Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

mha321

Medlem
Lägst lön är inte samma som lägst personalkostnad. Inte ens lägst lönekostnad - som inte är samma som lön.

Så beroende på vem som räknar för vilket syfte går det säkert att nå slutsatsen att just vilket land som helst är bäst av de tre SAS-länderna.
Så är det absolut. Min kommentar var mer i kontrast till SPFs klagomål på just att man lägger ut tjänster i låglöneländer.

Det finns absolut många lägen där det är bättre att anställa i länder med högre lönekostnader. Fanns inte det skulle det vara kört för Sverige också, för när vi väl tittar utanför Skandinavien så är vi långt ifrån billiga. Men då måste man hitta något annat att differentiera sig med och inte ha exakt samma leverans.
 

intuition

Medlem
...
För övrigt så verkar jag vara en av de få som faktiskt tyckte att den kampanjen var bra. Jag uppfattade den inte som anti-skandinavisk. Men, oavsett vad, ifall det nu var en misslyckad kampanj så kan man ju inte sparka någon för det. Att misslyckas är ju en del i utvecklingsprocessen. Riskerar man att få kicken om man gör fel, då har man nog grävt en ganska stor grop åt sig själv.
...

I flera stycken är Björnpilots råd att det ska "sparkas" en massa folk, och just i detta tycket är det t.o.m. en specifik person som ska sparkas. Jaha, men ojdå, här ska visst inte den "svenska modellen" gälla, ingångna avtal ska inte hållas, svensk lagstiftning ska inte följas. Har inte andra SAS-anställda ett anställningsavtal, ett kollektivavtal och ett fackförbund? Gäller inte arbetsrättslagstiftningen för andra än piloter?
Han sitter på så höga hästar att det lär göra ont att trilla ner.

Jag tyckte också kampanjen var bra. Lite finurlig.
Den startade med ett påstående som förvånade och väckte uppmärksamhet. Sedan leddes man genom ett par exempel på hur det som uppfattas som skandinaviskt är inspirerat av världen. Till sist hamnade man i slutsatsen att ja, det är ju just det som är grejen med att resa. Upptäckarglädje, inspiration, ta med sig hem något nytt. Så det kanske ändå finns något som är genuint skandinaviskt, men vänta, då är ju SAS ... [blow my mind].
Som sagt, finurlig.

Men den trampade på ett par ömma nationalistiska tår. "Hur kan nationens flygbolag få lov att kritisera nationen!"
Bah, humbug.

I Sverige krävs förresten saklig grund för uppsägning. Att någon sköter sitt jobb efter bästa förmåga är inte saklig grund för uppsägning. Så när halva avdelningen och chefen "som skadade SAS varumärke å det grövsta" ska sprakas så är det bara de lättkränktas upprördhet björnpilot vill trigga för att få lite upprättelse. För han har uppenbarligen inte kommit över att hans egna regelbrott och trots mot arbetsinstruktioner slutade som det gjorde.
 

igelkotten

Medlem
Så är det absolut. Min kommentar var mer i kontrast till SPFs klagomål på just att man lägger ut tjänster i låglöneländer.

Det finns absolut många lägen där det är bättre att anställa i länder med högre lönekostnader. Fanns inte det skulle det vara kört för Sverige också, för när vi väl tittar utanför Skandinavien så är vi långt ifrån billiga. Men då måste man hitta något annat att differentiera sig med och inte ha exakt samma leverans.

För de mer seniora positionerna och andra högra kontorstjänster än nog Sverige billigare än de realistiska alternativen (t ex Tyskland, UK). Sverige är ändå rätt billigt för kvalificerad personal, och dyrt för okvalificerad personal.
 

intuition

Medlem
Fick lite andra saker mailade till mig i går kväll och nu går det "under bältet saker"
"Vill du tjäna bättre än en Statsminister???
Börja att arbeta i SAS ledningsgrupper...."
#Namn X
#Namn Y
#Namn Z
etc....med 26 namn

Sandlådekriget verkar verkligen vara igång igen...

Nu trillade en polett ner hos mig. Björnpilots årslön klockar nämligen in på ett tar tusenlappar under statsministerns.
 
Toppen