Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

apknug

Medlem
Eller genom att jämföra med andra branscher, eller hur? Det är jämförelser med andra bolag som säger oss ifall SAS villkor är rimliga eller inte. Inte jämförelser med prekariatet som hänger här.



Det är, precis som det står i lagen, 900 timmar per år och det ska fördelas jämnt över året. Du måste dessutom ta hänsyn till vad EASA förordat. 100 timmar per 28 dagar med mera.

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2014:028:0017:0029:SV:PDF

Nä jämföra är bara dumt, då kan det visa sig att villkoren är "anomaliska".


Japp fördelar man 900h jämt över året blir det 75 h per månad eller 69 h per 28 dagars period.

Fast det ser "sämre" ut då är det bäst att betona 100h. Lika som maximal schemalagd arbetstid. Vi jobbar 47h i veckan! Fast det egentligen är maximal schemalagd arbetstid och årsarbetstiden är okänd.
 

apknug

Medlem
De gör 2 eller 4 flighter per dag, antingen jobbar man typ 6-15 eller 15-24 (exakt tid kan skilja en del men är en liten riktlinje) beroende på om man jobbar morgon eller kväll (vilket kan skifta mellan veckorna). Flyger de kortare flighter inom europa gör de 4 flighter, flyger de till södra europa gör de 2 flighter per dag.
Kan man estimera att det blir uppåt 900h flygtid och det dubbla 1 800h itjänstgöringstimmar på ett kalenderår?
 

Fredrik

Medlem
Nä jämföra är bara dumt, då kan det visa sig att villkoren är "anomaliska".


Japp fördelar man 900h jämt över året blir det 75 h per månad eller 69 h per 28 dagars period.

Fast det ser "sämre" ut då är det bäst att betona 100h. Lika som maximal schemalagd arbetstid. Vi jobbar 47h i veckan! Fast det egentligen är maximal schemalagd arbetstid och årsarbetstiden är okänd.

Ditt inlägg är ganska rörigt.

Vi tar det en gång för alla.

Jämförelser bör ske med andra piloters villkor. Det är ointressant att de tjänar bättre än vad Businessclass medlemmar gör utan vad som är intressant är SAS pilotlöner jämför med tex Ryanairs pilotlöner.

Arbetstider är reglerade i lag och förordning. Återigen, det är ointressant vad som gäller för Businessclass medlemmar utan vad som är intressant är vad som gäller för piloter på såväl SAS som Ryanair.

Om du kan lyfta blicken över svensk avundsjuka kan du säkert hitta legitima problem med hur arbetstiden fördelas på SAS jämfört med andra flygbolag. Jämförelser med IT-branschen eller fastighetsbranschen är irrelevanta.
 

Fredrik

Medlem
Kan man estimera att det blir uppåt 900h flygtid och det dubbla 1 800h itjänstgöringstimmar på ett kalenderår?

Det är klart du kan det.

Ryanairs piloter jobbar färre än 200 dagar per år. SAS piloter jobbar 190 dagar per år. Vem är ansvarig för att SAS inte får ut max?
 
Jag tolkar det som att SPG skräckscenario om de går ut i strejk är att SAS Crew Services A/S ska bemanna flygplanen i Scandinavia.
SAS Crew Services A/S kommer förmodligen teckna fackligt avtal med FPU istället.
Då är SPG history.
Flygfacket FPU har fackliga avtal med bla Sun Class(Vings flygbolag), Norwegian, Maersk Air Cargo, DAT Danish Air Transport , SAS Connect, SAS Link
 

Fredrik

Medlem
Jag tolkar det som att SPG skräckscenario om de går ut i strejk är att SAS Crew Services A/S ska bemanna flygplanen i Scandinavia.
SAS Crew Services A/S kommer förmodligen teckna fackligt avtal med FPU istället.
Flygfacket FPU har fackliga avtal med bla Sun Class(Vings flygbolag), Norwegian, Maersk Air Cargo, DAT Danish Air Transport , SAS Connect, SAS Link

Sen ska de rekrytera samma piloter igen fast till samma löner. Det är något som inte stämmer här.
 

adhoc76

Medlem
Sen ska de rekrytera samma piloter igen fast till samma löner. Det är något som inte stämmer här.

Är inte tanken att de ska få lägre löner? Åldersstrukturen i SAS är väl sån att många hör till seniora lönenivån som dessutom är högre än vad avtalet för seniora nivån ger i SAS Connect? Eller har jag fått detta om bakfoten?
 

Fredrik

Medlem
Ja.. SPG stämmer inte.. bästa för alla parter om de försvinner in i historiens socialistdimmor

De flesta socialisterna verkar ju hänga här och gnälla på en yrkesgrupp som har det bättre än dem.

SAS klarar inte att skapa ett schema som får ut max av sina piloter. Det är spännande att Ryanair och Norwegian lyckas få ut mer tid med 5/4-scheman men SAS som försöker vara überflexibla hamnar klart lägre, tycker du inte?
 

Fredrik

Medlem
Är inte tanken att de ska få lägre löner? Åldersstrukturen i SAS är väl sån att många hör till seniora lönenivån som dessutom är högre än vad avtalet för seniora nivån ger i SAS Connect? Eller har jag fått detta om bakfoten?

Jo, det kanske är så de tänkt. Det leder återigen till frågan varför SAS piloter skulle acceptera det?

Det ser ju annars ut som att det verkliga problemet inte är lönerna utan att SAS inte klarar av att utnyttja personalen. Före pandemin låg de på under 700 blocktimmar/år.
 
Toppen