Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Så lönenivå gör att folk ska behandlas olika, är det så du menar? Nu är väl den stora punkten här att de står upp för sina uppsagda kollegor, inte att de ska ha luftigare schema och fetare lön. Lite skillnad faktiskt.
Man kan ju också lägga in i detta att pilotfacket verkar vara väldigt dåliga förhandlare. Kämpa i förhandlingsrummet och gå inte ut i media och hota motparten redan en månad innan. Många andra fackförbund och grupper på arbetsmarknaden är betydligt bättre på detta, och har också lyckats få igenom sina krav.

Man kan ju också lägga in i detta att pilotfacket verkar vara väldigt dåliga förhandlare. Kämpa i förhandlingsrummet och gå inte ut i media och hota motparten redan en månad innan. Många andra fackförbund och grupper på arbetsmarknaden är betydligt bättre på detta, och har också lyckats få igenom sina krav.
Dessutom gör pilotfacket överenskommelser som tydligen är tillräckligt bra för att sluta strejka, men som ändå slutar med att de vill strejka igen ett par år senare. Märkligt.

Så lönenivå gör att folk ska behandlas olika, är det så du menar? Nu är väl den stora punkten här att de står upp för sina uppsagda kollegor, inte att de ska ha luftigare schema och fetare lön. Lite skillnad faktiskt.
Jag kan förstå hur du tänker. Arbetsrätten mm är naturligtvis giltig för alla, oavsett lönenivå.

Problemet är att strejkvapnet i hög utsträckning har blivit ett PR-jippo. Det handlar mer om att sätta motparten i dålig dager i allmänhetens ögon, mindre om att tvinga fram en förhandling genom hot om strejk som åsamkar ekonomiskt lidande för motparten. Det har blivit extra viktigt när man strejkar i branscher som i första hand drabbar tredje man. Därför blir frågan om "sympati" intressant, och det var i den frågan som flera nämnde att de kände väldigt lite sympatier för olika grupper inom sas som strejkar eller utför olagliga aktioner.

Folk kan sympatisera med strejkrätten och argumenten men ändå tycka att "vad är det här för korrupt U-land" när det är kaos på flygplatsen och man inte kan få ut sina väskor, som ligger travade i meterhöga staplar i ett rum som ingen får komma in i.

Där har då arbetstagarorgansiationerna inom SAS börjat inse att det gäller att marknadsmässigt framstå som oskyldiga och att det är arbetsgivarens fel att familjen Svensson inte kommer fram till mormors födelsedag. Och det har rätt många här börjat genomskåda.

Om arbetstagarna inom SAS vill ha allmänhetens sympati, bör man först sluta med inställningen att farbror staten ska täcka alla förluster i all evighet. Ta ansvar för att vara med och skapa ett lönsamt bolag. Eller låt bli och ta då istället konsekvenserna av ett olönsamt bolag. Men envisas inte med att kostnadsstrukturen ska bibehållas och att någon annan alltid ska betala för det.

Har en bokning till Dublin i påsk, fick en tidtabellsändring idag (samma tid som innan) men det är nu Air Baltic som flyger istället för SAS.

Fler som fått något liknande inför påsken?

"Varsel om stridsåtgärder måste lämnas till motparten och till den statliga myndigheten Medlingsinstitutet (MI) senast sju arbetsdagar innan de är tänkta att träda i kraft." läser jag på näringsliv.se.

Så om 1 vecka är det 1 vecka kvar till strejken. Kan omöjligen tänka mig någon annan utgång. När varslet kommer är det dags att starta en separat tråd för 2022-strejken.

"Varsel om stridsåtgärder måste lämnas till motparten och till den statliga myndigheten Medlingsinstitutet (MI) senast sju arbetsdagar innan de är tänkta att träda i kraft." läser jag på näringsliv.se.

Så om 1 vecka är det 1 vecka kvar till strejken. Kan omöjligen tänka mig någon annan utgång. När varslet kommer är det dags att starta en separat tråd för 2022-strejken.

Fast det är väl inte sagt något specifikt datum? Om avtalet går ut 31 mars så innebär det inte på automatik att det blir strejk 1 april. Befintligt avtal kan förlängas tillfälligt om parterna fortsätter att förhandla om ett nytt.

Fast det är väl inte sagt något specifikt datum? Om avtalet går ut 31 mars så innebär det inte på automatik att det blir strejk 1 april. Befintligt avtal kan förlängas tillfälligt om parterna fortsätter att förhandla om ett nytt.
Exakt, om de väntar en dryg vecka till kan den ju börja i påskveckan, då det är mer privatresenärer och mindre jobbresenärer? De vill väl orsaka så mycket problem som möjligt för resenärerna, och helst de som reser privat? Eller har jag missat något i pilotfackets inställning till SAS kunder?

Aha. Så kan det mycket väl vara.

Exakt, om de väntar en dryg vecka till kan den ju börja i påskveckan, då det är mer privatresenärer och mindre jobbresenärer? De vill väl orsaka så mycket problem som möjligt för resenärerna, och helst de som reser privat? Eller har jag missat något i pilotfackets inställning till SAS kunder?

Låter rimligt. Utgår också från att piloterna försöker ge maximal skada för många personer och göra sitt yttersta för att få bolaget att gå i konkurs hellre än att gå med på marknadsmässiga villkor.

Å vad jag hoppas på att SAS ledning har lyckats att planera om och expandera Connect och Link så att bolaget kan överleva så länge att de SAS piloter som vill kan strejka tills deras strejkkassa är slut.

Utgår också från att piloterna försöker ge maximal skada för många personer och göra sitt yttersta för att få bolaget att gå i konkurs hellre än att gå med på marknadsmässiga villkor.
Fast då har vi nog ändå lite olika tolkning: jag har intrycket att pilotfacket genuint tror att SAS aldrig kan gå i konkurs, och att de svenska och danska skattebetalarna alltid kommer att täcka upp förluster. Tänker man så leder dyra stridsåtgärder mest till problem för SAS företagsledning (sedan länge pilotfackets hatobjekt nummer 1), som framstår i dålig dager mot ägarna, och inte till att SAS riskerar konkurs. Och i pilotfackets värld kommer väl de som idag reser med SAS alltid att resa med SAS, oavsett pris, service, tillförlitlighet, flygfrekvens o.s.v.?

Toppen