Senaste nytt

Ingen bokningstrygghet vid bonusresor

Jag får nog gå via någon flyg hjälp då. Swiss har ju inte ens meddelat anledning till att de ställt in. Det konstiga är att de även ställde in CPH-ZRH fast där var det bara flygplansbyte vad jag kan se.

Det är ju exakt samma förlopp som på Arlandaavgångarna, där flyget bara ändrats något i tid och fått nytt nr. Den konspiratoriskt lagde i mig misstänker att detta har att göra med att man tagit på sig för många bonusbokningar och vill få resenärer att avboka. Det fanns mängder med bonusbiljetter med Swiss när jag bokade i somras, så det är möjligt att något blev fel för dem där.

Om ovan teori stämmer har de i mitt fall lyckats. Det blir ingen businessresa utan jag har ombokat till cashat direktflyg i ekonomi med SAS. Det blir i runda slängar 8000 dyrare än businessresan men iaf poäng tillbaka och vi får sikta på en resa nästa vinter med annat bolag än Swiss. Surt i vilket fall då vi sett fram mot detta.

Tänk på att det är pandemi nu och det "brinner" utanför Sverige. Gissar att många avbokat sina jul- och nyårsresor och att flybolagen drar ner antal avgångar. Detta är inte normalläge och inget att bli upprörd över.

Tänk på att det är pandemi nu och det "brinner" utanför Sverige. Gissar att många avbokat sina jul- och nyårsresor och att flybolagen drar ner antal avgångar. Detta är inte normalläge och inget att bli upprörd över.

Det handlar ju dock uppenbart om något annat i det givna fallet då en avgång finns och det som felar är Swiss ovilja att boka om vederbörande på flyget

Vi hade tur, fick ett sånt där jobbigt SAS-mail i morse, det var ändrad avgångstid med 30 min och ny flygplanstyp med SWISS ner till Zürich från Arlanda men samma flightnummer, så vi fick sitta kvar med våra bonusplatser. Resan är i påsk så det är ju ett tag kvar än...

Fast du skrev ju såhär:
"Så är bonusspelets regler, att om en avgång ställs in måste du hitta nya platser. Håll koll på bokningarna veckovis. Ofta löser det sig men under de lägen under pandemin där flygbolagen stängt ner avgångar så har det såklart inte varit lätt. Om vi börjar kräva saker kommer det nog tyvärr bara slå tillbaka i form av färre släppta bonusplatser."
Det är väl klart som fan att man blir upprörd om man planerat en resa och sen bara blir avbokad utan att flygbolaget ens försöker hjälpa till att lösa situationen.
Jag har extremt svårt att förstå din hållning? Varför ska lojalitetskunder acceptera att bli pissade på bara för att just en viss resa är betald med poäng när man betalt andra resor till full/överpris? Det är väl en självklarhet att det ska ställas krav. Hur tror du regelverket kring inställda betalda flighter hade sett ut om det inte ställts krav på flygbolagen?

Vi hade tur, fick ett sånt där jobbigt SAS-mail i morse, det var ändrad avgångstid med 30 min och ny flygplanstyp med SWISS ner till Zürich från Arlanda men samma flightnummer, så vi fick sitta kvar med våra bonusplatser. Resan är i påsk så det är ju ett tag kvar än...

Personligen hade jag typ 5 st tidsändringar innan flyget tillslut ställdes in/byttes ut mot ett nytt. Håller tummarna för att du kommer iväg på din resa

Tack för att du uppmärksammar detta beteende. Nu blir jag lite nervös då jag har en bonus resa med Swiss business till Tokyo 11-18 maj och fick precis ett mess om att de ställt in flyget den 11 maj men bokat om mig till den 10 maj istället fortfarande i business. Helt ok för min del att kunna tillbringa ytterligare en dag i Tokyo men tänk om det är bara är ett första steg att boka om, boka om igen och boka om igen till att avboka helt. Hmm skall bli intressant detta,

Jag har funderat på detta en del under längre tid, och min teori är att detta är främst ett SAS och Sverige problem. Häng med i mitt resonemang.

Det råder väl ingen tvekan om att samarbete SAS och AMEX i Sverige har varit gynnsamt för båda. Detta samarbete finns inte i Danmark och i mindre utsträckning i Norge via DNB-kort. Trots att den svenska befolkningen är ungefär dubbla av både Norges och Danmark så är inte flygtrafiken i Sverige den viktigaste marknaden för flygbolaget SAS. Det är nog Norge. Men för koncernen med intäkter och marginaler är nog Sverige viktigast genom AMEX-samarbete. Så min första teori är att SAS/AMEX-samarbete var en guldkalv under vanliga villkor, men under pandemin ett bekymmer.

