ganska långt från den svenska modellen, men det har så klart blivit så eftersom piloterna har nått framgång varje gång och lärt sig att det funkar. Och uppenbarligen så ställer ju inte piloterna sig själva frågan varför de är det förbund med överlägset mest strejker, och inte inser de att deras agerande är onormalt.

Äntligen står ledningen upp och säger ifrån. Jag tror, som jag sagt tidigare, att ledningen redan landat i att SAS Forward är den enda möjligheten för fortsatt överlevnad. Jag tycker att dagens besked visar det. Tyvärr för alla resenärer så tror jag att strejken kan bli långvarig för jag tycker att både detta och uttalanden igår visar att SAS är hjärtligt trötta på denna strejkkultur och kommer nog att ta det så långt de bara kan.

I mina ögon så har faktiskt SAS ledning stärkt sitt förtroende.
Precis så!
 
Tja. Kallas verklighet och marknadsvilkor. Gäller även för piloter och SE.
Njaeee.....bryts avtal och löften blir folk förbannade, det hade du med blivit. Sedan fattar ju alla på det här forumet att SAS vill bryta gamla strukturer för att få mer stuns i lönebildningen, inget märkligt i det, och förmodligen helt rätt. Nya VDn, med sin bakgrund, är ju anställd av en anledning.
 
Ja man funderar över situationen som gör att man strejkar 6 gånger på 10 år eller vad det nu var och varför man inte byter arbetsgivare om det är så illa? Så brukar marknadsvillkor fungera.

tror orsaken är deras senioritetslistor.

kopierar helt fräckt ett inlägg från Svensk pilotförenings facebook


Vad är en senioritetslista?

På de flesta svenska arbetsplatser gäller principen ”sist in - först ut”. Det är en beskrivning av hur LAS, lagen om anställningsskydd, ska tolkas när det gäller uppsägningar. Den, vars anställning varat längst, ska ha företräde till arbetsplatserna i organisationen.

Inom flygbranschen finns i de flesta flygbolag en senioritetslista. Det är en lista över alla anställda piloter där man placeras in i ordning så att den som arbetat längst får senioritetsnummer 1 och alla andra efter i turordning. Men förutom att vara underlag för turordning vid uppsägningar reglerar senioritetslistan även andra situationer som exempelvis förtur till semester, befordringar till befälhavare, tilldelning av flygplanstyp och förtur till återanställning efter uppsägningar.

Samtidigt som senioritetslistan skyddar den enskilde pilotens rättigheter så medför den också en inlåsningseffekt som gör att det blir svårare för piloter att frivilligt byta flygbolag. Om man söker jobb på ett nytt flygbolag tvingas man alltid börja längst ner på senioritetslistan och måste börja om på lägsta lönesteget. I många andra yrken kan man tillgodoräkna sig tidigare arbetslivserfarenhet när man byter arbetsgivare, men i flygbranschen blir det p g a senioritetslistan en orimlig försämring av villkor om man byter bolag.”
 
tror orsaken är deras senioritetslistor.

kopierar helt fräckt ett inlägg från Svensk pilotförenings facebook


Vad är en senioritetslista?

På de flesta svenska arbetsplatser gäller principen ”sist in - först ut”. Det är en beskrivning av hur LAS, lagen om anställningsskydd, ska tolkas när det gäller uppsägningar. Den, vars anställning varat längst, ska ha företräde till arbetsplatserna i organisationen.

Inom flygbranschen finns i de flesta flygbolag en senioritetslista. Det är en lista över alla anställda piloter där man placeras in i ordning så att den som arbetat längst får senioritetsnummer 1 och alla andra efter i turordning. Men förutom att vara underlag för turordning vid uppsägningar reglerar senioritetslistan även andra situationer som exempelvis förtur till semester, befordringar till befälhavare, tilldelning av flygplanstyp och förtur till återanställning efter uppsägningar.

Samtidigt som senioritetslistan skyddar den enskilde pilotens rättigheter så medför den också en inlåsningseffekt som gör att det blir svårare för piloter att frivilligt byta flygbolag. Om man söker jobb på ett nytt flygbolag tvingas man alltid börja längst ner på senioritetslistan och måste börja om på lägsta lönesteget. I många andra yrken kan man tillgodoräkna sig tidigare arbetslivserfarenhet när man byter arbetsgivare, men i flygbranschen blir det p g a senioritetslistan en orimlig försämring av villkor om man byter bolag.”
Låter ju sprunget ur militär, rang och svunnen tid om det arvets tagits med även till uppkomlingarna
 
Toppen