...
För övrigt så verkar jag vara en av de få som faktiskt tyckte att den kampanjen var bra. Jag uppfattade den inte som anti-skandinavisk. Men, oavsett vad, ifall det nu var en misslyckad kampanj så kan man ju inte sparka någon för det. Att misslyckas är ju en del i utvecklingsprocessen. Riskerar man att få kicken om man gör fel, då har man nog grävt en ganska stor grop åt sig själv.
...
I flera stycken är Björnpilots råd att det ska "sparkas" en massa folk, och just i detta tycket är det t.o.m. en specifik person som ska sparkas. Jaha, men ojdå, här ska visst inte den "svenska modellen" gälla, ingångna avtal ska inte hållas, svensk lagstiftning ska inte följas. Har inte andra SAS-anställda ett anställningsavtal, ett kollektivavtal och ett fackförbund? Gäller inte arbetsrättslagstiftningen för andra än piloter?
Han sitter på så höga hästar att det lär göra ont att trilla ner.
Jag tyckte också kampanjen var bra. Lite finurlig.
Den startade med ett påstående som förvånade och väckte uppmärksamhet. Sedan leddes man genom ett par exempel på hur det som uppfattas som skandinaviskt är inspirerat av världen. Till sist hamnade man i slutsatsen att ja, det är ju just det som är grejen med att resa. Upptäckarglädje, inspiration, ta med sig hem något nytt.
Så det kanske ändå finns något som är genuint skandinaviskt, men vänta, då är ju SAS ... [blow my mind].
Som sagt, finurlig.
Men den trampade på ett par ömma nationalistiska tår. "
Hur kan nationens flygbolag få lov att kritisera nationen!"
Bah, humbug.
I Sverige krävs förresten saklig grund för uppsägning. Att någon sköter sitt jobb efter bästa förmåga är inte saklig grund för uppsägning. Så när halva avdelningen och chefen "
som skadade SAS varumärke å det grövsta" ska sprakas så är det bara de lättkränktas upprördhet björnpilot vill trigga för att få lite upprättelse. För han har uppenbarligen inte kommit över att hans egna regelbrott och trots mot arbetsinstruktioner slutade som det gjorde.