Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Fredrik

Medlem
Hur många timmar jobbar en SAS pilot? Det var min ursprungliga frågeställning. Detta då det alltid är höjt i dunkel och det försöks viftas bort, ex genom att hänvisa till arbetsdagar och andra bolag.

Eller genom att jämföra med andra branscher, eller hur? Det är jämförelser med andra bolag som säger oss ifall SAS villkor är rimliga eller inte. Inte jämförelser med prekariatet som hänger här.

Har du någon länk till dina 100 flygtimmar per månad? Borde bli 1 200 h per år.

Om jag inte missminner mig fel var det 999 h per år tidigare men har sänkts till 900 h. Se länkad lagtext;

Lag (2005:426) om arbetstid m.m. för flygpersonal inom civilflyget Svensk författningssamling 2005:2005:426 t.o.m. SFS 2014:740 - Riksdagen

Det är, precis som det står i lagen, 900 timmar per år och det ska fördelas jämnt över året. Du måste dessutom ta hänsyn till vad EASA förordat. 100 timmar per 28 dagar med mera.

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2014:028:0017:0029:SV:PDF
 

palmen

Moderator
Hur många arbetsdagar har en Ryanairpilot?

Det är också det där med "om jag inte missminner mig". Det vore bra om vi diskuterade fakta och inte vaga ihågkomster.
Ryanair piloter jobbar 5 dagar ledig 4 om jag kommer ihåg rätt, rinse and repeat. Det blir typ 202 dagar per år de arbetar, dvs ingen större skillnad mot SAS. Sen tillkommer väl lite semester på det också så vad det faktiska antalet dagar blir låter jag vara osagt.
 

varva77

Medlem
Det är inte säkert att det blir så - det finns många olika sätt att hantera den typen av fordringar i en rekonstruktion. När BRA försattes i rekonstruktion ifjol så ställde bolaget in all trafik under lång tid och de som hade köpt biljetter fick inte tillbaka några pengar av bolaget i rekonstruktionen överhuvudtaget. Däremot fick alla som köpt biljetter istället behålla värdet av biljetten som en framtida fordran att användas för biljettköp när rekonstruktionen var klar. Jag trodde ju aldrig på det där men det vart faktiskt så. Värdet av biljetten fanns kvar och det gick bra att köpa en biljett för pengarna när trafiken sakta startades upp igen.
Ja, frågan är om man som Eurobonusmedlem eller passagerare kommer att märka så mycket öht. Tror det är svårt att jämföra med pandemitiden då det inte (knappt) gick några flyg öht och marknaden var helt ur slag på alla sätt. Norwegian frös väl uttag (eller var det både och?) av sina poäng så något sådant är väl inte omöjligt. Nedskrivning vore onekligen en intressant lösning. Bokade awardresor vore ju inte snyggt ur goodwillsynpunkt att boka av om planen är att leva kvar men det är väl tyvärr kanske mer önsketänkande från personlig synvinkel.
 

palmen

Moderator
Danska flygfackförbundet FPU som har pilotavtal med SAS Connect har på sin sajt en jämförelse av hur mycket piloter i SAS Connect respektive SAS Scandinavia arbetar och lönetrappan från ny styrman till slutlön som kapten.
Slutlönen per månad för en kapten i SAS Connect är omräknat till svensk valuta 127 000 kr/månad och slutlönen för en kapten i Scandinavia är 145 000 kr/månad. Med tanke på att medelåldern för SAS piloter i SPG är 59 år bör en stor del av SPG medlemmar befinna sig på högsta lönenivån.

Nyhedsbrev maj - FPU - Flyvebranchens Personale Union
Väldigt intressant att läsa detta, både för kabin och piloter. FPU har ju helt klart bra avtal för sin flygande besättning och jag skulle inte bli förvånad om all flygande personal kommer försökas att flytta in i detta. Att som kabinbesättning få 25.000 DKK vid lönestege 1 (antar detta är inångslönen) är ju allt annat än en låg lön då det inte krävs någon speciell utbildning för att kunna få ett sådant jobb (sen måste man självklart ha utbildning för planen man ska flyga). En styrman går in på ca 40k DKK i månadslön och har då en dyr och krävande utbildning bakom sig för att bli pilot.
 

apknug

Medlem
Ryanair piloter jobbar 5 dagar ledig 4 om jag kommer ihåg rätt, rinse and repeat. Det blir typ 202 dagar per år de arbetar, dvs ingen större skillnad mot SAS. Sen tillkommer väl lite semester på det också så vad det faktiska antalet dagar blir låter jag vara osagt.
Och flygtid / "arbetstid" jmf med SAS är fortfarande osagt.
 

Fredrik

Medlem
Ryanair piloter jobbar 5 dagar ledig 4 om jag kommer ihåg rätt, rinse and repeat. Det blir typ 202 dagar per år de arbetar, dvs ingen större skillnad mot SAS. Sen tillkommer väl lite semester på det också så vad det faktiska antalet dagar blir låter jag vara osagt.

Helt rätt. Jämförelsen med SAS ser ju ut att vara ungefär samma. Däremot kan jag för egen del påpeka att om du vet att du har 5 dagar jobb och 4 dagar ledigt i "all evighet" går det att planera sitt privatliv. SAS flexibla månadsscheman gör sånt mycket svårare.

Ryanair är inte kända för sin goda personalpolitik så det är sånt här som får mig att börja undra över narrativet. Vad är det SAS piloter har som är så mycket bättre än Ryanairs piloter? Det är t.om. tveksamt om lönerna är så mycket bättre (bortsett från SAS alla äldsta piloter).
 

palmen

Moderator
Och flygtid / "arbetstid" jmf med SAS är fortfarande osagt.
De gör 2 eller 4 flighter per dag, antingen jobbar man typ 6-15 eller 15-24 (exakt tid kan skilja en del men är en liten riktlinje) beroende på om man jobbar morgon eller kväll (vilket kan skifta mellan veckorna). Flyger de kortare flighter inom europa gör de 4 flighter, flyger de till södra europa gör de 2 flighter per dag.
 

palmen

Moderator
Helt rätt. Jämförelsen med SAS ser ju ut att vara ungefär samma. Däremot kan jag för egen del påpeka att om du vet att du har 5 dagar jobb och 4 dagar ledigt i "all evighet" går det att planera sitt privatliv. SAS flexibla månadsscheman gör sånt mycket svårare.

Ryanair är inte kända för sin goda personalpolitik så det är sånt här som får mig att börja undra över narrativet. Vad är det SAS piloter har som är så mycket bättre än Ryanairs piloter? Det är t.om. tveksamt om lönerna är så mycket bättre (bortsett från SAS alla äldsta piloter).
Ja det är därför många piloter trivs bra på Ryanair och Norwegian (som har liknande schema) tycker det är bra då de kan planera sitt privata liv långt fram i tiden. Med Ryanair finns ju dock risken att man blir flyttad till ett annat land och en annan bas för att fortsätta flyga med dom.

SAS piloter har ju en extremt trygg anställning jämfört med Ryanair, det är ju den största skillnaden och företaget betalar allt man behöver typ. På Ryanair får du betala din egna type rating eller typ binda upp dig på långa kontrakt. Hade jag varit pilot hade jag hellre jobbat på SAS än hos Ryanair, men därmed inte sagt att det skulle vara dåligt hos Ryanair som pilot om man bara tittar på lön och schema mm.
 
Toppen