Senaste nytt

SAS ställer in 4000 flighter under maj-aug 2022 (ca 5% av flighterna)

Främsta (enda?) anledningen att ta LCC brukar vara att de har direktlinjer till vissa ställen ditt SAS inte flyger.

Priset med LCC är ju också en stor faktor.
Exempelvis SAS 2300kr enkel resa MMX-ARN när RyanAir tog 75kr.

Även jag som har svårt för lågprisflyg har svårt att de den stora uppsidan med SAS i detta fall.

Även jag som har svårt för lågprisflyg har svårt att de den stora uppsidan med SAS i detta fall.

Den enda uppsidan är väl att det ofta är bättre tider, och/eller fler att välja på. Det är inte alltid så, men ganska ofta. Och en eller ett par sparade/fakturerade timmar äter snabbt upp den skillnaden.

Den enda uppsidan är väl att det ofta är bättre tider, och/eller fler att välja på. Det är inte alltid så, men ganska ofta. Och en eller ett par sparade/fakturerade timmar äter snabbt upp den skillnaden.

Ja, om man kan fakturera sån tid är det ju bra. Men det är ju långt ifrån alla som dels reser i tjänsten eller dels har timmar att fakturera. Vi är ju inte alla konsulter.

I fallet ovan fyllde Ryan gapet mellan SAS avgångar på morgonen så det funkade alldeles utmärkt för att ta sig till Stockholm på kort varsel. Men ja, det är ju bara en avgång på morgonen jämfört med SAS två.

Ja, om man kan fakturera sån tid är det ju bra. Men det är ju långt ifrån alla som dels reser i tjänsten eller dels har timmar att fakturera. Vi är ju inte alla konsulter.

Även för den som inte direkt fakturerar sin tid blir det ju en fråga om en besparing/kostnad, även om den inte syns direkt på en faktura. Förutsatt då såklart att man inte 100% fullt ut kan jobba medans man väntar - kan man det så blir det ju ingen extra kostnad (förutom eventuella övertider och traktamenten om sådant skulle finnas och påverkas då).

Och för den som fakturerar är det snarare det faktum att man inte man fakturera den som ställer till det. Inte många kunder som låter sina konsulter fakturera tiden säg från 18-22 för att de ska matcha in ett billigare flyg..

Då åker man från CPH eller AGH, alternativt tar tåget!

Då åker man från CPH eller AGH, alternativt tar tåget!

Köpenhamn tog nästan 4K. AGH visst, men det är ändå 12 mil från där jag befann mig.

Tåget hade kunnat vara ett alternativ, men det var ett möte som dök upp när jag blivit försenad ett dygn pga snöstorm. Så det var Ryan eller köra vid 03 som gällde.

Köpenhamn tog nästan 4K. AGH visst, men det är ändå 12 mil från där jag befann mig.

Tåget hade kunnat vara ett alternativ, men det var ett möte som dök upp när jag blivit försenad ett dygn pga snöstorm. Så det var Ryan eller köra vid 03 som gällde.
Låter som du kan bli förlåten ;) men gör det inte till en dålig vana

Låter som du kan bli förlåten ;) men gör det inte till en dålig vana

Gud nä. Jag gör vad jag kan just nu för att undvika Easyjet från Köpenhamn på en tur till Berlin. De vanliga misstänkta ska ha 6000 tor om man vill komma med någon av morgonavgångarna. Funderar till och med på om det är vettigt att köra bil till Berlin istället.

Exakt så är det.
Ryan och de andra har ju oftast jättedåliga tider och är väldigt opålitliga. Skulle aldrig boka dem i tjänsten. Hej
Upplever att avgångstiderna har förbättrats markant sedan Ryanair öppnade bas på Arlanda, visserligen är turtätheten inte anpassad för affärsresenärer men pålitligheten är betydligt bättre än SAS. Mycket sällan som flygningar ställs in eller schemaändras.

Upplever att avgångstiderna har förbättrats markant sedan Ryanair öppnade bas på Arlanda, visserligen är turtätheten inte anpassad för affärsresenärer men pålitligheten är betydligt bättre än SAS. Mycket sällan som flygningar ställs in eller schemaändras.

Jag har ärligt talat inte ens tittat på vad tiderna var när de bara flög från Nyköping, då det var helt ointressant för mig...

Intressant kommentar om pålitligheten. Jag undrar vad det kommer sig av.

Dels verkar de ha tagit till ett gammalt sas trick? Ryan på arn-mmx tar enligt schemat 1:20 och sas tar 1:10. Samma tid för alla avgångar idag iaf, både cr9 och A320neo för sas och 737MAX för Ryan. Det kan knappast vara skillnad på hastigheten på planen då. Är det "vi flyger långsammare för att spara soppa" eller helt enkelt att man lagt in mer marginal för att inte vara sen?

Men det kan knappast handla om bara det?

Toppen