Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

En flygning i november CPH - TFS i november är idag 737-700! Vad är oddsen på att den resan blir av? vågar mina päron boka den?
Jag har sagt nej till dom men är lite nyfiken?
 
En flygning i november CPH - TFS i november är idag 737-700! Vad är oddsen på att den resan blir av? vågar mina päron boka den?
Jag har sagt nej till dom men är lite nyfiken?
Tja, CPH-basen har inga Boeing-maskiner, men planbyten sker ju och dom vill ju köra flighten. Det ser väl skakigt ut just nu dock!
 
I över en månad har vi väntat på ombokning på en resa ARN-CDG, upptäckte att det hade blivit 737-700 både på utresan och hemresan, det är två av mina chefer och jag som är på på olika boknings nummer som skall åka, idag 16 dagar före avresan kom SMS att vi var ombokade, till avgångar som inte passar oss
Ringde SAS och något nytt för mig de SAS att din väntetid är är beräknad till 11 minuter kom fram efter 9 minuter är EBD, en klar förbättring mot tidigare under sommaren.

Fick prata med en vad jag uppfattade ung kvinnlig agent som löste alla 3 ombokningarna på under 3 minuter,
jag sa att det gick snabbt och att tyckte hon var väldigt snabb och duktig och hon svarade med något som jag inte har hört på många många år, vad gulligt av dig att säga så.

Fick ombokat en dag tidigare ut och en dag tidigare hem helt enligt önskemål, SAS är väldigt tillmötesgående när det gäller ombokningar vid inställda flyg upplever jag
 
Ja ha, vet inte om jag skall skratta eller gråta. 22:05 kvällen innan morgondagens SK849 12:40 avgång med...ni gissar... B73W så skickar SAS ut SMS/Email med att kärran är inställt. 22:12 kommer nästa meddelande med ombokning till 11:10 som är en CRJ-900 och flygs som SK867. Nu kommer vi iofs inte till BGO för sent, men vi är inte så sugna att hänga på OSL i 2:35. Med alla ombokningar som har skett så långt hade vi äntligen en bra rutt med perfekt lunchtid på Pontus. Nu får SAS pröjsa en trevlig lunch på Gardermoen, och ni vet att det blir dyrt! ;)
 
Jag sonderar för en ev. resa till London senare i höst där jag behöver vara framme på LHR senast en viss tid för att hinna till en specifik plats i tid.
Den enda SK avgången som passar är just nu nu schemalagd med B737-700 [ARN-LHR]… ett klockrent exempel på att jag avvaktar att boka och SAS går. ev miste om en bokning.
 
Jag sonderar för en ev. resa till London senare i höst där jag behöver vara framme på LHR senast en viss tid för att hinna till en specifik plats i tid.
Den enda SK avgången som passar är just nu nu schemalagd med B737-700 [ARN-LHR]… ett klockrent exempel på att jag avvaktar att boka och SAS går. ev miste om en bokning.

Jag flyger nästan uteslutande med BA på denna sträcka sedan juni ifjol efter ett flertal inställda SAS-avgångar (från att tidigare aldrig flyga med BA). Om du tänkt resa i premiumkabin så är även ombordupplevelsen av helt annan klass i Club Europe än SAS Plus.

Med tanke på nuvarande ”book with confidence" som både BA och SAS har fortfarande (tror jag) så kan det vara värt att boka med både BA och SAS, och avboka den ena ifall ingen av de ställs in.
 
Jag flyger nästan uteslutande med BA på denna sträcka sedan juni ifjol efter ett flertal inställda SAS-avgångar (från att tidigare aldrig flyga med BA). Om du tänkt resa i premiumkabin så är även ombordupplevelsen av helt annan klass i Club Europe än SAS Plus.

Med tanke på nuvarande ”book with confidence" som både BA och SAS har fortfarande (tror jag) så kan det vara värt att boka med både BA och SAS, och avboka den ena ifall ingen av de ställs in.

Tack för tipset, jag flyger från GOT så möjligheten finns och jag har flugit BA GOT-LHR tidigare.

OT: Dock har jag en historia med BA sedan förra hösten då de inte refundat en CE biljett korrekt [läs: inte alls] trotts att BA ställde in flyget och jag har alla mail och kontoutdrag sparade, lång historia för AMEX tabbade sig som lök på laxen med ett disputed claim på fel bokningsnummer…så just book with confidence ger jag inte mycket för.

Sen att BA flyget är framme 08:05 och mitt event börjar 17:30 gör ju inte saken bättre.

Dock håller jag helt med dig i teorin map. BA.
 
Jag sonderar för en ev. resa till London senare i höst där jag behöver vara framme på LHR senast en viss tid för att hinna till en specifik plats i tid.
Den enda SK avgången som passar är just nu nu schemalagd med B737-700 [ARN-LHR]… ett klockrent exempel på att jag avvaktar att boka och SAS går. ev miste om en bokning.
Jag har regelbundet brukar titta på vad som är tillgängligt på just rutten ARN-LHR. Sedan åtskilliga månader har SAS bara kört en flight per dag (söndag-fredag), men växlat mellan avgång 07:50 eller 15:25 från ARN på olika veckodagar.
Vad gäller nybokning av biljetter har schemat varit "gallrat" 1-1,5 månader framåt, d.v.s. en flight per dag och inga 737-700.

