Senaste nytt

Vad göra vid försenat bagage?

Tack för svar. Tycker att väskan borde varit framme och levererad nu efter tre dygn.
Kollar just upp det där med mediciner, det som är det viktigaste.. (övrigt går att lösa ganska snabbt)

Just detta med mediciner har jag lärt mig av bitter erfarenhet vid längre förseningar.
Har numera ALLTID med mig apotekets utdrag på vilka mediciner vi använder. bland rese handlingarna.
Allt annat går att lösa men stå utan diabetes medicin är inte speciellt trevligt vare sig för en själv eller resesällskap

Jag har SHB och Amex platinum.
Vad du har är ganska irrelevant för trådskaparen.
Tror båda ungefär ligger där.
Du tror att dem ligger ungefär där

Klart det kan vara skillnad, men troligtvis +- 5000kr.
troligtvis +-5000kr
Du tror och gissar alltså

Vet dock inte hur det ser ut om man använt poäng för köpet av resa.
Vet inte

Förut så hade Amex att 50% av biljetten skulle vara betalt med kortet, sedan höjde de till 75%. Vet inte hur det är nu.
Amex reseförsäkring ändrades för länge sedan. Jag vågar påstå att det inte längre finns några som helst resor bokade som fortfarande lyder under det gamla 50% villkoret, så just det kan vi för enkelhetens skull bortse från. Numera är det 75% som gäller. Sedan är det inte "biljettens kostnad" per se som Amex reseförsäkring har som kvalifikation, utan mer specifikt "resans kostnader", det kan vara mycket stor skillnad på dessa.
Igen, vet inte

Du generaliserar väldigt grovt vill jag påstå. Dels beror ersättningen man kan få på vilket kort man har, om man betalt tillräckligt mycket av resans kostnader med det kortet, hur många resenärer man yrkar ersättning för samt hur länge bagaget är på vift.

Om jag som ensamresenär blir av med bagaget i mer än 6 timmar men mindre än 48 timmar, så får jag 1000 kr att handla för med det kort jag har. That's it. Är väskan borta längre än så så kan jag få handla för ytterligare 2000 kr. Det är inga 20000 kr det inte...
Jo det stämmer som du säger från början att man inte får mycket. Men som jag förstod det så får han inte tillbaka det i första taget.
Nu vet jag ju inte vad det är för försäkringsbolag. Men jag har använt mig av zürich, och då har de beviljat köp av ny kostym för 18 000kr samt skor för 3000kr. Det finns riktlinjer men sedan är det ju även en fråga som är diskutabel i förhållande av vad som är en nödvändighet.
Klart du inte kan få ersättning för det jag tidigare nämnde om du är på en semesterresa på Maldiverna. Däremot om du måste framstå som presentabel på ett möte eller konferens.

Jo det stämmer som du säger från början att man inte får mycket. Men som jag förstod det så får han inte tillbaka det i första taget.
Nu vet jag ju inte vad det är för försäkringsbolag. Men jag har använt mig av zürich, och då har de beviljat köp av ny kostym för 18 000kr samt skor för 3000kr. Det finns riktlinjer men sedan är det ju även en fråga som är diskutabel i förhållande av vad som är en nödvändighet.
Klart du inte kan få ersättning för det jag tidigare nämnde om du är på en semesterresa på Maldiverna. Däremot om du måste framstå som presentabel på ett möte eller konferens.

Fick du SEK 21k ersatt för en försenad väska? Hur länge var den försenad? Vilket kort täcktes du av vad gäller försäkring?

Fick du SEK 21k ersatt för en försenad väska? Hur länge var den försenad? Vilket kort täcktes du av vad gäller försäkring?
Nej egentligen mer. Det var zürich via SHB.
Men behövde köpa ny kostym samt skor.
Det är ju då skäliga kostnader vilket jag argumenterade för. Klart det hade ju kanske varit mindre annars.
Men utgick inte efter att jag hade en viss budget och handlade därefter.
Om så vore fallet får man väl inte ens en kavaj. Kanske skulle gå att hitta på HM.

Nej egentligen mer. Det var zürich via SHB.
Men behövde köpa ny kostym samt skor.
Det är ju då skäliga kostnader vilket jag argumenterade för. Klart det hade ju kanske varit mindre annars.
Men utgick inte efter att jag hade en viss budget och handlade därefter.
Om så vore fallet får man väl inte ens en kavaj. Kanske skulle gå att hitta på HM.
Med Amex Platinum får man max 4000 kr efter 4 timmars bagageförseninh, och sedan max 4000 kr till efter 48 timmar Inga 20K där..

@Bridgeman , Swiss täcker även kostnader upp till ett visst belopp beroende på vilken klass du reste i. USD300 för F, $200 för C och $100 i ekonomi.

När jag flög med Swiss senast tog det de 3 dagar att köra ut väskan eftersom deras bagagedesk i Boston Logan enbart kunde ringa amerikanska nummer… så det var först när jag ringde upp dag 2 som de berättade att de försökt nå mig. Förhoppningsvis funkar det bättre för dig, men kan vara värt att ligga på.

https://www.swiss.com/gb/en/prepare/baggage/baggage-irregularities

Har vid stöld eller skada av mitt bagage 100 papp som maxbelopp i min Länsförsäkringarförsäkring. Medan försening där enbart ger 2.000/väska med tak på 10.000

Med Amex Platinum får man max 4000 kr efter 4 timmars bagageförseninh, och sedan max 4000 kr till efter 48 timmar Inga 20K där..
Efter varningar och kommentarer tänker jag inte skriva någonting på lösa grunder som mina svar tidigare varit.
Men som jag sa förut är ju allting förhandlingsbart.
Minns inte om jag använt Amex försäkring vid just försening (dock troligtvis) så skall inte uttala mig om det.

Vad TS kan få ut blir väl mycket en fråga om vad som är i behov för honom samt förhandlingsläge.
Sjukvårdskostnader har jag endast varit i behov av en gång och då togs det separat.
Nu var det enbart ett besök och läkaren och något recept, men det är väl just det som han är i behov av.

Efter varningar och kommentarer tänker jag inte skriva någonting på lösa grunder som mina svar tidigare varit.

haha men lugn nu. I meningen efter skriver du detta:

Men som jag sa förut är ju allting förhandlingsbart.

Du påstår alltså att försäkringsbeloppen är förhandlingsbara?

Baserat på alla posts från dig senaste dygnen så känns det väldigt mycket troll över det hela.

Toppen