Senator
Moderator
Tror du att ett positivt PCR-test från en aktör likt vaccina.se som utfärdar reseintyg duger? Eller måste det vara ett intyg som eHälsomyndigheten godkänner?
Det finns bara en väg att få intyg från eHälsomyndigheten och det beskriver jag ovan.
I ditt fall är det inte eHälsomyndigheten som skall ”godkänna” men det land du reser in i. Principiellt borde din husläkare kunna utfärda ett manuellt om det finns baserat på testet från Vaccina. Om han/hon är villig att göra det är en annan sak. Min vårdcentral var inte.
För min del är det bara USA det spelar någon roll nu, men Antigentest kostar bara 295kr och beviset gäller bara i 90 dagar. Jag hade tittat på vilka länder du skall åka till närmaste 90-180 dagar. Vi skall till Dubai i mars och där kräver man PCR oavsett. Den största fördelen med ett bevis är väl om man skall åka inom två veckor till länder med PCR test krav.
Om du inte går via regionen så blir det oavsett en manual process. Du kan kolla med Vaccina om dom utfärdar sådant bevis. Jag antar mot en kostnad i så fall.