Tidigare gick det direkt från en flight/dag till "fullt schema" med 5-6 flighter per dag om man gick några månader framåt. Just nu kan man se "fullt schema" från 5 oktober. På senare tid har schemat har schemat dock varit "halvgallrat" till tre flighter/dag söndag-fredag (där några är 737-700), totalt 19 flighter/vecka, under en period som börjar 1-1,5 månad framåt; just nu från 11 september. Tre avgångar = 07:50, 11:15 och 15:25 från ARN. Omväxlande en A320neo och två 737-700 eller tvärtom.

Hittills har de lättade brittiska resereglerna mot Sverige (EU-vaccinpass ger undantag från karantän från 2 aug) alltså inte lett till ökad trafik från SAS, vilket är något förvånande. Kanske är de bara långsamma i vändningarna? Det är först från 4 september som man alls kan se en ökning i vad som är bokningsbart: då från 6 till 9 flighter per vecka: från 4 sep går även en lördagsflight och från 9 sep går det två A320neo-flighter två dagar i veckan, både 07:50 och 15:25.

Det ser tyvärr ut som att det inte går att få förbindelse med SK 525 med avgång 07:50 från ARN om man flyger GOT-ARN-LHR, eftersom första ankomst från GOT är lite för sen för det. Om det är SK 531 med avgång 11:15 du hoppas på, kommer det nog att krävas att SAS är uppe på tre flighter per dag för den faktiskt ska gå, eftersom det verkar vara 07:50 och 15:25 som de satsar på när de kör två flighter per dag.

BA har under senare månader i och för sig haft ett mycket "mindre systematiskt" schema ARN-LHR, som varierar lite godtyckligt mellan 0 och 2 flighter per dag, och kan se olika ut vecka från vecka. Jag har inte hållit koll på GOT-LHR med BA. Under perioden med ändrande brittiska reseregler, och därmed varierande efterfrågan, har jag fått intrycket att BA både lägger till och tar bort flighter snabbare än SAS, både nära i tid och längre fram. (Åter pratar jag om vad som syns som bokningsbart.) Så jag har inte lyckats formulera lika enkla "tumregler" för BA som för SAS om vad som faktiskt har hög chans att flygas.

Jag hade nog satsat på båda precis som @igelkotten säger.
 
Last edited:
Jag har regelbundet brukar titta på vad som är tillgängligt på just rutten ARN-LHR. Sedan åtskilliga månader har SAS bara kört en flight per dag (söndag-fredag), men växlat mellan avgång 07:50 eller 15:25 från ARN på olika veckodagar.
Vad gäller nybokning av biljetter har schemat varit "gallrat" 1-1,5 månader framåt, d.v.s. en flight per dag och inga 737-700.

Tidigare gick det direkt från en flight/dag till "fullt schema" med 5-6 flighter per dag om man gick några månader framåt. Just nu kan man se "fullt schema" från 5 oktober. På senare tid har schemat har schemat dock varit "halvgallrat" till tre flighter/dag söndag-fredag (där några är 737-700), totalt 19 flighter/vecka, under en period som börjar 1-1,5 månad framåt; just nu från 11 september. Tre avgångar = 07:50, 11:15 och 15:25 från ARN. Omväxlande en A320neo och två 737-700 eller tvärtom.

Hittills har de lättade brittiska resereglerna mot Sverige (EU-vaccinpass ger undantag från karantän från 2 aug) alltså inte lett till ökad trafik från SAS, vilket är något förvånande. Kanske är de bara långsamma i vändningarna? Det är först från 4 september som man alls kan se en ökning i vad som är bokningsbart: då från 6 till 9 flighter per vecka: från 4 sep går även en lördagsflight och från 9 sep går det två A320neo-flighter två dagar i veckan, både 07:50 och 15:25.

Det ser tyvärr ut som att det inte går att få förbindelse med SK 525 med avgång 07:50 från ARN om man flyger GOT-ARN-LHR, eftersom första ankomst från GOT är lite för sen för det. Om det är SK 531 med avgång 11:15 du hoppas på, kommer det nog att krävas att SAS är uppe på tre flighter per dag för den faktiskt ska gå, eftersom det verkar vara 07:50 och 15:25 som de satsar på när de kör två flighter per dag.

BA har under senare månader i och för sig haft ett mycket "mindre systematiskt" schema ARN-LHR, som varierar lite godtyckligt mellan 0 och 2 flighter per dag, och kan se olika ut vecka från vecka. Jag har inte hållit koll på GOT-LHR med BA. Under perioden med ändrande brittiska reseregler, och därmed varierande efterfrågan, har jag fått intrycket att BA både lägger till och tar bort flighter snabbare än SAS, både nära i tid och längre fram. (Åter pratar jag om vad som syns som bokningsbart.) Så jag har inte lyckats formulera lika enkla "tumregler" för BA som för SAS om vad som faktiskt har hög chans att flygas.

Jag hade nog satsat på båda precis som @igelkotten säger.
Tack för sammanställningen.
Det är just 11:15 flyget en söndag i mitten september som jag har tittat på då jag behöver vara i norra London på ett event som börjar 17:30 [men bra om jag är där i god tid]. Alternativet för SK är att flyga upp till ARN på fredagskvällen och åka till LHR redan lördag morgon men det drar overhead både på biljettkostnad och en hotellövernattning på ARN.
BA har ett nästintill red-eye morgonflyg på söndagen GOT-LHR men som du skriver är BA snabba och frekventa på att lägga till och bort flyg och med min och BAs historia . Lördagen trafikerar inte BA GOT-LHR.
Alternativ är med LH/LX för utresa på lördagen.

Sorry för OT i en tråd om SAS B737-700 schemen.
 
Toppen