Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jo, det kanske är så de tänkt. Det leder återigen till frågan varför SAS piloter skulle acceptera det?

Det ser ju annars ut som att det verkliga problemet inte är lönerna utan att SAS inte klarar av att utnyttja personalen. Före pandemin låg de på under 700 blocktimmar/år.

Hur fungerar dansk arbetsmarknadslagstiftning här?
Avtalet mellan SPG och SAS har löpt ut.
Kan piloten solika bli avskedad om denne tackar nej till det fackliga avtalet SAS Crew Services A/S har med FPU?

På SAS Connect jobbar förövrigt alla piloter 5-4-5-4-5-4.
 

Fredrik

Medlem
Hur fungerar dansk arbetsmarknadslagstiftning här?
Avtalet mellan SPG och SAS har löpt ut.
Kan piloten solika bli avskedad om denne tackar nej till det fackliga avtalet SAS Crew Services A/S har med FPU?

På SAS Connect jobbar förövrigt alla piloter 5-4-5-4-5-4.

Den centrala frågan är om det är arbetsbrist i SAS om företaget expanderar dotterbolag för att ta över moderbolagets verksamhet.

Angående arbetstid så verkar det ju ännu mer tydligt då att det är SAS så kallade flexibla schema som är problemet för företaget.
 

intuition

Medlem
Jo, det kanske är så de tänkt. Det leder återigen till frågan varför SAS piloter skulle acceptera det?

Det ser ju annars ut som att det verkliga problemet inte är lönerna utan att SAS inte klarar av att utnyttja personalen. Före pandemin låg de på under 700 blocktimmar/år.
Det är en intressant fråga.

Jag har ingen insyn, bara gissningar. Är det pga av ägardirektiven där CPH är hub medan stora delar av piloterna har ett annat "tjänsteställe" (motsv.) och deadheading är mycket mer omfattande än i andra bolag?
Är det pga snåriga regler om arbetstider i lokala avtal som gör att det inte går att schemalägga med samma effektivitet?
Är det i själva schemaläggningen, antingen att man inte har kompetens eller att man har direktiv att inte nyttja max?
Eller.... ?
 

Tomas E

Medlem
De arbetar 190 dagar om året mot vanligt folk som arbetar 250 dagar.
Ska vi vara lite mer korrekta arbetar vanligt folk högst 228 dagar under 2022. Det är siffran man får om man tar bort röda dagar och fem veckors lagstadgad semester. 2022 är ett ”arbetsgivarvänligt år” med jul och nyår på helgen, så några dagar mindre är normalt. Och länge semester + ytterligare lediga dagar förekommer.
 

palmen

Moderator
Är inte tanken att de ska få lägre löner? Åldersstrukturen i SAS är väl sån att många hör till seniora lönenivån som dessutom är högre än vad avtalet för seniora nivån ger i SAS Connect? Eller har jag fått detta om bakfoten?
Börjar du på nytt bolag får du högst troligt inte ta med fin senioritet från annat bolag. Så hela flygbranschen funkar och därför vill inte piloter byta jobb när de kommit högre upp på stegen. Finns säkert undantag, men så det oftast funkar.
 
Börjar du på nytt bolag får du högst troligt inte ta med fin senioritet från annat bolag. Så hela flygbranschen funkar och därför vill inte piloter byta jobb när de kommit högre upp på stegen. Finns säkert undantag, men så det oftast funkar.

Det normala är att man går in som ny styrman på lägsta lönenivå om byter arbetsgivare, tex uppsagd från SAS och börjar flyga åt Norwegian eller Eurowings
 

mha321

Medlem
Jo, det kanske är så de tänkt. Det leder återigen till frågan varför SAS piloter skulle acceptera det?

Det ser ju annars ut som att det verkliga problemet inte är lönerna utan att SAS inte klarar av att utnyttja personalen. Före pandemin låg de på under 700 blocktimmar/år.
Frågan är som alltid, är det så enkelt. Får sas verkligen schemalägga precis hur de vill inom ramen för vad lagen säger som max, eller finns det andra saker i avtalet som reglerar precis vad de får göra där? Jag tycker det har hintats under tidigare strejker att det finns andra begränsningar där, men vad jag vet så har det (liksom det mesta andra i avtalen) aldrig publicerats varken gör eller emot det påståendet?
 

Jockepocke

Medlem
Betänk dock att sas mekaniker har lagt varsel om sympatistrejk. Är det sas eller är det sas ground services? Med andra ord, är det risk att mekanikernas strejk påverkar även Connect?

Ja, det drabbar SZS likväl som SAS. Flymekanikere varsler sympatistrejke mod SAS: Det kan blive et 'kæmpe tilbageslag' for SAS | Indland | DR

Strejken er sat til at begynde tidligst den 5. juli og kommer til at ramme moderselskabet SAS og datterselskabet SAS Connect, der flyver mange ruter i Danmark.
 
Toppen