Kollade google flights men det bokas upp så snabbt att datan blir inaktuell. Utgår från ARN och ska till AGP. Hemresan är på separat biljett så det är inga problem. Kollar för fullt nu men som du säger så finns inte så mycket.
Har nu lagt på med Eurowings efter ett antal timmar i telefonkö. För det första kan agenten inte boka om på andra flygbolag utanför Lufthansagruppen. För det andra kan agenten bara boka om till nytt flyg som ligger max 40h framåt i tiden. Det finns noll tillgänglighet 40h framåt från nu, så jag måste ringa igen imorgon för att kolla tillgänglighet för tisdag osv. Jag sa att jag tycker detta låter väldigt märkligt eftersom flighter nu snabbt bokas upp så innebär detta att tillgängligheten för tisdag, onsdag (som jag nu ser att det finns) förmodligen inte finns där om en eller två dagar då jag enligt dem ska ringa igen.
Vad ska jag göra? Är det bara att avvakta och försöka igen eller hur hade ni gjort? Mitt spår är att boka om via flygbolaget, men att boka om själv verkar allt mindre intressant nu då tillgängligheten snabbt försämras. Jag ser flighter som funkar för oss på onsdag t.ex. men frågan är om de finns kvar när de enligt agenten är bokningsbara. Jag trodde flygbolaget var tvungen att ordna med ett ersättningsflyg? Ska man ta sig ut till Arlanda istället och prata med dem? Suck
Vill bara säga att jag lider med dig, men jag har tyvärr ingen riktigt bra input att komma med.
Hade det varit jag skulle jag nog tagit mig ut till Arlanda i alla fall och försökt prata med någon på plats. Företrädesvis utan barn och packning om du har någon respektive eller annan som kan ha hand om barnen.
Hoppas att denna soppa får ett lyckligt slut!
Edit: Å andra sidan kanske den enda chansen att ni skulle komma med nåt annat flyg är att det finns något med kort varsel. Vilket talar för att barnen och packningen bör vara med. Hotell på Arlanda kanske du kan sälja in som ett äventyr? 3 timmar i en kö till Eurowings ingår..
Eurowings har inga interline avtal i reserveringssystemen som Expertflyer drar data ut. Det betyder att de inte kan boka om till annat än Eurowings och troligen Lufthansa gruppen som du fick info om. Det finns tydlig rättspraxis som bekräftar att de ska ersätta dig om du köper biljetter till annat bolag om de inte kan boka om dig. Hur bökigt det är att få ersättning vet jag ej, även SAS är inte enkla i detta fall.Tack.
Känns lite uppgivet just nu. Men jag försöker igen imorgon. Eventuellt åker jag till Arlanda, i så fall mest för att ha gjort allt man kan. Märkligt detta med max 40h framåt, i min värld borde flygbolaget försöka hitta snarast möjliga ersättningsflyg, oavsett om det råkar ligga mer än 40h framåt eller inte. Kommer inte släpa med mig barn och bagage på chans till Arlanda, utan i så fall åker jag själv för att fixa nya biljetter. Tog bara Eurowings istället för sas för att avgångstiden passade bättre. (13 istället för 06). Dyrköpt misstag. Aldrig mer. Eurowings har usel kundservice. Skräckexempel såhär långt. Ringde först två gånger och samtalet avslutades efter 30 min kötid helt abrupt. Ringde då ett annat nummer och kom fram efter 45 min, men den agenten kunde inte hjälpa till med ombokning och jag ombads ringa ett annat nummer (det ursprungliga). Ringde då igen och kom fram efter ca 1h. Kvinnan jag pratade med försökte flera gånger med att 'du kan begära full refund' varpå jag förklarade att det hjälper inte mig öht för att ta mig till min slutdestination. Sedan förklarade hon flertalet gånger att 'du kan boka vad du vill och betala själv och sedan yrka på ersättning via vårt webbformulär', samtidigt som hon sa att det finns inga garantier för detta, vi ersätter om det är en likvärdig flight etc etc. Litar inte en sekund på dem och vill att de ska omboka mig på första bästa flyg som tar mig till köpt destination. Vi får se hur det utvecklar sig.
Enligt EU lagen är jag rätt säker på att svaret är nej. Det där är en intern företagspolicy de satt.Ok. Tänker att jag testar att boka om via flygbolaget, men då med LH istället. Frånsett direktflygen så är det en av de bättre möjligheterna. Men kan Eurowings verkligen neka ombokning inom koncernen som ligger längre fram än 40h fram i tiden?
Jag har ngt liknande situation och har valt att boka självt och sedan dra de till tingsrätten. Tydligen kan jag göra det i Göteborg och inte behöver skicka det till Attunda då avgången är från Landvetter. De domar jag fått ut från Attunda tingsrätt är alla ställda mot Eurowings GmbH (Tyskland) och inte det bolaget med svenskt org.nummer (filial). Eurowings svarar inte på ngt meddelande jag skickat in och det har nu gått en månad ... så avvaktar inte längre. Agenten lade på när jag hänvisade till EU 261/2004 ... okey, sir. Have a nice day. Goodbye.Eurowings har inga interline avtal i reserveringssystemen som Expertflyer drar data ut. Det betyder att de inte kan boka om till annat än Eurowings och troligen Lufthansa gruppen som du fick info om. Det finns tydlig rättspraxis som bekräftar att de ska ersätta dig om du köper biljetter till annat bolag om de inte kan boka om dig. Hur bökigt det är att få ersättning vet jag ej, även SAS är inte enkla i detta fall.