Senaste nytt

SAS ställer in 4000 flighter under maj-aug 2022 (ca 5% av flighterna)

Davvelavve

Medlem
Ska jag flyga i Europa så kan man lika väl flyga med något LCC om priset är största variabeln. Sas go light är ju som att flyga med ett LCC ändå.
 

011430121

Medlem
Har SAS börjat att meddelat vilka avgångar som ingår i dessa 4000, eller väntar man till 30 dagar före avgång för då skall schemat för besättningen läggas.
 

mha321

Medlem
Ska jag flyga i Europa så kan man lika väl flyga med något LCC om priset är största variabeln. Sas go light är ju som att flyga med ett LCC ändå.
Nu är nu inte sas direkt ensamma om att ställa in. Även lcc har ju liknande problem.
Men utan lounge o fast track…
På Arlanda kan man lösa det med Amex platinum. Lounge löses väl på de flesta ställen på samma sätt, men det är väl lite svårare med FastTrack på många?
Får man ju inte med SAS heller :)
Flyger du tillräckligt får du det på hemmaplan åtminstone. Och på ganska många men långt ifrån alla ställen runt om i Europa.
 

plover

Medlem
Gissar att de väntar in i det sista, sedan har ju bolaget pågående strategi och finansieringsdiskussioner också som inte kan dra ut på tiden, så skall bli intressant att se när ombokningarna landar i mejlen. LCC är ingenting för mig, men noterar att mina yngre kollegor inte har samma faibless för
SAS som varumärke, de går huvudsakligen på pris.
 

airac

Medlem
Flyger du tillräckligt får du det på hemmaplan åtminstone. Och på ganska många men långt ifrån alla ställen runt om i Europa.
Fasttrack går ofta att köpa till omkring 10-15 euro, så det äter nog inte upp ens hälften av besparingen på SAS biljetten.

Jag tittar också fundersamt på SAS sin prissättning på mina ruter. Jag känner ingen arbetsgivare (med policy som tillåter) eller vanlig människa som skulle välja SAS framför alternativen. Jag undrar vilket kundsegment köper, för de har uppenbarligen efterfrågan men statuskära bc medlemmar fyller inga plan…
 

mha321

Medlem
Fasttrack går ofta att köpa till omkring 10-15 euro, så det äter nog inte upp ens hälften av besparingen på SAS biljetten.

Jag tittar också fundersamt på SAS sin prissättning på mina ruter. Jag känner ingen arbetsgivare (med policy som tillåter) eller vanlig människa som skulle välja SAS framför alternativen. Jag undrar vilket kundsegment köper, för de har uppenbarligen efterfrågan men statuskära bc medlemmar fyller inga plan…
Absolut, det går att köpa till mycket och skillnaden är ofta större än det. Lite krångel osv. Jag kan se poängen I att boka icke-light för att det helt enkelt är enklare och man behöver inte hålla reda på det. Men Go Light är inte en speciellt prisvärd produkt i sig.

Men sedan är det väl också det som är sas provlem. De kan inte leverera en prisvärd lcc produkt med sin kostnadsbas. Men de måste ha en lcc produkt för att öht synas på jämförelsesiter.

Egentligen är det väl just ovana resenärer som borde välja sas och inte tvärt om. Så att de tex slipper "du glömde checka in online-avgiften" och sådant, eftersom det är tjänster som alltid ingår hos sas. Vi frekventa resenärer gör inte de misstagen och borde därmed få större vinst med att välja "riktig lcc".
 
Fasttrack går ofta att köpa till omkring 10-15 euro, så det äter nog inte upp ens hälften av besparingen på SAS biljetten.

Jag tittar också fundersamt på SAS sin prissättning på mina ruter. Jag känner ingen arbetsgivare (med policy som tillåter) eller vanlig människa som skulle välja SAS framför alternativen. Jag undrar vilket kundsegment köper, för de har uppenbarligen efterfrågan men statuskära bc medlemmar fyller inga plan…

Jag känner inte till någon som skulle boka LCC, typ Ryan eller motsvarande, på tjänsteresa.
Kutym är väl snarare att man bokar eko biljett med renommerat bolag?
 
Toppen