Det var ok att balansräkningen ökade med alla poängskulder så länge man kunde boka dessa. Men just nu är det nog större kostnadsposter man är oroliga över. Jag tror också man helt enkelt kan bygga en logik till revisor att skulden per poäng är mycket lägre, på det sättet undviker SAS oroligheter av detta kortsiktigt.

Så länge världen var öppen och det var enkelt att hitta bonusplatser så funkade detta. Men när världen blev som den är tittar alla till sitt eget hem. Det gäller SAS, men också Lufthansagruppen, Singapore, United etc.

Här kommer nästa problem för SAS. Nämligen att andelen poäng och medlemmar som skall användas är oproportionerligt jämfört med SAS eget trafikutbud. Min högst personliga gissning är att splitt mellan uttag i eget bolag jämfört med Star Alliance så har SAS Sverige högst split inom alliansen till andra bolag. Helt enkelt obalans mellan efterfråga och utbud. Jag tror Miles & More främst använder miles inom Lufthansagruppen, United Milage Plus inom United osv. Och inom Joint Ventures löser man de problem som uppstår utan problem. Incitamenten är att stanna med det egna, medan incitamenten för SAS-medlemmar i Sverige är raka motsatsen.

Detta funkade mycket bra under normala världsomständigheter. Men när vi är nu i en volatil situation, inte lika mycket. Så man kan ställa sig den hypotetiska frågan varför United, Air Canada, Lufthansagruppen och alla andra skall lösa SAS kommersiella problem när man har fullt upp att hålla sig själva flytandes? Jag säger inte att alla andra gör rätt, men ser en anledning till varför läget är som det är.

Jag är också mer och mer övertygat att SAS själva stryper tillgången till andra bolag och inte vice verse. Plötsligen kan inte SAS 2-for-1 gänget ens boka SAS platser som finns på SAS.se

Nej, det är inte roligt. Men SAS har blivit "victim of their own success" i relationen med AMEX. Funkar i bra dagar, men mindre bra när världen ser ut som den gör.

Det är mina teorier varför det ser ut som det gör, och SAS EB-medlemmar hamnar i skottlinjen när allt är så skakigt.

Fast du skrev ju såhär:
"Så är bonusspelets regler, att om en avgång ställs in måste du hitta nya platser. Håll koll på bokningarna veckovis. Ofta löser det sig men under de lägen under pandemin där flygbolagen stängt ner avgångar så har det såklart inte varit lätt. Om vi börjar kräva saker kommer det nog tyvärr bara slå tillbaka i form av färre släppta bonusplatser."
Det är väl klart som fan att man blir upprörd om man planerat en resa och sen bara blir avbokad utan att flygbolaget ens försöker hjälpa till att lösa situationen.
Jag har extremt svårt att förstå din hållning? Varför ska lojalitetskunder acceptera att bli pissade på bara för att just en viss resa är betald med poäng när man betalt andra resor till full/överpris? Det är väl en självklarhet att det ska ställas krav. Hur tror du regelverket kring inställda betalda flighter hade sett ut om det inte ställts krav på flygbolagen?
De flesta blir nog upprörda över detta. Man får vara hur arg man vill på Swiss som gör på detta sätt. Sen kan man alltid fundera på vad man ska göra framöver, personligen undviker jag vissa bolag då jag vet hur de beter sig.

Finns flera asiatiska bolag jag undviker i Business pga alla deras equipment change. Du bokar en flight som ska ha nya säten med lie flat, dagen innan avresa ändrar de till en gammal skorv med angle lie flat seats istället osv.

Det är inte alltid man tjänar på att "kräva sin rätt" då det ibland får oönskade negativa konsekvenser. Det mest kända fallet är ju när en kanadensare nyttjade en billig bonusbokning via ett kryphål. Han fick då inte resa när han skulle gå ombord planet. Hävdade strikt sin rätt i amerikansk domstol som han vann. Det slutade med att alla bolag täppte till det lilla hål som fanns som utnyttjades väldigt ofta för att dumpa priserna och alla blev lidande. Killen som drog dom till domstol fick tillbaka sina poäng och skatter och var nöjd och tyckte han gjorde rätt, resten av alla frequent flyers är ju mindre nöjda kan man lugnt säga.

...personligen undviker jag vissa bolag då jag vet hur de beter sig.

Finns flera asiatiska bolag jag undviker i Business pga alla deras equipment change. Du bokar en flight som ska ha nya säten med lie flat, dagen innan avresa ändrar de till en gammal skorv med angle lie flat seats istället osv.
Skulle du vilja skapa en varningstråd med flygbolag man ska undvika i Corona-tider?

Toppen