Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mindre än 10 dagar tills avtalet löper ut nästa fredag 1 april, och inget strejkvarsel ännu?
Det har generellt varit rätt tyst med nyheter om detta, väl? Jag kan bara hitta ett allmänt hållet uttalande från pilotfacket i samband med att SAS Forward-planen presenterade för en månad sedan: Svensk Pilotförening om SAS sparpaket: Vi kommer att agera
Jag kan inte påminna mig att jag sett något utspel om krav eller nyheter om pågående förhandlingar sedan dess, och hittar heller inget när jag googlar.

Kan förklaringen vara att SAS ännu inte är helt på det klara med vilket avtal de kan överleva med, eftersom detaljerna i SAS Forward inte är klara än? Förra gången blev det ju ett treårsavtal.

Last edited:
Mindre än 10 dagar tills avtalet löper ut nästa fredag 1 april, och inget strejkvarsel ännu?

Kan förklaringen vara att SAS ännu inte är helt på det klara med vilket avtal de kan överleva med, eftersom detaljerna i SAS Forward inte är klara än? Förra gången blev det ju ett treårsavtal.
SAS/pilotfacket brukar vänta tills jag ska flyga med dem så blir väl strejk i slutet av maj….:cool:

Jag tycker att BC inte ska spekulera om/när det blir strejk hos SAS
Diskutera när det eventuellt ligger ett strejkvarsel på bordet!
Ja, fast som medveten resenär är det bra att ha koll på datum när eventuella konflikter skulle kunna uppstå så att man kan boka ett bolag som inte har strejkrisk ifall det är en viktig resa. Gäller naturligtvis alla bolag och inte bara SAS.

Jag ser att från 8 maj och framåt trafikeras alla avgångar från Luleå med SAS Connect, är det då SAS räknar med att en ev strejk kan uppstå? Eller ska SAS Main helt plötsligt sluta flyga inrikes? Vad blir i så fall kvar till dem?

Hur enkelt kan SAS byta mellan bolag, t ex att det annonseras SAS Connect i bokningssystemet, men att SAS närmare inpå byter till SAS Main? För kunderna har det ju ingen betydelse formellt så länge det är SAS produkt, men kanske avtalsmässigt mellan personal och bolag?

Toppen