Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hur snabbt återupptas pausade inrikeslinjer? Jag behöver flyga UME-ARN minst en gång i veckan och nu har SAS dragit ned på morgonavgångarna. Jag är övertygad om att de kommer tillbaka, men vet nån hur snabbt sånt går? Anta att vi slopar restriktioner den 9 feb...

Efterfrågan dog i december, det handlar inte bara om restriktioner. SAS egna utlåtande är från april:
Uppgifter: SAS minskar trafiken på grund av restriktioner

”Vi planerar att öka trafiken från april och framåt i samma takt som tidigare”, säger Simon Pauck Hansen.
Tittar man på hur några siffror utvecklades i december jämfört med oktober och november såg det inte så bra ut för SAS, eftersom alla relevanta mått gick ner (siffror för SAS inkl charter):

Betalda passagerarkilometer (RPK), miljoner: 1547 okt / 1495 nov / 1373 dec
Kabinfaktor: 61,6% / 61,0% / 57,0%
Passageraryield (intäkter per RPK): 1,11 kr / 1,06 kr / 0,89 kr
Intäkter per säteskilometer (PASK): 0,67 kr / 0,64 kr / 0,50 kr

Det måste vara väldigt bekymmersamt att få ett fall i PASK på ca 25% på två månader när man inte kommit tillbaka till nollresultat än, så jag blir inte förvånad om SAS är försiktiga med att öka trafiken (ASK) tills de är säkra på att de samtidigt kan öka kabinfaktorn och PASK.

7 feb släpps trafiksiffror för januari, men det skulle förvåna mig om de ser så väldigt mycket bättre ut än decembersiffrorna. SAS har förhoppningsvis tillgång till mer framåtblickande siffror i form av bokningsläge.

Tack Senator och Tomas E.

Får bli snortidiga flighten, eller sovmorgon och Norwegian, tills affärsresandet är på bättre volymer och flighterna återupptas. Eller tåg!

Jag har precis fyllt i en Einreiseanmeldung till Tyskland och jag är trippelvaccinerad. Eftersom Sverige klassas som högriskområde så står det att jag ska sitta i karantän i 10 dagar efter inresa. Stämmer detta eller har jag missat något?

Toppen