Jag har funderat på detta en del under längre tid, och min teori är att detta är främst ett SAS och Sverige problem. Häng med i mitt resonemang.
Det råder väl ingen tvekan om att samarbete SAS och AMEX i Sverige har varit gynnsamt för båda. Detta samarbete finns inte i Danmark och i mindre utsträckning i Norge via DNB-kort. Trots att den svenska befolkningen är ungefär dubbla av både Norges och Danmark så är inte flygtrafiken i Sverige den viktigaste marknaden för flygbolaget SAS. Det är nog Norge. Men för koncernen med intäkter och marginaler är nog Sverige viktigast genom AMEX-samarbete. Så min första teori är att SAS/AMEX-samarbete var en guldkalv under vanliga villkor, men under pandemin ett bekymmer.
Det var ok att balansräkningen ökade med alla poängskulder så länge man kunde boka dessa. Men just nu är det nog större kostnadsposter man är oroliga över. Jag tror också man helt enkelt kan bygga en logik till revisor att skulden per poäng är mycket lägre, på det sättet undviker SAS oroligheter av detta kortsiktigt.
Så länge världen var öppen och det var enkelt att hitta bonusplatser så funkade detta. Men när världen blev som den är tittar alla till sitt eget hem. Det gäller SAS, men också Lufthansagruppen, Singapore, United etc.
Här kommer nästa problem för SAS. Nämligen att andelen poäng och medlemmar som skall användas är oproportionerligt jämfört med SAS eget trafikutbud. Min högst personliga gissning är att splitt mellan uttag i eget bolag jämfört med Star Alliance så har SAS Sverige högst split inom alliansen till andra bolag. Helt enkelt obalans mellan efterfråga och utbud. Jag tror Miles & More främst använder miles inom Lufthansagruppen, United Milage Plus inom United osv. Och inom Joint Ventures löser man de problem som uppstår utan problem. Incitamenten är att stanna med det egna, medan incitamenten för SAS-medlemmar i Sverige är raka motsatsen.
Detta funkade mycket bra under normala världsomständigheter. Men när vi är nu i en volatil situation, inte lika mycket. Så man kan ställa sig den hypotetiska frågan varför United, Air Canada, Lufthansagruppen och alla andra skall lösa SAS kommersiella problem när man har fullt upp att hålla sig själva flytandes? Jag säger inte att alla andra gör rätt, men ser en anledning till varför läget är som det är.
Jag är också mer och mer övertygat att SAS själva stryper tillgången till andra bolag och inte vice verse. Plötsligen kan inte SAS 2-for-1 gänget ens boka SAS platser som finns på SAS.se
Nej, det är inte roligt. Men SAS har blivit "victim of their own success" i relationen med AMEX. Funkar i bra dagar, men mindre bra när världen ser ut som den gör.
Det är mina teorier varför det ser ut som det gör, och SAS EB-medlemmar hamnar i skottlinjen när allt är så skakigt.